University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Synthesis and Correspondence of Arts in the Romantic Era

General data

Course ID: 3001-SiK-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Synthesis and Correspondence of Arts in the Romantic Era
Name in Polish: Synteza i korespondencja sztuk w epoce romantyzmu
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups: General university courses
General university courses in Faculty of Polish Studies
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Rozwijanie umiejętności porównywania tekstów literackich z dziełami plastycznymi, określania sposobów i celów ich wzajemnego oddziaływania na siebie.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Spotkania będą poświęcone analizie porównawczej tekstów epoki romantyzmu i dzieł plastycznych. Ważnym ich aspektem będzie dyskusja na temat relacji zachodzących między literaturą a sztukami wizualnymi w zakresie sposobów obrazowania, kreowania motywów, symboli itp. Podstawą tej dyskusji będzie wiedza z zakresu komparatystyki interdyscyplinarnej, a konkretnie – teorie wzajemnej przekładalności słowa i obrazu: od formuł Simonidesa przez poglądy semiologów (Roland Barthes) czy ikonologów (Erwin Panofsky), aż po interdyscyplinarny praktycyzm (Ulrich Weisstein).

Learning outcomes: (in Polish)

Zajęcia mają na celu kształtowanie wrażliwości estetycznej studentów, rozwijanie umiejętności dostrzegania, analizowania i precyzyjnego określania różnych rodzajów relacji zachodzących między sztukami.

Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat zjawisk estetycznych charakterystycznych dla pogranicza sztuk. Uczą się dostrzegać w literaturze symbolikę, topikę, struktury przestrzenne i inne środki wyrazu możliwe do rozpoznania również w malarstwie, grafice, rzeźbie oraz architekturze. Zyskują narzędzia i umiejętności niezbędne do samodzielnej analizy porównawczej utworu literackiego i dzieła plastycznego.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Olaf Krysowski, Katarzyna Westermark
Group instructors: Olaf Krysowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Full description: (in Polish)

Zajęcia będą polegały m.in. na odczytywaniu utworów literackich okresu romantyzmu w kontekście rozmaitych prądów i konwencji estetycznych, różnych rodzajów powiązań i zależności, w jakie wchodzą one z malarstwem, sztukami rytowniczymi, grafiką, rzeźbą itp. Będą brane pod uwagę m.in. przypadki, w których:

- obraz jest swoistym komentarzem, dopowiedzeniem tekstu;

- dzieła literackie i plastyczne przedstawiają ten sam temat lub motyw;

- w tekście można dostrzec środki wyrazu charakterystyczne dla sztuk pięknych (barwa, kształt, kompozycja);

- dzieło malarskie, rzeźbiarskie czy architektoniczne występuje w utworze literackim w roli motywu albo bohatera;

- temat lub motyw literacki jest w jakiś sposób konkretyzowany w przedstawieniu plastycznym i na odwrót.

Bibliography: (in Polish)

Allan Poe Edgar, Anioł dziwnych przypadków. Opowieść ekstrawagancka, w: tenże, Opowiadania, t. 2, Warszawa 1986.

Baudelaire Charles, Kwiaty zła, przeł. B. Wydżga, Kraków 2009.

Blake William, Zaślubiny Nieba i Piekła [w:] Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia, Niemcy, Francja, oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1995.

Broch Herman, Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998.

Charkiewicz Jarosław, Tobą raduje się całe stworzenie. Ikonografia Matki Bożej w prawosławiu, Warszawa 2007.

Fredro Aleksander, Pisma wszystkie, oprac. S. Pigoń, t. 5: Komedie, Warszawa 1956 (Pan Jowialski);

Goethe Johann Wolfgang, Faust, przeł. J. Paszkowski, Kraków 2004.

Krawczuk Aleksander, Perykles i Aspazja, Wrocław 1987.

Krysowski Olaf, „Słońc ogromnych kręgi…” Malarskie inspiracje Słowackiego, Warszawa 2002.

Kudelska Dorota, Juliusz Słowacki i sztuki plastyczne, Lublin 1997.

Lessing Gotthold Ephraim, Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Wrocław 1962.

Liana De Girolami Cheney, Arcimboldo, New York b. r.

Libera Leszek, Szwajcaria, w: tenże, Mickiewicz, Zielona Góra 2015.

Mantzaridis Georgios, Przebóstwienie człowieka, przeł. I. Czaczkowska, Lublin 1997.

Mickiewicz Adam, Dzieła. Wydanie rocznicowe 1798-1998, t. 1-17, oprac. Z. J. Nowak i in., Warszawa 1993-2005.

Norwid Cyprian, Promethidion, w: tenże, Pisma wszystkie, oprac. W. Gomulicki, t. 3: Poematy, Warszawa 1971.

Norwid Cyprian, Vade-mecum, oprac. J. Fert, Wrocław 1990.

Panofsky Erwin, Ikonografia i ikonologia, w: tenże, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971.

Popova Olga, Smirnova Engelina, Cortesi Paola, Ikony różnych kręgów kulturowych od VI w. po czasy współczesne, przeł. T. Łozińska, Warszawa 1998.

Ripa Cesare, Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków 2004.

Rrachleff Owen S., Okultyzm w sztuce, przeł. J. Korpanty i I. Liberek, Warszawa 1993.

Słowacki Juliusz, Dzieła pod red. J. Krzyżanowskiego, t. 1: Liryki i inne wiersze, Wrocław 1952.

Słowacki Juliusz, Dzieła pod red. J. Krzyżanowskiego, t. 5: Król-Duch, Wrocław 1952.

Słownik terminów literackich pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989.

Starzyński Juliusz, O romantycznej syntezie sztuk. Delacroix, Chopin, Baudelaire, Warszawa 1965.

Weisstein Ulrich, Literatura i sztuki wizualne, w: Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej pod red. Haliny Janaszek-Ivanićkovej, Warszawa 1997.

Wójtowicz Norbert, William Blake i jego świat tajemny, Warszawa 2015.

Żmichowska Narcyza, Poganka, Warszawa 1976.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)