Tekst medialny w interpretacji porównawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-TMP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Tekst medialny w interpretacji porównawczej |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Polonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Znajomość głównych kategorii poetyki, estetyki i retoryki oraz umiejętność analizy porównawczej i interpretacji tekstów kultury. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Analizie poddawane są: budowa przekazów medialnych (literackich, filmowych, teatralnych, malarskich, prasowych, fotograficznych, internetowych, gier komputerowych, reklam), podobieństwa i różnice między nimi, udział formy przekazu w kształtowaniu jego treści i funkcji, jakie pełni (estetycznych, informacyjnych, perswazyjnych). Kurs kształci umiejętność rozpoznawania i porównawczego opisu struktur tekstowych współczesnej kultury oraz tekstowych mechanizmów perswazji i manipulacji w przekazach polisemiotycznych i multimedialnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem: Poetyka mediów wskazuje na istnienie w przekazach różniących się semiotycznie, stylistycznie i medialnie analogicznych struktur tekstowych. Struktury te (np. metafora, powtórzenie, symbol, narracja) zakotwiczone są w uniwersum ludzkiego myślenia i postrzegania świata. Stanowią przestrzeń międzyludzkiego porozumienia i współtworzenia świata tekstu. Rozumienie sposobu ich funkcjonowania w jednych typach tekstów ułatwia rozpoznanie tego, jak realizują się w innych, jakim reinterpretacjom podlegają. Umożliwia dostrzeganie związków między tekstami odmiennymi medialnie, śledzenie, ale i przewidywanie kierunku ich rozwoju. Kurs kształci umiejętność analizy i interpretacji porównawczej struktur tekstowych obecnych w różnych mediach (drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych). Są to: metafora, powtórzenie, porównanie, hiperbola, epitet, ale także slogan i aforyzm, narracja, czas i przestrzeń, topos i archetyp. W procesie porównania konkretnych tekstów literackich, filmowych, teatralnych, komiksowych, internetowych, prasowych, malarskich, muzycznych oraz gier komputerowych dyskutowane są sposoby realizacji i funkcje wymienionych struktur i kategorii tekstowych. Analizie poddawane są cechy współczesnej tekstualności: hybrydyczność, polisemiotyczność, multimedialność, interaktywność a także różne rodzaje perswazji medialnej (jawna i ukryta, słowna i obrazowa, łagodna i usilna) oraz różne sposoby realizacji (i sposoby użycia) tematów i motywów tekstowych. Typ zajęć zakłada dominację komunikacji internetowej (analizy i interpretacje przekazów zamieszczonych w internecie lub przesyłanych tą drogą), ale wymagana też będzie aktywność w realu: własne rejestracje tekstów kultury obecnych w przestrzeni miasta. |
Literatura: |
Literatura zalecana, pomocna przy indywidualnej pracy studenta: Zasadniczo literatura przedmiotu w postaci niewielkich plików tekstowych, prezentacji i plików dźwiękowych zamieszczana będzie wraz z innymi materiałami edukacyjnymi na platformie. Jeśli uczestnik kursu chciałby zapoznać się z zakresem badań autorów kursu, może sięgnąć do książek: Piotr Kubiński, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016 Ewa Szczęsna, Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa 2007. Ewa Szczęsna , Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018 Ewa Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Celem kursu jest interaktywne kształcenie umiejętności opisu i interpretacji porównawczej przekazów zróżnicowanych medialnie i stylistycznie, kształtowanie rozumiejącego, krytycznego ich odbioru. Po ukończeniu kursu student potrafi dostrzec i opisać różnice w sposobie kreowania tekstów różnych mediów, interpretować porównawczo te przekazy w kontekście związków i interakcji, analogii i różnic między nimi. Potrafi też rozpoznawać mechanizmy perswazji jawnej i ukrytej, oceniać formy perswazji medialnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
• 2 testy wyboru sprawdzające przyswojenie zagadnień teoretycznych • Końcowy egzamin konwencjonalny (w realu), praktyczny z interpretacji porównawczej tekstów kultury |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kubiński, Ewa Szczęsna | |
Prowadzący grup: | Piotr Kubiński, Ewa Szczęsna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
j.w. |
|
Literatura: |
j.w. |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kubiński, Ewa Szczęsna | |
Prowadzący grup: | Piotr Kubiński, Ewa Szczęsna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
j.w. |
|
Literatura: |
j.w. |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.