Theory of the natural region and regionalization
General data
Course ID: | 1900-6ATRNR |
Erasmus code / ISCED: |
07.9
|
Course title: | Theory of the natural region and regionalization |
Name in Polish: | Teoria regionu naturalnego i regionalizacja |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites: | Geoecosystem of natural and transformed regions 1900-6AGONP |
Prerequisites (description): | (in Polish) Podstawowe wiadomości dotyczące poszczególnych komponentów środowiska, zasobów środowiska oraz form ochrony przyrody i krajobrazu.
|
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Typologia i regionalizacja. Kryteria wyodrębniania regionów naturalnych. Taksonomia regionów naturalnych. Granice regionów naturalnych. Regiony geomorfologiczne, geologiczne, surowcowe, klimatyczne, hydrologiczne i hydrogeologiczne, rolniczo-glebowe, geobotaniczne, krajobrazowe, fizycznogeograficzne. Regiony naturalne a regiony społeczno-ekonomiczne i administracyjne. Region naturalny w planowaniu przestrzennym. Wybrane regiony naturalne Polski - zasoby przyrody, ich wykorzystanie oraz przykłady problemów w organizacji przestrzeni chronionej i przestrzeni gospodarczej. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przekazanie wiedzy na temat metod i kryteriów regionalizacji, kategorii regionów, związków między regionami naturalnymi i społeczno-ekonomicznymi, możliwości wykorzystania regionów naturalnych w planowaniu przestrzennym. Wykład składa się z dwóch części. W pierwszej prezentowane są podstawy regionalizacji, w tym zasadnicze pojęcia, metody i kryteria regionalizacji, różnice między regionem naturalnym i społeczno-ekonomicznym, możliwości wykorzystania regionów naturalnych na różnych poziomach planowania przestrzennego, potencjał zasobowy i użytkowy regionów. Szczegółowo omówione są wybrane regionalizacje tematyczne ((klimatyczna, hydrogeologiczna, biogeograficzna i in.) oraz regionalizacja fizycznogeograficzna Kondrackiego. W drugiej części wykładu charakteryzowane są wybrane regiony Polski pod względem zasobów przyrody, ich wykorzystania oraz przykładowych problemów w organizacji przestrzeni chronionej i przestrzeni gospodarczej. Zakres tematyczny wykładów: Część I - Podstawy regionalizacji 1. Regionalizacja, region naturalny - podstawowe pojęcia, metody regionalizacji 2. Regionalizacja fizycznogeograficzna i regionalizacje tematyczne (klimatyczna, hydrogeologiczna, biogeograficzna i in.) 3. Potencjał zasobowy i użytkowy regionów 4. Region naturalny w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Część II - Wybrane regiony naturalne Polski - zasoby przyrody, ich wykorzystanie oraz przykłady problemów w organizacji przestrzeni chronionej i przestrzeni gospodarczej. 5. Pobrzeże Gdańskie i Pojezierze Mazurskie; 6. Wysoczyzny Północnego i Południowego Mazowsza oraz Kotlina Warszawska; 7. Wyżyna Lubelska, Polesie Lubelskie, Wyżyna Krakowsko - Częstochowska; 8. Karpaty Zewnętrzne (na przykładach - Gorce, Bieszczady) |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Kistowski M. 2003. Regionalny model zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska Polski a strategie rozwoju województw. Bogucki Wydaw. Naukowe, Poznań. 2. Kondracki J. 2002. Geografia regionalna Polski. PWN Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA 1. zna kryteria i metody regionalizacji 2. zna związki między komponentami środowiska w granicach regionów naturalnych 3. zna możliwości wykorzystania regionów naturalnych w planowaniu przestrzennym UMIEJĘTNOŚCI 1. umie zidentyfikować różnice między typologicznym podziałem przestrzeni a podziałem regionalnym 2. umie określić różnicę między regionem naturalnym i społeczno-ekonomicznym 3. potrafi ocenić potencjał zasobowy i użytkowy regionów naturalnych 4. urnie zastosować regiony naturalne jako w procedurze planowania przestrzennego na poziomie miejscowym i regionalnym |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny w formie testu złożonego z ok. 25 pytań zamkniętych obejmujących wiadomości zdobyte przez studenta w trakcie wykładu i opisowej charakterystyki dwóch wybranych regionów pod kątem zasobów przyrody i ich wykorzystania w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.