Partycypacyjny i kreatywny warsztat z metodologii jakościowej, krytyczna oraz postfoucaultowska analiza dyskursu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-MON-PKWM-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Partycypacyjny i kreatywny warsztat z metodologii jakościowej, krytyczna oraz postfoucaultowska analiza dyskursu |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Strona przedmiotu: | https://classroom.google.com/c/NjQxNTQ3Nzg0ODcz |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań społecznych na poziomie studiów licencjackich. Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych. Tematy zajęć: 1. Projektowanie badania jakościowego. Etyka w badaniach jakościowych. Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych Warm-up Movie: Saunder’s research onion (developed by Saunders et al in 2007.) Omówienie notatki przygotowanej przez nauczyciela Teksty do zajęć: • Jemielniak, D. (red.) (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: PWN. Rozdz. 1-3. 2. Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. Jakościowa analiza treści; indukcyjne i dedukcyjne techniki kodowania w praktyce Teksty do zajęć: • Jemielniak, D. (red.) (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: PWN. Rozdz. 4. • Babbie, E. (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Część 4. Analiza danych, kodowanie • Gibbs, G. (2011) Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: PWN. Analizowanie danych jakościowych. Roz. 4 Kodowanie tematyczne i kategoryzacja. • Creswell, J. (2013) Projektowanie badań naukowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Roz. 9 Procedury jakościowe Mapa myśli: 1) Inductive Coding Techniques in Practice 2) Deductive Coding Techniques in Practice Teksty: • The Practical Guide to Qualitative Content Analysis, • Deductive and inductive approaches to qualitative coding,. 3. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/założenia Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach): • Bacchi, C. (1999). Women, Policy and Politics: the construction of policy problems. London: Sage. Part One: What's the Problem? An Approach to Policy • Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education. Chapter 1; Chapter 2 • Bacchi, C., Goodwin, S. (2016) Poststructural Policy Analysis. A Guide to Practice. New York: Palgrave Macmillan. Part I Asking New Policy Questions 4. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach): • Bacchi, C. (1999). Women, Policy and Politics: the construction of policy problems. London: Sage. Part Two: The Problem of Women's Inequality • Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education. Chapters 3-10 • Bacchi, C., Goodwin, S. (2016) Poststructural Policy Analysis. A Guide to Practice. New York: Palgrave Macmillan. Part II Interrogating Policies as Constitutive: WPR Applications 5. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie • Omawiamy wspólnie przygotowany wcześniej wybór artykułów badawczych stosujących WPR approach 6. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe • Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji 7. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe • Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji 8. Perspektywa Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe • Studenci prezentują własne projekty 9. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/założenia Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach): • Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press. • Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340. • Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9 10. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach): • Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press. • Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340. • Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9 11. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie • Omawiamy wspólnie przygotowany wcześniej wybór artykułów badawczych stosujących Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA 12. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe • Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji 13. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe • Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji 14. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe • Studenci prezentują własne projekty 15. Podsumowanie zajęć PRACA ZALICZENIOWA: • Przygotuj artykuł naukowy na wybrany przez siebie temat. W artykule zastosuj wybraną metodę, omówioną na zajęciach. Artykuł (około 20 stron, 8 000 słów) powinien mieć następującą strukturę: tytuł; abstrakt; słowa kluczowe (5-10); wprowadzenie; metodologia; wyniki; dyskusja; bibliografia; załączniki (jeśli są potrzebne). Writing a Research Paper Six Simple Steps for Writing a Research Paper Paper How to Write a Research Paper | A Beginner's Guide A general guide on how to conduct and write a literature review |
Literatura: |
Literatura zostanie udostępniona studentom na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie: - metodologię badań naukowych Umiejętności: Student potrafi: - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować pytania badawcze; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych - planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym Kompetencje społeczne: Student jest gotów do: - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
• aktywny udział w zajęciach • zaliczenie pisemne (artykuł naukowy) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Zubrzycka-Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Zubrzycka-Czarnecka | |
Strona przedmiotu: | https://classroom.google.com/c/NjQxNTQ3Nzg0ODcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych. Tematy zajęć: 1. Projektowanie badania jakościowego. Etyka w badaniach jakościowych. Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych Warm-up Movie: Saunder’s research onion (developed by Saunders et al in 2007.) Omówienie notatki przygotowanej przez nauczyciela Teksty do zajęć: • Jemielniak, D. (red.) (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: PWN. Rozdz. 1-3. 2. Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. Jakościowa analiza treści; indukcyjne i dedukcyjne techniki kodowania w praktyce Teksty do zajęć: • Jemielniak, D. (red.) (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: PWN. Rozdz. 4. • Babbie, E. (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Część 4. Analiza danych, kodowanie • Gibbs, G. (2011) Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: PWN. Analizowanie danych jakościowych. Roz. 4 Kodowanie tematyczne i kategoryzacja. • Creswell, J. (2013) Projektowanie badań naukowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Roz. 9 Procedury jakościowe Mapa myśli: 1) Inductive Coding Techniques in Practice 2) Deductive Coding Techniques in Practice Teksty: • The Practical Guide to Qualitative Content Analysis, • Deductive and inductive approaches to qualitative coding,. 3. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/założenia Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach): • Bacchi, C. (1999). Women, Policy and Politics: the construction of policy problems. London: Sage. Part One: What's the Problem? An Approach to Policy • Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education. Chapter 1; Chapter 2 • Bacchi, C., Goodwin, S. (2016) Poststructural Policy Analysis. A Guide to Practice. New York: Palgrave Macmillan. Part I Asking New Policy Questions 4. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach): • Bacchi, C. (1999). Women, Policy and Politics: the construction of policy problems. London: Sage. Part Two: The Problem of Women's Inequality • Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education. Chapters 3-10 • Bacchi, C., Goodwin, S. (2016) Poststructural Policy Analysis. A Guide to Practice. New York: Palgrave Macmillan. Part II Interrogating Policies as Constitutive: WPR Applications 5. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie • Omawiamy wspólnie przygotowany wcześniej wybór artykułów badawczych stosujących WPR approach 6. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe • Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji 7. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe • Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji 8. Perspektywa Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe • Studenci prezentują własne projekty 9. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/założenia Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach): • Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press. • Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340. • Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9 10. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach): • Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press. • Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340. • Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9 11. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie • Omawiamy wspólnie przygotowany wcześniej wybór artykułów badawczych stosujących Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA 12. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe • Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji 13. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe • Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji 14. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe • Studenci prezentują własne projekty 15. Podsumowanie zajęć PRACA ZALICZENIOWA: • Przygotuj artykuł naukowy na wybrany przez siebie temat. W artykule zastosuj wybraną metodę, omówioną na zajęciach. Artykuł (około 20 stron, 8 000 słów) powinien mieć następującą strukturę: tytuł; abstrakt; słowa kluczowe (5-10); wprowadzenie; metodologia; wyniki; dyskusja; bibliografia; załączniki (jeśli są potrzebne). Writing a Research Paper Six Simple Steps for Writing a Research Paper Paper How to Write a Research Paper | A Beginner's Guide A general guide on how to conduct and write a literature review |
|
Literatura: |
Literatura zostanie udostępniona studentom na zajęciach. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.