University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Laboratorium Trójmiasta – miejska szkoła kompetencji społecznych

General data

Course ID: 1900-1-LTSL-WW
Erasmus code / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Laboratorium Trójmiasta – miejska szkoła kompetencji społecznych
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty opcjonalne WGSR
(in Polish) Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Oferta kierowana jest do studentów studiów II stopnia na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych oraz studentów III roku studiów licencjackich na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych. Obowiązuje priorytet kolejności zgłoszeń mailowych z kompletnym formularzem rejestracyjnym.

Mode:

Field classes

Short description: (in Polish)

Celem szkoły jest obserwacja złożoności procesów społecznych zachodzących w miastach oraz doskonalenie kompetencji społecznych:

● umiejętności organizacyjnych (samodzielne planowanie aktywności naukowej i w terenie),

● umiejętności komunikacyjnych takich jak: sztuka udziału w dyskusji, analizy i przetwarzania treści naukowych,

● współpracy w grupie,

● umiejętności liderskich,

● umiejętności świadomego dokonywania wyborów w życiu naukowym, a także analitycznych i zawodowych:

● umiejętności analizy różnorodnych źródeł badawczych ze szczególnym uwzględnieniem materiału jakościowego;

● umiejętności syntetyzowania wielodziedzinowych informacji pochodzących z różnorodnych źródeł badawczych (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, materiały wizualne).

● rozumienia złożoności i interdyscyplinarności procesów zachodzących w miastach i metropoliach ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki obszarów nadmorskich (wymiar krajobrazowy, społeczny, gospodarczy, przyrodniczy, kulturowy).

Full description: (in Polish)

Szkoła letnia kładzie znaczny nacisk na różnorodne formy kształtowania kompetencji społecznych dzięki szerokiej ofercie zajęć warsztatowych i debat pozwalających na konfrontację poglądów i opinii z szerszym, bardziej zróżnicowanym forum aniżeli wąska grupa studencka standardowo uczestnicząca w zajęciach uniwersyteckich. Uczestnictwo w spotkaniach z ekspertami-praktykami z różnorodnych dziedzin, w seminarium realizowanym w Europejskim Centrum Solidarności, w konferencji naukowej oraz w debacie z udziałem włodarzy polskich miast (Zakopanego, Władysławowa i Sopotu) pozwoli na otwarcie perspektywy studentów na interakcje ze społecznością szerszą aniżeli środowisko akademickie.

Dodatkowym zadaniem szkoły letniej jest rozwój umiejętności i wiedzy w zakresie stosowania zróżnicowanych metod badawczych, w szczególności metod jakościowych (wywiadów z mieszkańcami Trójmiasta). Specyfika metody powoduje, że poza walorem edukacyjnym, jednocześnie treningowi poddane zostają umiejętności skutecznego nawiązania i potrzymania komunikacji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura zalecana:

Iwanowska, M., Łosiewicz, M. (2012) „Trójmiasto – trzy podobne czy różne miasta. Wybory na prezydentów miast w Gdańsku, Gdyni i Sopocie w 2010 roku” W: Ł. Tomczak (red.), Prezydenci miast: analiza rywalizacji w wyborach samorządowych (s. 137–161). Wrocław: Wydawnictwo MARINA. ISBN 978-83-61872-56-6.

Krukowska J., Lackowska M.(2016) „Metropolitalne kolory europeizacji. Instytucjonalizacja współpracy w funkcjonalnych obszarach miejskich w Polsce w świetle nowych instrumentów polityki spójności UE”. Studia Regionalne i Lokalne, 1(63): 82–107.

Michałowski L. (2010) „Trójmiasto. Jedna przestrzeń, trzy mity” w: Pamięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, s.257-278.

Porażka A. (2023) Jedno z najlepszych miast do życia w Polsce. Jesień to idealna pora na odwiedzenie Gdańska, Gazeta.pl (https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,189130, 30206018,jedno-z-najlepszych-miast-do-zycia-w-polsce-jesien-to-idealna.html)

Sagan I.,(2017) Miasto. Nowa kwestia i nowa polityka. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.

