University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Climat of urbanized and rural areas

General data

Course ID: 1900-5-KLZW-WP
Erasmus code / ISCED: 07.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Climat of urbanized and rural areas
Name in Polish: Klimat obszarów zurbanizowanych i obszarów wiejskich
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty opcjonalne WGSR
(in Polish) Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

spatial development

Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student powinien mieć ogólną wiedzę geograficzną.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia służą przedstawieniu potrzeby uwzględniania warunków klimatycznych w gospodarce przestrzennej. Ze względu na mnogość problemów środowiskowych występujących na terenach zurbanizowanych, jak i ze względu na to, że problemy te dotyczą większej liczby osób, silniejszy akcent położony jest na specyficzne cechy warunków atmosferycznych w miastach, ale część zagadnień dotyczy także obszarów wiejskich.

Full description: (in Polish)

Pierwsza część zajęć (realizowana w pierwszej części semestru) to wykłady, których celem jest zaprezentowanie ważności badań klimatu lokalnego miast oraz terenów wiejskich. Przedstawiane są specyficzne cechy wyróżniające miasto na tle otoczenia (ważne w kontekście problemów współczesnych miast) oraz cechy zróżnicowania klimatu lokalnego obszarów wykorzystywanych rolniczo (ważne w optymalnym ich użytkowaniu). Druga część zajęć (realizowana w drugiej części semestru) to ćwiczenia, w ramach których studenci zdobędą umiejętność pozyskiwania danych do analiz klimatu lokalnego, wykonywania takich analiz i prezentacji ich wyników.

Najważniejsze zagadnienia poruszane w ramach wykładów:

1. Skale przestrzenne klimatu. Przyczyny zróżnicowania klimatu lokalnego. Cechy klimatu lokalnego obszarów poza terenami zurbanizowanymi.

2. Przyczyny i przejawy specyfiki klimatu miasta,

3. Współczesne problemy wynikające ze specyficznych warunków panujących w mieście.

4. Możliwości melioracji warunków panujących w mieście z wykorzystaniem błękitno-zielonej infrastruktury i nowoczesnych technologii.

5. Zróżnicowanie przestrzenne warunków aerosanitarnych – prawidłowości wynikające ze specyfiki źródeł emisji podstawowych zanieczyszczeń na różnych typach obszarów.

6. Monitoring zanieczyszczenia powietrza w Polsce.

7. Hałas komunikacyjny i możliwości walki z nim na różnych obszarach.

8. Zanieczyszczenie światłem.

9. Treści środowiskowe, w tym dotyczące warunków klimatycznych, w strategiach smart cities. Plany adaptacji polskich miast do zmian klimatu.

W ramach ćwiczeń studenci uczą się korzystać z różnych źródeł wiedzy klimatologicznej, pozyskiwać informacje potrzebne do oceny warunków klimatycznych lub aerosanitarnych panujących na danym obszarze, opracowywać je, interpretować i przedstawiać wyniki analizy. Umiejętności te wykorzystują w kilku pracach ćwiczeniowych wykonywanych systematycznie w trakcie całej części semestru przeznaczonej na ten typ zajęć.

Metody dydaktyczne

Pierwsza część zajęć jest prowadzona w formie wykładu. Nie wyklucza to dyskusji na temat omawianych zagadnień, zwłaszcza gdy mowa jest o powiązaniach poszczególnych kwestii z faktami znanymi uczestnikom wykładu z innych zajęć, z mediów czy z życia codziennego.

W drugiej części semestru, w ramach ćwiczeń, po wprowadzeniu dotyczącym każdego z omawianych zagadnień oczekiwana jest dyskusja wszystkich uczestników zajęć dotycząca celów i metod pracy własnej, a po wykonaniu tej pracy – dyskusja dotycząca uzyskanych wyników.

