Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Partycypacyjny i kreatywny warsztat z metodologii jakościowej, krytyczna oraz postfoucaultowska analiza dyskursu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2100-MON-PKWM-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Partycypacyjny i kreatywny warsztat z metodologii jakościowej, krytyczna oraz postfoucaultowska analiza dyskursu
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Strona przedmiotu: https://classroom.google.com/c/NjQxNTQ3Nzg0ODcz
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne
ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań społecznych na poziomie studiów licencjackich.


Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych.

Tematy zajęć:

1. Projektowanie badania jakościowego. Etyka w badaniach jakościowych. Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych

Warm-up Movie: Saunder’s research onion (developed by Saunders et al in 2007.)

Omówienie notatki przygotowanej przez nauczyciela

Teksty do zajęć:

• Jemielniak, D. (red.) (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: PWN. Rozdz. 1-3.

2. Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. Jakościowa analiza treści; indukcyjne i dedukcyjne techniki kodowania w praktyce

Teksty do zajęć:

• Jemielniak, D. (red.) (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: PWN. Rozdz. 4.

• Babbie, E. (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Część 4. Analiza danych, kodowanie

• Gibbs, G. (2011) Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: PWN. Analizowanie danych jakościowych. Roz. 4 Kodowanie tematyczne i kategoryzacja.

• Creswell, J. (2013) Projektowanie badań naukowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Roz. 9 Procedury jakościowe

Mapa myśli:

1) Inductive Coding Techniques in Practice

2) Deductive Coding Techniques in Practice

Teksty:

• The Practical Guide to Qualitative Content Analysis,

• Deductive and inductive approaches to qualitative coding,.

3. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/założenia

Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):

• Bacchi, C. (1999). Women, Policy and Politics: the construction of policy problems. London: Sage. Part One: What's the Problem? An Approach to Policy

• Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education. Chapter 1; Chapter 2

• Bacchi, C., Goodwin, S. (2016) Poststructural Policy Analysis. A Guide to Practice. New York: Palgrave Macmillan. Part I Asking New Policy Questions

4. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie

Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):

• Bacchi, C. (1999). Women, Policy and Politics: the construction of policy problems. London: Sage. Part Two: The Problem of Women's Inequality

• Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education. Chapters 3-10

• Bacchi, C., Goodwin, S. (2016) Poststructural Policy Analysis. A Guide to Practice. New York: Palgrave Macmillan. Part II Interrogating Policies as Constitutive: WPR Applications

5. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie

• Omawiamy wspólnie przygotowany wcześniej wybór artykułów badawczych stosujących WPR approach

6. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe

• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji

7. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe

• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji

8. Perspektywa Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe

• Studenci prezentują własne projekty

9. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/założenia

Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):

• Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.

• Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.

• Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9

10. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie

Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):

• Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.

• Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.

• Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9

11. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie

• Omawiamy wspólnie przygotowany wcześniej wybór artykułów badawczych stosujących Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA

12. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe

• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji

13. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe

• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji

14. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe

• Studenci prezentują własne projekty

15. Podsumowanie zajęć

PRACA ZALICZENIOWA:

• Przygotuj artykuł naukowy na wybrany przez siebie temat. W artykule zastosuj wybraną metodę, omówioną na zajęciach. Artykuł (około 20 stron, 8 000 słów) powinien mieć następującą strukturę: tytuł; abstrakt; słowa kluczowe (5-10); wprowadzenie; metodologia; wyniki; dyskusja; bibliografia; załączniki (jeśli są potrzebne).

Writing a Research Paper

Six Simple Steps for Writing a Research Paper Paper

How to Write a Research Paper | A Beginner's Guide

A general guide on how to conduct and write a literature review

Literatura:

Literatura zostanie udostępniona studentom na zajęciach.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student zna i rozumie:

- metodologię badań naukowych

Umiejętności: Student potrafi:

- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować pytania badawcze; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

- planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym

Kompetencje społeczne: Student jest gotów do:

- Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

• aktywny udział w zajęciach

• zaliczenie pisemne (artykuł naukowy)

