(in Polish) Społeczne funkcje archiwów (Specjalizacja: Popularyzacja historii)
General data
Course ID: | 2900-MK3-SPH-SFA |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Społeczne funkcje archiwów (Specjalizacja: Popularyzacja historii) |
Organizational unit: | Faculty of History |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Historii II stopnia (in Polish) Przedmioty Historii II stopnia, specjalizacji popularyzacja historii (program od 2019) (in Polish) Przedmioty Historii II stopnia, specjalizacji popularyzacja historii (program od 2023) (in Polish) Przedmioty Historii II stopnia, Teoria badań historycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego umożliwiająca lekturę tekstów oraz podstawowa wiedza z zakresu metodologii historii, w tym zagadnień krytyki źródeł. |
Short description: |
(in Polish) Funkcje archiwów – w tym ich rola w społeczeństwie oraz otwartość na współpracę z różnorodnymi pomiotami – w ostatnich latach uległy, i wciąż ulegają, ważnym przemianom. W Polsce istnieje wiele rodzajów archiwów: państwowe (w tym centralne), społeczne, zakładowe. Podczas zajęć spróbujemy odpowiedzieć na pytania: Jakie funkcje i w jaki sposób pełnią współczesne archiwa? Co jeszcze, poza samym gromadzeniem, przechowywaniem i udostępnianiem zbiorów, mogą one zaoferować swoim użytkownikom? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie, jak może wyglądać rola archiwów w nowoczesnym, cyfrowym świecie, gdzie dostęp do informacji odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu społeczeństwa, oraz jak mogą one popularyzować swoje zasoby. Przyjrzymy się również fenomenowi ruchu archiwów społecznych. W trakcie wizyt studyjnych odwiedzimy wybrane archiwa – zarówno państwowe, jak i te społeczne oraz prowadzone przez instytucje kultury w Warszawie - by poznać metody ich pracy, wyzwania z jakimi się konfrontują. |
Full description: |
(in Polish) Nasza wiedza historyczna, a także kształtowanie się więzi między przeszłością a przyszłością, opiera się w dużej mierze na tym, co znajdujemy w archiwach. Często pierwszym skojarzeniem jakie wywołuje słowo „archiwum” są regały pełne zakurzonych akt. Jednak archiwum we współczesnym cyfrowym świecie to znacznie więcej – szczególnie archiwa społeczne, powoływane obywatelsko, oddolnie zmieniły i zmieniają nasze podejście do przeszłości i roli archiwisty w społeczeństwie. Celem zajęć będzie zapoznanie się z zasadami funkcjonowania współczesnych archiwów, a także zrozumienie, jaka jest ich społeczna rola i jak mogą kształtować naszą rzeczywistość (a także ją zmieniać). Poza wiedzą teoretyczną, dotycząca funkcjonowania archiwów w Polsce (w tym ich baz danych i repozytoriów), w trakcie zajęć zostaną także przedstawione bazy i repozytoria wybranych archiwów, wraz ze sposobami wyszukiwania w nich informacji. W trakcie zajęć omawiane też będę sposoby pracy z wybranymi źródłami, które znaleźć można w archiwach (dokumenty, fotografie, nagrania audio i wideo historii mówionej), oraz wykorzystania ich do popularyzowania wiedzy o przeszłości. Przynajmniej trzy spotkania zostaną poświęcone na wizyty studyjne w wybranych archiwach mających siedzibę na terenie Warszawy. |
Bibliography: |
(in Polish) – W. Chorążyczewski, Zachęta do archiwistyki, Toruń 2022, – Archiwum – archiwistyka – kultura. Antologia, pod red. W. Chorążyczewski, W. Pasek, A. Rosa, Toruń 2020, – K. Pepłowska, Archiwa cyfrowe w wybranych krajach europejskich, USA i Australii, Toruń 2017, – Archiwistyka społeczna, pod red. K. Ziętal, Warszawa 2012, – M. Wiśniewska-Drewniak, Inaczej to zniknie. Archiwa społeczne w Polsce. Wielokrotne studium przypadku, Toruń 2019, – H. Mazur, A. Rosa, Wydawnictwa archiwów a edukacja. Rzecz o działalności wydawniczej archiwów w kontekście działań edukacyjnych i popularyzatorskich, Warszawa 2020, – Archiwa organizacji pozarządowych w Polsce, pod red. T. Czarnoty, M. Konstankiewicza, Warszawa–Lublin 2015, – Alessandro Portelli, Życie i śmierć słowa, [w:] tegoż, Odkrywając historię mówioną, red. naukowa Marta Kurkowska-Budzan, Wrocław 2022 – Paul Thompson oraz Joanna Bornat, Historycy wobec historii mówionej, [w:] P. Thompson oraz J. Bornat Głos przeszłości. Wprowadzenie do historii mówionej, Warszawa 2021. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Poznanie zasobów (repozytoriów, baz danych, portali) archiwów działających w Polsce oraz umiejętność wyszukiwania informacji. Zdobycie wiedzy o sposobach twórczego wykorzystywania źródeł do popularyzacji historii. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia przedmiotu będzie aktywne w nim uczestnictwo, udział w wizytach studyjnych, a także przygotowanie w trakcie zajęć projektu popularyzującego wybrany temat/zagadnienie, opartego na materiałach z wybranego archiwum. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Zaremba | |
Group instructors: | Dominik Czapigo, Adriana Kapała | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Zaremba | |
Group instructors: | Dominik Czapigo, Adriana Kapała | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.