(in Polish) Laboratorium Trójmiasta – miejska szkoła kompetencji społecznych
General data
Course ID: | 1900-1-LTSL-WW |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Laboratorium Trójmiasta – miejska szkoła kompetencji społecznych |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty opcjonalne WGSR (in Polish) Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Oferta kierowana jest do studentów studiów II stopnia na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych oraz studentów III roku studiów licencjackich na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych. Obowiązuje priorytet kolejności zgłoszeń mailowych z kompletnym formularzem rejestracyjnym. |
Mode: | Field classes |
Short description: |
(in Polish) Celem szkoły jest obserwacja złożoności procesów społecznych zachodzących w miastach oraz doskonalenie kompetencji społecznych: ● umiejętności organizacyjnych (samodzielne planowanie aktywności naukowej i w terenie), ● umiejętności komunikacyjnych takich jak: sztuka udziału w dyskusji, analizy i przetwarzania treści naukowych, ● współpracy w grupie, ● umiejętności liderskich, ● umiejętności świadomego dokonywania wyborów w życiu naukowym, a także analitycznych i zawodowych: ● umiejętności analizy różnorodnych źródeł badawczych ze szczególnym uwzględnieniem materiału jakościowego; ● umiejętności syntetyzowania wielodziedzinowych informacji pochodzących z różnorodnych źródeł badawczych (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, materiały wizualne). ● rozumienia złożoności i interdyscyplinarności procesów zachodzących w miastach i metropoliach ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki obszarów nadmorskich (wymiar krajobrazowy, społeczny, gospodarczy, przyrodniczy, kulturowy). |
Full description: |
(in Polish) Szkoła letnia kładzie znaczny nacisk na różnorodne formy kształtowania kompetencji społecznych dzięki szerokiej ofercie zajęć warsztatowych i debat pozwalających na konfrontację poglądów i opinii z szerszym, bardziej zróżnicowanym forum aniżeli wąska grupa studencka standardowo uczestnicząca w zajęciach uniwersyteckich. Uczestnictwo w spotkaniach z ekspertami-praktykami z różnorodnych dziedzin, w seminarium realizowanym w Europejskim Centrum Solidarności, w konferencji naukowej oraz w debacie z udziałem włodarzy polskich miast (Zakopanego, Władysławowa i Sopotu) pozwoli na otwarcie perspektywy studentów na interakcje ze społecznością szerszą aniżeli środowisko akademickie. Dodatkowym zadaniem szkoły letniej jest rozwój umiejętności i wiedzy w zakresie stosowania zróżnicowanych metod badawczych, w szczególności metod jakościowych (wywiadów z mieszkańcami Trójmiasta). Specyfika metody powoduje, że poza walorem edukacyjnym, jednocześnie treningowi poddane zostają umiejętności skutecznego nawiązania i potrzymania komunikacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura zalecana: Iwanowska, M., Łosiewicz, M. (2012) „Trójmiasto – trzy podobne czy różne miasta. Wybory na prezydentów miast w Gdańsku, Gdyni i Sopocie w 2010 roku” W: Ł. Tomczak (red.), Prezydenci miast: analiza rywalizacji w wyborach samorządowych (s. 137–161). Wrocław: Wydawnictwo MARINA. ISBN 978-83-61872-56-6. Krukowska J., Lackowska M.(2016) „Metropolitalne kolory europeizacji. Instytucjonalizacja współpracy w funkcjonalnych obszarach miejskich w Polsce w świetle nowych instrumentów polityki spójności UE”. Studia Regionalne i Lokalne, 1(63): 82–107. Michałowski L. (2010) „Trójmiasto. Jedna przestrzeń, trzy mity” w: Pamięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, s.257-278. Porażka A. (2023) Jedno z najlepszych miast do życia w Polsce. Jesień to idealna pora na odwiedzenie Gdańska, Gazeta.pl (https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,189130, 30206018,jedno-z-najlepszych-miast-do-zycia-w-polsce-jesien-to-idealna.html) Sagan I.,(2017) Miasto. Nowa kwestia i nowa polityka. