University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogy

General data

Course ID: 2300-PED-P-Ć
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Pedagogy
Name in Polish: Pedagogika
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
(in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii
(in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie
(in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok (sem. zimowy)
(in Polish) Przedmioty w ramach specjalizacji nauczycielskiej dla I-II r. studiów II stopnia
Courses resulting in teaching certificates
Pedagogical courses
ECTS credit allocation (and other scores): 1.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

pedagogical qualifications

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela.

Full description: (in Polish)

W ramach kursu podjęte zostaną następujące zagadnienia: wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia, diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży; praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; wsparcie funkcjonowania ucznia w grupie; adaptacja ucznia spostrzeganego jako inny; rozwiązywanie konfliktów w grupie, mediacje rówieśnicze; sytuacje krytyczne w klasie/szkole; zjawiska agresji i przemocy oraz wpływ grup nieformalnych; kierowanie klasa szkolną; nauczyciel – lider; praca zespołowa nauczycieli i zasady komunikacji w szkole; praca z rodzicami/opiekunami w zakresie edukacji i wychowania; program wychowawczy; zagrożenia dzieci i młodzieży, uzależnienia (między innymi od środków psychoaktywnych i komputera); tutoring; personalizacja nauczania; doradztwo zawodowe; samorozwój i jakość pracy nauczyciela; dokumenty i procedury szkolne; placówki i instytucje edukacyjne wspierające prace nauczyciela; cechy i zadania nauczyciela angażującego uczniów (np.w ramach cooperative learning).

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura:

Chętkowski D., „Nauczycielskie perypetie” Sopot: 2010, cz.2. Nauczyciele i rodzice.

Chętkowski D., „Nauczycielskie perypetie”, Sopot: 2010, cz. 3. Nauczyciele i nauczyciele.

Cindy J. Christopher „Nauczyciel - rodzic: skuteczne porozumiewanie się”; przekł. Jolanta Bartosik. Gdańsk: 2004

Czekierda P, Fingas B, Szala M, „Tutoring, Teoria, praktyka, studia przypadków, Warszawa: 2015

Garstka T., Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu, Warszawa: 2016

Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Goźlińska E., Jak przygotować wycieczkę szkolną, Warszawa 2009

Hattie J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa: 2015

Jankowska A., „Rozmowy z rodzicami: poradnik dla nauczyciela”, Kielce: 2012

Kasparek K., Magierowski M., Kogo kształcą polskie szkoły? https://www.researchgate.net/profile/Magdalena_Jelonek/publication/322631398_Kogo_ksztalca_polskie_szkoly_2014/links/5a64ba970f7e9b6b8fdbc41f/Kogo-ksztalca-polskie-szkoly-2014.pdf

Konarzewski K. (1995), Nauczyciel, W: Sztuka nauczania, Szkoła, red. K. Konarzewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, s.148-179.

Korczyński S., „Stres w pracy zawodowej nauczyciela”, Kraków: 2014.

Mendel M., „Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy”. Gdańsk: 2007

Moroz H., Rozwój zawodowy nauczyciela. Kraków 2005

Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele. Cz. II Zawód – nauczyciel.- wybrany rozdział

Szyling G., Strategia przejścia czy przetrwania, czyli dokąd zmierza ocenianie szkolne? w: „Dokąd zmierza polska szkoła?” red. D. Klus-Stańska, Warszawa: 2008

Wlazło S. „Działanie zespołowe nauczycieli i kształtowanie kompetencji uczniów w działaniu zespołowym”, SEO, https://www.npseo.pl/data/documents/2/131/131.pdf

Żmijewski J. (red), „Trudne sytuacje w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej”, Warszawa: 2008

Wybrane artykuły z czasopism: Rocznik Pedagogiczny, Kwartalnik Pedagogiczny, Dialog i Edukacja i innych

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: Student

- przedstawia wybrane techniki diagnozowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży

- zna wybrane techniki rozwiązywania sytuacji konfliktowych

- rozumie wpływ grup nieformalnych na funkcjonowanie ucznia w szkole

- zna wybrane dokumenty i procedury szkolne

- rozróżnia style kierowania klasą i wyjaśnia rolę nauczyciela jako lidera

- wymienia i charakteryzuje placówki i instytucje wspierające pracę nauczyciela

Umiejętności: student

- potrafi dokonać samodzielnej oceny funkcjonowania ucznia w szkole

- potrafi zaproponować działania zmierzające do adaptacji ucznia spostrzeganego jako inny

- potrafi rozpoznać działania agresywne i przemocowe w klasie szkolnej i zaproponować działania optymalizujące funkcjonowanie klasy

kompetencje społeczne

student ma świadomość konieczności wspierania uczniów w grupie

rozumie potrzebę samorozwoju w pracy nauczyciela i dbania o profesjonalne działania

docenia pracę w grupie

ma świadomość etycznych działań w życiu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach, aktywność, projekt edukacyjny dotyczący wybranej problematyki

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Ewa Dębska, Dobromir Dziewulak, Krzysztof Pierścieniak
Group instructors: Ewa Dębska, Dobromir Dziewulak, Krzysztof Pierścieniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 103 places more information
Coordinators: Dobromir Dziewulak, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska
Group instructors: Dobromir Dziewulak, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Ewa Dębska, Dobromir Dziewulak, Krzysztof Pierścieniak
Group instructors: Ewa Dębska, Dobromir Dziewulak, Krzysztof Pierścieniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 103 places more information
Coordinators: Dobromir Dziewulak, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)