Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biznes i dyplomacja w praktyce międzynarodowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2100-MON-BDPM-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biznes i dyplomacja w praktyce międzynarodowej
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o praktycznym działaniu we współczesnym zglobalizowanym i jednocześnie wielokulturowym środowisku międzynarodowym w sferze biznesu i dyplomacji. Zajęcia poprowadzą praktycy o dużym doświadczeniu w pracy za granicą w sektorze przewozów lotniczych, bankowości oraz dyplomacji.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Współczesny świat jest w swym wymiarze glokalny – w warunkach globalizacji i unifikacji kraje w wielu aspektach funkcjonowania firm, instytucji państwowych i biznesowych zachowują swą odrębność w sferze komunikacji i kultury prowadzenia biznesu. Panująca przez ostatnie półtora roku pandemia jeszcze bardziej uświadomiła przedsiębiorcom i dyplomatom, że we współczesnym świecie niezbędne jest nieustanne podnoszenie swoich kompetencji cyfrowych. Dla pokolenia wchodzącego na rynek pracy jeszcze trudniejsze stało się ubieganie się o pracę i zarządzanie karierą. W tak wymagających okolicznościach niezbędne stało się pozyskanie oprócz wiedzy teoretycznej również wiedzy praktycznej, tak często wymaganej na rynku pracy. Przedmiot łączy te wszystkie niezbędne dla rozpoczynających funkcjonowanie w środowisku międzynarodowym elementy.

Pełny opis:

Procesy zachodzące we współczesnej gospodarce w skali globalnej takie jak pogłębianie się wzajemnego uzależnienia się rynków wszystkich krajów i tworzenie się gigantycznych stref wolnego handlu, stwarzają wrażenie postępującej unifikacji regulacji i kultury biznesu na świecie. Praktyka jednak wskazuje, że z uwagi na różnorodność historii, kodów kulturowych i behawioralnych, kraje te zachowują swoją odrębność i prowadzenie na ich rynkach działalności gospodarczej jest dużym wyzwaniem. W praktyce biznesowej, jak i dyplomatycznej, niezbędna jest wiedza o wyzwaniach i barierach komunikacyjnych. Poznanie uwarunkowań wynikających zarówno z tradycji jak i doświadczeń ostatnich dekad w warunkach globalizacji, jest ważnym elementem wiedzy praktycznej. Doświadczeniem w biznesie i dyplomacji XXI wieku jest rosnąca rola kompetencji cyfrowych i umiejętności intencyjnej obsługi urządzeń i programów, w których coraz większe znaczenie ma sztuczna inteligencja. Na znaczeniu w biznesie i praktyce międzynarodowej nie straciły jednak na znaczeniu klasyczne umiejętności zarządzania karierą i zasobami ludzkimi, w tym umiejętność pracy w zespole. Przedstawiciele szczebla zarządczego z trzech sektorów – lotniczego, bankowości i dyplomacji, przedstawią swoje doświadczenia w zakresie funkcjonowania w środowisku międzynarodowym w kluczowych dla rozpoczynających swoją karierę sferach.

Literatura:

Bogusława Skulska „Biznes międzynarodowy w regionie Azji i Pacyfiku”, Adam Marszałek, Toruń 2009

Krzysztof Karsznicki „Sztuka dyplomacji i komunikacji”, DIFIN, Warszawa 2017

Cezary Ikanowicz, Jan W. Piekarski „Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje w biznesie”, Agencja Promocji Turystyki MART, Warszawa 1997

Tomasz Orłowski „Protokół Dyplomatyczny. Ceremoniał i Etykieta”, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2010

Kanał na FB – Jan Wojciech Piekarski – „Zdobywanie zaufania”

Efekty uczenia się:

Pozyskanie podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu w środowisku międzynarodowym biznesu i dyplomacji, a także umiejętności analizy i antycypacji wyzwań na rynkach o zróżnicowanej kulturze biznesowej i prawnej. Kurs umożliwi zrozumienie w jaki sposób kompetencje wpływają na funkcjonowanie we współczesnym biznesie. Studenci nabędą również podstawowe umiejętności potrzebne przy ubieganiu się o pracę i zarządzaniu karierą w firmach i instytucjach, funkcjonujących w środowisku międzynarodowym.

Metody i kryteria oceniania:

20% esej na wybrany temat

80% test

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)