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa. Sagan I., Canowiecki Z.,(2011) Między integracją a konkurencją. Gdańsko-Gdyński Obszar Metropolitalny, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student/Studentka po ukończeniu szkoły letniej: - rozumie złożoność procesów i zjawisk następujących w przestrzeni miejskiej i metropolitalnej w aspekcie interakcji pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a tkanką społeczną - P7S_WG; P7S_WK - zna i rozumie zjawiska i mechanizmy dotyczące współpracy grupowej w realizowaniu projektu badawczego w przestrzeni miejskiej P7S_WG - w stopniu pogłębionym rozumie znaczenie interdyscyplinarności w badaniach miejskich i związane z nią wyzwania ze szczególnym uwzględnieniem rejonów nadmorskich - P7S_WK - wie, jak wygląda struktura instytucji i powiazań dziedzinowych we współczesnym zarządzaniu wielordzeniową metropolią w obszarze integracji usług publicznych, w szczególności multimodalnego transportu publicznego - P7S_WG - rozumie w stopniu pogłębionym wyzwania związane z koniecznością pogodzenia na ograniczonej przestrzeni miejskiej celów społecznych, przyrodniczych i gospodarczych werbalizowanych przez różnorodnych interesariuszy - P7S_WK - wie, jak wygląda struktura instytucji i powiazań dziedzinowych we współczesnym zarządzaniu ielordzeniową metropolią w obszarze integracji usług publicznych, w szczególności multimodalnego transportu publicznego - P7S_WG - rozumie w stopniu pogłębionym wyzwania związane z koniecznością pogodzenia na ograniczonej przestrzeni miejskiej celów społecznych, przyrodniczych i gospodarczych werbalizowanych przez różnorodnych interesariuszy - P7S_WK - wie, jak wygląda struktura instytucji i powiazań dziedzinowych we współczesnym zarządzaniu ielordzeniową metropolią w obszarze integracji usług publicznych, w szczególności multimodalnego transportu publicznego - P7S_WG - rozumie w stopniu pogłębionym wyzwania związane z koniecznością pogodzenia na ograniczonej przestrzeni miejskiej celów społecznych, przyrodniczych i gospodarczych werbalizowanych przez różnorodnych interesariuszy - P7S_WK UMIEJĘTNOŚCI Student/Studentka po ukończeniu szkoły letniej: - potrafi pracować w grupie: planować zadania dla poszczególnych członków grupy, egzekwować ich realizację, przyjmować rolę uczestnika i lidera współpracy grupowej w realizowanym projekcie - P7S_UO - umie dobrać rodzaje źródeł możliwych do wykorzystania w interdyscyplinarnych badaniach miejskich, przetwarzać i syntetyzować pozyskane w ten sposób informacje - P7S_UW - potrafi konstruktywnie uczestniczyć w wymianie poglądów w zróżnicowanym sektorowo i dziedzinowo środowisku odbiorców - P7S_UK KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student/Studentka po ukończeniu szkoły letniej: - jest gotowy/a do wykorzystywania zdobytej wiedzy w pracy na rzecz inkluzywnej współpracy miedzy- i wewnątrzgrupowej - P7S_KR - potrafi przyjmować różnorodne role w grupie, w której podejmuje się realizacji zadań i odróżnić cele grupowe od indywidualnych celów poszczególnych uczestników współpracy - P7S_KR - jest przygotowany/a do działań na rzecz zachowania i poszanowania społecznego, przyrodniczego i kulturowego dziedzictwa różnorodnych zespołów urbanistycznych - P7S_KO - jest świadomy zasad etycznych, jakimi powinien się kierować badacz i pracownik w wykonywaniu zadań zawodowych w zróżnicowanym środowisku wielkomiejskim - P7S_KR - jest gotów do werbalizowania i uzasadniania swojego stanowiska z zastosowaniem merytorycznej argumentacji prezentowanych treści i poglądów - P7S_KK |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem ukończenia szkoły letniej jest obecność na zajęciach przewidzianych programem, aktywny udział w ich planowaniu i realizacji, zaliczenie zadań indywidualnych i zespołowych oraz przesłanie pisemnej pracy ewaluacyjnej – podsumowującej efekty szkoły letniej. Praca ta nie będzie jednak stanowiła podstawy oceny końcowej. Za obecność uznaje się frekwencję na poziomie nie niższym niż 90%. Oznacza to, że dopuszcza się nieobecności co najwyżej na 7 h zajęciowych z oferowanych 71 godzin regularnych zajęć. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Field course, 71 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Krukowska | |
Group instructors: | Joanna Krukowska, Marta Lackowska, Piotr Żuber | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Field course - Grading |
Copyright by University of Warsaw.