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Zubrzycka-Czarnecka
Prowadzący grup: Aleksandra Zubrzycka-Czarnecka
Strona przedmiotu: https://classroom.google.com/c/NjQxNTQ3Nzg0ODcz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje omówienie takich zagadnień ogólnych z metodologii badań jakościowych, jak: typy i nurty badań jakościowych (badania „q” (nie-ilościowe) i badania „Q” (antypozytywistyczne i interpretatywne); różnice koncepcji badawczej w badaniach ilościowych a w badaniach jakościowych; dobór obiektów badawczych w badaniach jakościowych, reprezentatywność, saturacja, standardy etyki w badaniach jakościowych. Ponadto studenci szczegółowo poznają następujące podejścia badawcze, zaliczane do krytycznej analizy dyskursu - Bacchi's WPR oraz Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA. Studenci uczą się także jak pisać artykuł naukowy z zastosowaniem omówionych podejść badawczych.

Tematy zajęć:

1. Projektowanie badania jakościowego. Etyka w badaniach jakościowych. Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych

Warm-up Movie: Saunder’s research onion (developed by Saunders et al in 2007.)

Omówienie notatki przygotowanej przez nauczyciela

Teksty do zajęć:

• Jemielniak, D. (red.) (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: PWN. Rozdz. 1-3.

2. Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. Jakościowa analiza treści; indukcyjne i dedukcyjne techniki kodowania w praktyce

Teksty do zajęć:

• Jemielniak, D. (red.) (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: PWN. Rozdz. 4.

• Babbie, E. (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Część 4. Analiza danych, kodowanie

• Gibbs, G. (2011) Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: PWN. Analizowanie danych jakościowych. Roz. 4 Kodowanie tematyczne i kategoryzacja.

• Creswell, J. (2013) Projektowanie badań naukowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Roz. 9 Procedury jakościowe

Mapa myśli:

1) Inductive Coding Techniques in Practice

2) Deductive Coding Techniques in Practice

Teksty:

• The Practical Guide to Qualitative Content Analysis,

• Deductive and inductive approaches to qualitative coding,.

3. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/założenia

Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):

• Bacchi, C. (1999). Women, Policy and Politics: the construction of policy problems. London: Sage. Part One: What's the Problem? An Approach to Policy

• Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education. Chapter 1; Chapter 2

• Bacchi, C., Goodwin, S. (2016) Poststructural Policy Analysis. A Guide to Practice. New York: Palgrave Macmillan. Part I Asking New Policy Questions

4. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie

Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):

• Bacchi, C. (1999). Women, Policy and Politics: the construction of policy problems. London: Sage. Part Two: The Problem of Women's Inequality

• Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What’s the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education. Chapters 3-10

• Bacchi, C., Goodwin, S. (2016) Poststructural Policy Analysis. A Guide to Practice. New York: Palgrave Macmillan. Part II Interrogating Policies as Constitutive: WPR Applications

5. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/zastosowanie

• Omawiamy wspólnie przygotowany wcześniej wybór artykułów badawczych stosujących WPR approach

6. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe

• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji

7. Perspektywa post - Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe

• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji

8. Perspektywa Foucaultowska - Bacchi's WPR/ zajęcia projektowe

• Studenci prezentują własne projekty

9. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/założenia

Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):

• Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.

• Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.

• Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9

10. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie

Teksty do zajęć (czytane w grupach, omawiane wspólnie na zajęciach):

• Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.

• Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.

• Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9

11. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/zastosowanie

• Omawiamy wspólnie przygotowany wcześniej wybór artykułów badawczych stosujących Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA

12. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe

• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji

13. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe

• Studenci pracują nad własnymi projektami w grupach/zajęcia w formie konsultacji

14. Norman Fairclough's Three Dimensional Model of CDA/ zajęcia projektowe

• Studenci prezentują własne projekty

15. Podsumowanie zajęć

PRACA ZALICZENIOWA:

• Przygotuj artykuł naukowy na wybrany przez siebie temat. W artykule zastosuj wybraną metodę, omówioną na zajęciach. Artykuł (około 20 stron, 8 000 słów) powinien mieć następującą strukturę: tytuł; abstrakt; słowa kluczowe (5-10); wprowadzenie; metodologia; wyniki; dyskusja; bibliografia; załączniki (jeśli są potrzebne).

Writing a Research Paper

Six Simple Steps for Writing a Research Paper Paper

How to Write a Research Paper | A Beginner's Guide

A general guide on how to conduct and write a literature review

Literatura:

Literatura zostanie udostępniona studentom na zajęciach.

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)