University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The child with congenital disease: genetically conditioned syndromes and congenital anomalies

General data

Course ID: 2500-PL-PS-FS8-03
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The child with congenital disease: genetically conditioned syndromes and congenital anomalies
Name in Polish: Dziecko chore od urodzenia – zespoły uwarunkowane genetycznie i wady wrodzone
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups: (in Polish) Fakultety stosowane
(in Polish) Zajęcia Interdyscyplinarne
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Learning outcomes: (in Polish)

Kierunkowe efekty kształcenia: K_W07, K_W10; K_U04, K-U05; K_K01, K_K03, K_K04.

Opis:

Student opanował podstawy wiedzy o zaburzeniach genetycznych prowadzących do wystę-powania zespołów wad wrodzonych; rozróżnia pojęcia „niepełnosprawność” i „zespół wad wrodzonych; zna sposoby prenatalnego wykrywania zespołów wad wrodzonych oraz zasady różnicowania wad od okresu dzieciństwa do dorosłości; zna zasady informowania rodziców o chorobie wrodzonej oraz przedstawiania rodzicom informacji o rozwoju dziecka dotkniętego zespołem wad wrodzonych; rozumie potrzebę kompleksowego wspierania rozwoju osób obar-czonych zespołami wad wrodzonych (K_W07 i K_W10).

Student potrafi dobrać właściwe źródła do promowania opartych na faktach naukowych za-sad organizowania opieki nad dzieckiem obarczonym zespołem wad wrodzonych (K_U04 i K-U05).

Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę o zespołach wad wrodzonych dla podej-mowania działań na rzecz osób chorych przewlekle; potrafi planować działania na rzecz wspie-rania rozwoju dzieci przewlekle chorych; rozumie potrzebę poszerzania i/lub uaktualniania w życiu zawodowym wiedzy o metodach różnicowania przyczyn zaburzeń rozwoju fizycznego i motorycznego w okresie rozwojowym (K_K01, K_K03, K_K04).

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Andrzej Wiśniewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Full description:

The child with congenital disease: genetically conditioned syndromes and congenital anomalies.

A series of lectures presenting the current state of knowledge about the course of dis-ease in individuals with the most common genetically conditioned syndromes and congenital anomalies. Lectures are designed for students from the third to fifth year of studies.

A series of 15 lectures is intended for full-time students and part-time students who are interested in issues related to genetically determined syndromes and the quality of life of pa-tients with these kind of diseases, i.e., patients who suffer from congenital disorders. The aim of the course is to present the current state of knowledge of the most common genetically de-termined syndromes, including Turner syndrome, which occurs in 1 out of 2000 births of fe-male babies; this means that each year in Poland at least several dozen girls are born with the disease. Progress in medical science not only makes possible the early recognition of genet-ically determined syndromes, but also provides for more effective treatment of the symptoms. The life span of many of these patients is more and more often close to the average age of the general population, which imposes on the rest of society a duty to include the chronically ill in all types of human activity, including science. Today, women with Turner syndrome pursue higher education, and they frequently receive advanced academic degrees.

These lectures are designed to prepare students to create programs that support the as-pirations of patients with congenital conditions. In Poland, for the majority of genetic diseas-es, there is a lack of specialized psychologists prepared to work with particular syndromes, even though the population of those in Poland having such syndromes can number in the thousands. There is public demand for specialists who are knowledgeable about congenital disease, and know how to deal with these conditions from the biomedical side, but who are not involved in the treatment of somatic symptoms. These specialists instead focus on quality of life issues, competency assessment, and job counseling. They support patients in many situations, such as how to reveal to a partner that one has an incurable congenital disease.

The workload resulting from the selection of the proposed series of lectures is 80 hours per semester: 30 hours devoted to participation in lectures and credits, 25 hours for preparation for classes and final credits, and 25 hours for library searches in classical form (Biblioteka Główna Biblioteka Lekarska, Biblioteka Warszawawskiego Uniwersytetu Medycznego / Medical University of Warsaw) and the Internet.

Bibliography: (in Polish)

literatura: brak jednego skryptu lub podręcznika obejmującego całość wykładanych zagadnień, wszystkie wykłady udostępniane systematycznie w wersji elektronicznej, cy-towane piśmiennictwo każdorazowo podane (autorzy, tytuł pracy, nazwa periodyku, rok, numer, strony) zamieszczone na odpowiednim przeźroczu. Lista rekomendowanych podręczników i czasopism:

1. Jorde L.B., Carey J.C., Bamshad M.J. Genetyka medyczna. Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2013.

2. Tobias E., Connor M., Ferguson-Smith M. Genetyka medyczna. Wyd. Lekarskie PZWL, 2013.

3. Passarge E. Genetyka. Ilustrowany przewodnik. Wyd. Lekarskie PZWL, 2004.

Węgleński P. (red. naukowa). Genetyka molekularna. Wyd. Naukowe PWN, 2013.

4. Friedman JM, Dill FJ, Hayden MK, McGillivray BC. Gentyka, Urban&Partner, 2002

5. Dworkin PH. Pediatria. Urban&partner, 2000

6. Szczeklik A (red.). Choroby wewnętrzne. Stan wiedzy na rok 2014. Medycyna Prak-tyczna, Kraków, 2014.

7. Gunn VL, Nechyba Ch. Pediatria Vademecum Harriet Lane tom 1. The Johns Hop-kins Hospital, Medycyna Praktyczna 2002.

8. baza danych PubMed (dostępna dla każdego użytkownika) po wpisaniu wybranych kombinacji haseł tematycznych w języku angielskim, system wyszukuje wybrane słowa (hasła tematyczne) umieszczone przez autorów publikacji w tytule artykułu

9. baza danych Google Scholar zawierająca niektóre publikacje krajowe w pełnej wersji w postaci PDF, dla zagadnień prezentowanych w serii wykładów „Dziecko chore od urodzenia” szczególnie pomocne mogą być artykuły publikowane w czasopiśmie Endo-krynologia, diabetologia i choroby przemiany materii wieku rozwojowego

10. baza danych Głównej Biblioteki Lekarskiej (GBL) w Warszawie przy u. Chocimskiej (Mokotów), z której korzystać może każdy użytkownik bez potrzeby legitymowania się, bibliotekarze pomagają w korzystaniu z bazy danych.

11. Zchocke J, Hoffmann GF. Vademecum Metabolicum, wyd. 2. – dostępne w GBL, bibliotece Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

12. Wiśniewski A. Zespół Turnera, Poradnik dla chorych i ich rodzin. Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego, Warszawa, 2019 (książka dostępna w bibliotece Wydziału Psychologii).

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)