University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Polsko-azjatyckie stosunki gospodarcze

General data

Course ID: 2100-MON-PASG-OG
Erasmus code / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Polsko-azjatyckie stosunki gospodarcze
Organizational unit: Faculty of Political Science and International Studies
Course groups: General university courses
General university courses in Faculty of Political Science and International Studies
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat praktycznych aspektów współpracy gospodarczej Polski z obszarem Azji Dalekowschodniej, Azji Centralnej i Bliskiego Wschodu, w tym:

I. Polsko-azjatyckie stosunki gospodarcze – omówienie ogólne:

1. elementy międzynarodowych stosunków gospodarczych determinujące rolę państwa i przedsiębiorców mających wpływ na kształt polsko-azjatyckich stosunków gospodarczych;

2. określenie granic obszaru Azji pod kątem relacji handlowych, finansowych, statystycznych, inwestycyjnych, według klasyfikacji polskiej, Unii Europejskiej, ONZ, OECD, MFW, Banku Światowego, think-tanków ekonomicznych;

3. pozycja Azji w stosunkach gospodarczych na świecie i prognozy dotyczące zmian w wybranych kategoriach, m.in.: PKB, PKB per capita, mediany wieku, struktury zatrudnienia, emisji CO2, wskaźnika rządów prawa, wielkości szarej sfery, wskaźnika korupcji, ruchu kontenerowego, wielkości intrahandlu;

4. UE i Azja – wyzwania i założenia współpracy gospodarczej: cele współpracy obszary priorytetowe, obszary polityczno-gospodarcze, uczestnictwo w umowach gospodarczych, strategii współpracy (różnice i podobieństwa w zależności od regionów Azji), narzędzia realizacji celów współpracy, stan faktyczny współpracy gospodarczej (wymiana handlowa, inwestycje, usługi, najważniejsze sektory i towary);

5. ramy prawno-traktatowe współpracy gospodarczej Polski z Azją: umowy UE, umowy bilateralne, porozumienia sektorowe, umowy około gospodarcze, wspólne komisje. Ekspercka ocena wpływu i znaczenia dla współpracy;

6. wymiana handlowa Polski z Azją na tle wymiany globalnej, w podziale na obszary i kontynenty, tendencje w okresie 10 lat (2012-2022); najważniejsi partnerzy i ich udział w wymianie, specyfika wymiany z każdym z regionów, wpływ geopolityki na wymianę towarową, najważniejsze towary;

7. obrót usługami pomiędzy Polską i Azją: specyfika geograficzna i sektorowa, tendencje, wskazanie na kraje, w których wymiana usługami przewyższa wymianę towarową;

8. współpraca inwestycja Polski z Azją: różnice w zależności od regionu Azji, specyfika sektorowa, tendencje;

9. czynniki wpływające na współpracę gospodarczą Polski z Azją: poziom umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw, kompetencje i zasoby, zdolność do kooperacji i kooperencji, udział firm „born globals”, podejście sieciowe w internacjonalizacji, bariery w dostępach do rynków azjatyckich, przeszkody systemowe, instrumenty wsparcia, źródła wiedzy, oczekiwania przedsiębiorców, sposób prowadzenia działalności zagranicznej przez przedsiębiorców, chłonność rynków, włączenie w międzynarodowe łańcuch dostaw, specyfika i oczekiwania rynków azjatyckich.

II. Wybrane rynki azjatyckie: Malezja, Indonezja, Filipiny:

1. Rola MY, IND i PH w ASEAN: stopień integracji, różne prędkości rozwoju, porównanie wskaźników makroekonomicznych za ostatnie trzy lata (2019-2022), pozycja krajów wg rankingów międzynarodowych (World Competitiveness Ranking, Digital Ranking, Corruption Perception itp.) i porównanie z pozycją Polski;

2. Podstawy formalne współpracy UE i PL z ww. krajami. Omówienie różnic i poziomu ram prawno-traktatowych;

3. Szczegółowa charakterystyka systemów gospodarczych MY, IND, PH: źródła prawa gospodarczego, podstawy planowania/kształtowania polityki gospodarczej, aktualnie obowiązujące zasady ekonomii politycznej, specyfika poszczególnych krajów (grupy uprzywilejowane, ograniczenia dostępu);

4. Systemy finansowe MY, IND, PH: banki centrale i ich rola, instytucje nadzoru finansowego, system bankowy, inne instytucje sektora finansowego (kasy pożyczkowe, instytucje brokerskie, organizacje zarządzające papierami wartościowymi);

5. Giełdy MY, IND, PH: historia, kształt obecny, kapitalizacja, liczba spółek, powiązania międzynarodowe, indeksy. Porównanie w analogicznych kategoriach z GPW;

6. Dostęp do rynków inwestycyjnych MY, IND, PH: prawo inwestycyjne, listy negatywne, dostęp dla firm krajowych i zagranicznych, instytucje regulujące i wydające zezwolenia inwestycyjne;

7. Dostęp do rynków towarowych i usługowych MY, IND, PH: charakterystyka wymiany towarowej z UE i Polską, profil przemysłowy krajów, zapotrzebowanie, uwarunkowania specyficzne (siła robocza, infrastruktura, regulacje handlowe, komunikatywność, problemy), warunki dostępu dla przedsiębiorców zagranicznych, procedury, bariery w wymianie towarowej (celne, zezwolenia, zakazy, wymogi certyfikacyjne, koszty, techniczne, fitosanitarne);

8. Specyfika promocji gospodarczej i marketingu w MY, IND, PH – z uwzględnieniem aktywności instytucji i przedsiębiorstw z Polski. Omówienie obecności firm polskich (inwestycje, kontrakty menadżerskie, kontrakty pod klucz, formy eksportu, franszyza, licencje, przejęcia i połączenia). Oczekiwania firm polskich. Możliwości uzyskania wsparcia w ekspansji do ww. krajów.

Learning outcomes: (in Polish)

Student/słuchacz kursu potrafi zidentyfikować kluczowe elementy mające wpływ na stosunki gospodarcze Polski z Azji, zarówno w zakresie uwarunkowań zewnętrznych – międzynarodowych, jak i wewnętrznych – właściwych dla sektora przedsiębiorczości w Polsce. Potrafi wykorzystać źródła wiedzy o rynkach światowych do dokonania charakterystyki rynków azjatyckich, głównie pod kątem planowanej aktywności gospodarczej i ekspansji zagranicznej. Nabywa umiejętności analizowania międzynarodowych powiązań gospodarczych, prawa międzynarodowego i prawa krajowego w kontekście wpływu na przedsiębiorstwa i ich determinującej roli w kreowaniu bilateralnych stosunków gospodarczych z krajami azjatyckimi. Umie zidentyfikować różne formy aktywności gospodarczej przedsiębiorstw za granicą.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Participatory lecture, 15 hours more information
Coordinators: Artur Dąbkowski
Group instructors: Artur Dąbkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Participatory lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)