Historia Ameryki Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-MON-HIAL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Ameryki Łacińskiej |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 1 semestr 2 rok - przedmioty dla specjalności SRG |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Podejście do historii może mieć różny charakter, który określa, w jaki sposób się jej uczymy. Hayden White zaproponował podejście, które traktuje historię jako opowieść wplecioną w różne narracje. Podczas tych zajęć zaproponowana zostanie nauka historii poprzez sztukę filmową, umożliwiającą bardziej kreatywne podejście do samego procesu nauczania. |
Skrócony opis: |
Podejście do historii może mieć różny charakter, który określa, w jaki sposób się jej uczymy. Hayden White zaproponował podejście, które traktuje historię jako opowieść wplecioną w różne narracje. Podczas tych zajęć zaproponowana zostanie nauka historii poprzez sztukę filmową, umożliwiającą bardziej kreatywne podejście do samego procesu nauczania. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Jak czytać historię? Koncepcja historii według Haydena White'a. 3. Dwie wizje podboju Ameryk. 4. Rozwój europejski czy endemiczny? 5. Stosunki USA – Ameryka Łacińska. 6. Rewolucje nacjonalistyczne 7. Rewolucje socjalistyczne 8. Ameryka Łacińska pod rządami dyktatur wojskowych 9. Ameryka magiczna 10. Zaliczenie przedmiotu |
Literatura: |
M.F. Gawrycki, Uwikłane obrazy. Hollywoodzki film a stosunki międzynarodowe, Warszawa 2011. E.S. Urbański, Hispanoameryka i jej cywilizacje. Hispanoamerykanie i Angloamerykanie, Warszawa 1981. L. Zea, Filozofia dziejów Ameryki, Warszawa 1999. H. Miller, A. P. Nasatir, Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warszawa 1969. T. Łepkowski, (red.), Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warszawa 1977. A. Bartnicki, D.T. Critchlow, Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Warszawa 1995. Marshall C. Eakin, Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur, Kraków 2009. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA ma podstawową wiedzę w zakresie historii obu Ameryk ma wiedzę o okresie walki amerykańskich kolonii o niepodległość, o funkcjonowaniu niepodległych państw, jak również o głównych problemach krajów obu Ameryk. UMIEJĘTNOŚCI analizuje historię Ameryk w szerszym kontekście historii świata, wskazuje czynniki kształtujące procesy historyczne o charakterze endemicznym, jak i wpływy zewnętrzne na ten region świata. wskazuje różnice pomiędzy projektami kolonizacyjno-cywilizacyjnymi iberyjskim i anglosaskim Potrafi w kompetentny sposób przygotować naukowy materiał na temat węzłowych problemów wybranych państw amerykańskich KOMPETENCJE SPOŁECZNE jest przygotowany do wykonywania zadań profesjonalnych wymagających wiedzy w zakresie historii najnowszej obu Ameryk jest przygotowany do kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia Jest w stanie przygotować kompetentny projekt społeczny, odnoszący się do kontynentu amerykańskiego, z zachowaniem wrażliwości na odmienności kulturowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe elementy składające się na zaliczenie przedmiotu: Aktywność (40%) Pisemna/Ustna odpowiedź (60%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Gawrycki | |
Prowadzący grup: | Marcin Gawrycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.