The Synthesis and Correspondence of Arts in the Romantic Era
General data
Course ID: | 3001-SiK-OG |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | The Synthesis and Correspondence of Arts in the Romantic Era |
Name in Polish: | Synteza i korespondencja sztuk w epoce romantyzmu |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: |
General university courses General university courses in Faculty of Polish Studies General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Rozwijanie umiejętności porównywania tekstów literackich z dziełami plastycznymi, określania sposobów i celów ich wzajemnego oddziaływania na siebie. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Spotkania będą poświęcone analizie porównawczej tekstów epoki romantyzmu i dzieł plastycznych. Ważnym ich aspektem będzie dyskusja na temat relacji zachodzących między literaturą a sztukami wizualnymi w zakresie sposobów obrazowania, kreowania motywów, symboli itp. Podstawą tej dyskusji będzie wiedza z zakresu komparatystyki interdyscyplinarnej, a konkretnie – teorie wzajemnej przekładalności słowa i obrazu: od formuł Simonidesa przez poglądy semiologów (Roland Barthes) czy ikonologów (Erwin Panofsky), aż po interdyscyplinarny praktycyzm (Ulrich Weisstein). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu kształtowanie wrażliwości estetycznej studentów, rozwijanie umiejętności dostrzegania, analizowania i precyzyjnego określania różnych rodzajów relacji zachodzących między sztukami. Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat zjawisk estetycznych charakterystycznych dla pogranicza sztuk. Uczą się dostrzegać w literaturze symbolikę, topikę, struktury przestrzenne i inne środki wyrazu możliwe do rozpoznania również w malarstwie, grafice, rzeźbie oraz architekturze. Zyskują narzędzia i umiejętności niezbędne do samodzielnej analizy porównawczej utworu literackiego i dzieła plastycznego. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Olaf Krysowski, Katarzyna Westermark | |
Group instructors: | Olaf Krysowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Type of course: | general courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia będą polegały m.in. na odczytywaniu utworów literackich okresu romantyzmu w kontekście rozmaitych prądów i konwencji estetycznych, różnych rodzajów powiązań i zależności, w jakie wchodzą one z malarstwem, sztukami rytowniczymi, grafiką, rzeźbą itp. Będą brane pod uwagę m.in. przypadki, w których: - obraz jest swoistym komentarzem, dopowiedzeniem tekstu; - dzieła literackie i plastyczne przedstawiają ten sam temat lub motyw; - w tekście można dostrzec środki wyrazu charakterystyczne dla sztuk pięknych (barwa, kształt, kompozycja); - dzieło malarskie, rzeźbiarskie czy architektoniczne występuje w utworze literackim w roli motywu albo bohatera; - temat lub motyw literacki jest w jakiś sposób konkretyzowany w przedstawieniu plastycznym i na odwrót. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Allan Poe Edgar, Anioł dziwnych przypadków. Opowieść ekstrawagancka, w: tenże, Opowiadania, t. 2, Warszawa 1986. Baudelaire Charles, Kwiaty zła, przeł. B. Wydżga, Kraków 2009. Blake William, Zaślubiny Nieba i Piekła [w:] Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia, Niemcy, Francja, oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1995. Broch Herman, Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998. Charkiewicz Jarosław, Tobą raduje się całe stworzenie. Ikonografia Matki Bożej w prawosławiu, Warszawa 2007. Fredro Aleksander, Pisma wszystkie, oprac. S. Pigoń, t. 5: Komedie, Warszawa 1956 (Pan Jowialski); Goethe Johann Wolfgang, Faust, przeł. J. Paszkowski, Kraków 2004. Krawczuk Aleksander, Perykles i Aspazja, Wrocław 1987. Krysowski Olaf, „Słońc ogromnych kręgi…” Malarskie inspiracje Słowackiego, Warszawa 2002. Kudelska Dorota, Juliusz Słowacki i sztuki plastyczne, Lublin 1997. Lessing Gotthold Ephraim, Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Wrocław 1962. Liana De Girolami Cheney, Arcimboldo, New York b. r. Libera Leszek, Szwajcaria, w: tenże, Mickiewicz, Zielona Góra 2015. Mantzaridis Georgios, Przebóstwienie człowieka, przeł. I. Czaczkowska, Lublin 1997. Mickiewicz Adam, Dzieła. Wydanie rocznicowe 1798-1998, t. 1-17, oprac. Z. J. Nowak i in., Warszawa 1993-2005. Norwid Cyprian, Promethidion, w: tenże, Pisma wszystkie, oprac. W. Gomulicki, t. 3: Poematy, Warszawa 1971. Norwid Cyprian, Vade-mecum, oprac. J. Fert, Wrocław 1990. Panofsky Erwin, Ikonografia i ikonologia, w: tenże, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971. Popova Olga, Smirnova Engelina, Cortesi Paola, Ikony różnych kręgów kulturowych od VI w. po czasy współczesne, przeł. T. Łozińska, Warszawa 1998. Ripa Cesare, Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków 2004. Rrachleff Owen S., Okultyzm w sztuce, przeł. J. Korpanty i I. Liberek, Warszawa 1993. Słowacki Juliusz, Dzieła pod red. J. Krzyżanowskiego, t. 1: Liryki i inne wiersze, Wrocław 1952. Słowacki Juliusz, Dzieła pod red. J. Krzyżanowskiego, t. 5: Król-Duch, Wrocław 1952. Słownik terminów literackich pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989. Starzyński Juliusz, O romantycznej syntezie sztuk. Delacroix, Chopin, Baudelaire, Warszawa 1965. Weisstein Ulrich, Literatura i sztuki wizualne, w: Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej pod red. Haliny Janaszek-Ivanićkovej, Warszawa 1997. Wójtowicz Norbert, William Blake i jego świat tajemny, Warszawa 2015. Żmichowska Narcyza, Poganka, Warszawa 1976. |
Copyright by University of Warsaw.