Sagan I., Canowiecki Z.,(2011) Między integracją a konkurencją. Gdańsko-Gdyński Obszar Metropolitalny, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Student/Studentka po ukończeniu szkoły letniej:

- rozumie złożoność procesów i zjawisk następujących w przestrzeni miejskiej i metropolitalnej w aspekcie interakcji pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a tkanką społeczną - P7S_WG; P7S_WK

- zna i rozumie zjawiska i mechanizmy dotyczące współpracy grupowej w realizowaniu projektu badawczego w przestrzeni miejskiej P7S_WG

- w stopniu pogłębionym rozumie znaczenie interdyscyplinarności w badaniach miejskich i związane z nią wyzwania ze szczególnym uwzględnieniem rejonów nadmorskich - P7S_WK

- wie, jak wygląda struktura instytucji i powiazań dziedzinowych we współczesnym zarządzaniu wielordzeniową metropolią w obszarze integracji usług publicznych, w szczególności multimodalnego transportu publicznego - P7S_WG

- rozumie w stopniu pogłębionym wyzwania związane z koniecznością pogodzenia na ograniczonej przestrzeni miejskiej celów społecznych, przyrodniczych i gospodarczych werbalizowanych przez różnorodnych interesariuszy - P7S_WK

- wie, jak wygląda struktura instytucji i powiazań dziedzinowych we współczesnym zarządzaniu ielordzeniową metropolią w obszarze integracji usług publicznych, w szczególności multimodalnego transportu publicznego - P7S_WG

- rozumie w stopniu pogłębionym wyzwania związane z koniecznością pogodzenia na ograniczonej przestrzeni miejskiej celów społecznych, przyrodniczych i gospodarczych werbalizowanych przez różnorodnych interesariuszy - P7S_WK

- wie, jak wygląda struktura instytucji i powiazań dziedzinowych we współczesnym zarządzaniu ielordzeniową metropolią w obszarze integracji usług publicznych, w szczególności multimodalnego transportu publicznego - P7S_WG

- rozumie w stopniu pogłębionym wyzwania związane z koniecznością pogodzenia na ograniczonej przestrzeni miejskiej celów społecznych, przyrodniczych i gospodarczych werbalizowanych przez różnorodnych interesariuszy - P7S_WK

UMIEJĘTNOŚCI

Student/Studentka po ukończeniu szkoły letniej:

- potrafi pracować w grupie: planować zadania dla poszczególnych członków grupy, egzekwować ich realizację, przyjmować rolę uczestnika i lidera współpracy grupowej w realizowanym projekcie - P7S_UO

- umie dobrać rodzaje źródeł możliwych do wykorzystania w interdyscyplinarnych badaniach miejskich, przetwarzać i syntetyzować pozyskane w ten sposób informacje - P7S_UW

- potrafi konstruktywnie uczestniczyć w wymianie poglądów w zróżnicowanym sektorowo i dziedzinowo środowisku odbiorców - P7S_UK

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student/Studentka po ukończeniu szkoły letniej: - jest gotowy/a do wykorzystywania zdobytej wiedzy w pracy na rzecz inkluzywnej współpracy miedzy- i wewnątrzgrupowej - P7S_KR

- potrafi przyjmować różnorodne role w grupie, w której podejmuje się realizacji zadań i odróżnić cele grupowe od indywidualnych celów poszczególnych uczestników współpracy - P7S_KR

- jest przygotowany/a do działań na rzecz zachowania i poszanowania społecznego, przyrodniczego i kulturowego dziedzictwa różnorodnych zespołów urbanistycznych - P7S_KO

- jest świadomy zasad etycznych, jakimi powinien się kierować badacz i pracownik w wykonywaniu zadań zawodowych w zróżnicowanym środowisku wielkomiejskim - P7S_KR

- jest gotów do werbalizowania i uzasadniania swojego stanowiska z zastosowaniem merytorycznej argumentacji prezentowanych treści i poglądów - P7S_KK

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem ukończenia szkoły letniej jest obecność na zajęciach przewidzianych programem, aktywny udział w ich planowaniu i realizacji, zaliczenie zadań indywidualnych i zespołowych oraz przesłanie pisemnej pracy ewaluacyjnej – podsumowującej efekty szkoły letniej. Praca ta nie będzie jednak

stanowiła podstawy oceny końcowej. Za obecność uznaje się frekwencję na poziomie nie niższym niż 90%. Oznacza to, że dopuszcza się nieobecności co najwyżej na 7 h zajęciowych z oferowanych 71 godzin regularnych zajęć.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Field course, 71 hours more information
Coordinators: Joanna Krukowska
Group instructors: Joanna Krukowska, Marta Lackowska, Piotr Żuber
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Field course - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)