Biznes i dyplomacja w praktyce międzynarodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-MON-BDPM-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Biznes i dyplomacja w praktyce międzynarodowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o praktycznym działaniu we współczesnym zglobalizowanym i jednocześnie wielokulturowym środowisku międzynarodowym w sferze biznesu i dyplomacji. Zajęcia poprowadzą praktycy o dużym doświadczeniu w pracy za granicą w sektorze przewozów lotniczych, bankowości oraz dyplomacji. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Współczesny świat jest w swym wymiarze glokalny – w warunkach globalizacji i unifikacji kraje w wielu aspektach funkcjonowania firm, instytucji państwowych i biznesowych zachowują swą odrębność w sferze komunikacji i kultury prowadzenia biznesu. Panująca przez ostatnie półtora roku pandemia jeszcze bardziej uświadomiła przedsiębiorcom i dyplomatom, że we współczesnym świecie niezbędne jest nieustanne podnoszenie swoich kompetencji cyfrowych. Dla pokolenia wchodzącego na rynek pracy jeszcze trudniejsze stało się ubieganie się o pracę i zarządzanie karierą. W tak wymagających okolicznościach niezbędne stało się pozyskanie oprócz wiedzy teoretycznej również wiedzy praktycznej, tak często wymaganej na rynku pracy. Przedmiot łączy te wszystkie niezbędne dla rozpoczynających funkcjonowanie w środowisku międzynarodowym elementy. |
Pełny opis: |
Procesy zachodzące we współczesnej gospodarce w skali globalnej takie jak pogłębianie się wzajemnego uzależnienia się rynków wszystkich krajów i tworzenie się gigantycznych stref wolnego handlu, stwarzają wrażenie postępującej unifikacji regulacji i kultury biznesu na świecie. Praktyka jednak wskazuje, że z uwagi na różnorodność historii, kodów kulturowych i behawioralnych, kraje te zachowują swoją odrębność i prowadzenie na ich rynkach działalności gospodarczej jest dużym wyzwaniem. W praktyce biznesowej, jak i dyplomatycznej, niezbędna jest wiedza o wyzwaniach i barierach komunikacyjnych. Poznanie uwarunkowań wynikających zarówno z tradycji jak i doświadczeń ostatnich dekad w warunkach globalizacji, jest ważnym elementem wiedzy praktycznej. Doświadczeniem w biznesie i dyplomacji XXI wieku jest rosnąca rola kompetencji cyfrowych i umiejętności intencyjnej obsługi urządzeń i programów, w których coraz większe znaczenie ma sztuczna inteligencja. Na znaczeniu w biznesie i praktyce międzynarodowej nie straciły jednak na znaczeniu klasyczne umiejętności zarządzania karierą i zasobami ludzkimi, w tym umiejętność pracy w zespole. Przedstawiciele szczebla zarządczego z trzech sektorów – lotniczego, bankowości i dyplomacji, przedstawią swoje doświadczenia w zakresie funkcjonowania w środowisku międzynarodowym w kluczowych dla rozpoczynających swoją karierę sferach. |
Literatura: |
Bogusława Skulska „Biznes międzynarodowy w regionie Azji i Pacyfiku”, Adam Marszałek, Toruń 2009 Krzysztof Karsznicki „Sztuka dyplomacji i komunikacji”, DIFIN, Warszawa 2017 Cezary Ikanowicz, Jan W. Piekarski „Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje w biznesie”, Agencja Promocji Turystyki MART, Warszawa 1997 Tomasz Orłowski „Protokół Dyplomatyczny. Ceremoniał i Etykieta”, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2010 Kanał na FB – Jan Wojciech Piekarski – „Zdobywanie zaufania” |
Efekty uczenia się: |
Pozyskanie podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu w środowisku międzynarodowym biznesu i dyplomacji, a także umiejętności analizy i antycypacji wyzwań na rynkach o zróżnicowanej kulturze biznesowej i prawnej. Kurs umożliwi zrozumienie w jaki sposób kompetencje wpływają na funkcjonowanie we współczesnym biznesie. Studenci nabędą również podstawowe umiejętności potrzebne przy ubieganiu się o pracę i zarządzaniu karierą w firmach i instytucjach, funkcjonujących w środowisku międzynarodowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
20% esej na wybrany temat 80% test |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.