Praca własna studenta polega na opanowaniu omawianych zagadnień, na podstawie samego wykładu, jak i poszerzania przedstawionej wiedzy oraz opanowania prezentowanych umiejętności. Pożądane jest korzystanie przy tym z podanej literatury i innych źródeł wiedzy oraz danych. Wskazane jest też korzystanie z konsultacji z wykładowcą, zarówno w wykładowej, jak i ćwiczeniowej części zajęć. Osobnego nakładu pracy będzie wymagało przygotowanie się do zaliczenia części wykładowej. W części ćwiczeniowej studenta czeka praca własna, zarówno kameralna, jak i terenowa.

Bibliography: (in Polish)

Błażejczyk K. i inni, 2014, Miejska wyspa ciepła w Warszawie, uwarunkowania klimatyczne i urbanistyczne, SEDNO Wydawnictwo Akademickie, Warszawa

Czarnecka M., Koźmiński C., 2006, Meteorologia a zanieczyszczenie atmosfery, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin

Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., 2000, Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Landsberg H.E., 1981, The urban climate, Academic Press

Lewińska J., (red.) 1991, Klimat miasta. Vademecum urbanisty, IGPiK

Lewińska J., 2000, Klimat miasta. zasoby. Zagrożenia. Kształtowanie, IGPiK

Lorenc H., Mazur A., 2003, Współczesne problemy klimatu Warszawy, IMGW, Warszawa

Oke T.R., 1987, Boundary layer climates, Routledge, London

Szponar A., 2003, Fizjografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student zna przyczyny zróżnicowania klimatu lokalnego.

Student zna typowe cechy zróżnicowania klimatu lokalnego obszarów wykorzystywanych rolniczo oraz obszarów zurbanizowanych.

Student zna najważniejsze problemy miast wynikające ze specyfiki ich klimatu.

Student zna sposoby melioracji warunków panujących w mieście.

Student zna źródła informacji o warunkach klimatycznych i aerosanitarnych.

Umiejętności

Student potrafi wyszukiwać dane do analizy warunków klimatycznych i aerosanitarnych.

Student potrafi wykonać proste analizy warunków klimatycznych i aerosanitarnych, przedstawić i zinterpretować ich wyniki.

Student potrafi zidentyfikować w terenie przejawy zróżnicowania warunków klimatu lokalnego.

Student potrafi wskazać działania służące melioracjom klimatu lokalnego.

Kompetencje społeczne

Student jest gotów do działań służących melioracji klimatu lokalnego zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Student jest gotów poszerzać swą wiedzę i umiejętności w zakresie klimatologii stosowanej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczeniem wykładowej części przedmiotu jest test realizowany na ostatnich zajęciach pierwszej części semestru. Składa się z on zadań otwartych, problemowych. Przy ich rozwiązywaniu student może korzystać z wybranych przez siebie źródeł informacji. Za test można zdobyć do 30 punktów.

Maksymalna suma punktów możliwych do zdobycia za prace ćwiczeniowe wynosi 30.

W sumie za przedmiot można zdobyć do 60 punktów. Ocena końcowa wynika z sumy punktów zdobytej w ramach obydwu części zajęć. Do zaliczenia przedmiotu na ocenę pozytywną wymagane jest zdobycie w sumie co najmniej 31 punktów.

Dopuszczalna jest nieobecność na dwóch wykładach. Jeśli jest ona usprawiedliwiona, student może liczyć na indywidualne konsultacje służące przedstawieniu mu głównych treści wykładu. Jeśli nieobecność jest nieusprawiedliwiona, student sam powinien zadbać o nadrobienie zaległości. Usprawiedliwienie nieobecności należy przedstawić bezpośrednio po zajęciach, które student opuścił.

W trakcie ćwiczeń dopuszczalna jest tylko usprawiedliwiona nieobecność. Sposób przygotowania zaległej pracy ćwiczeniowej należy wówczas omówić z prowadzącym w ogólnym terminie konsultacji lub w uzgodnionym terminie konsultacji dodatkowych.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Bożena Kicińska
Group instructors: Bożena Kicińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Bożena Kicińska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)