University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Neurogenic speech-language disorders (including dysarthria) - theirs neuropsychologic and psychologic determinants

General data

Course ID: 3007-L1S2OJ2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Neurogenic speech-language disorders (including dysarthria) - theirs neuropsychologic and psychologic determinants
Name in Polish: Neurogenne zaburzenia mowy (w tym dyzartria) - ich uwarunkowania neuropsychologiczne i psychologiczne
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna
(in Polish) Seminaria magisterskie dla LOiK - II rok II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 27.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Prerequisites:

Dysartrhia 3007-L1B1DZ
Neuropsychology 3007-L1B1NP
Under-development of speech in persons with autism 3007-L1B1NM-A
Under-development of speech in persons with mental retardation 3007-L1B2NI

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia mają na celu wsparcie studentów w procesie pisania pracy dyplomowej.

Końcowym efektem jest praca magisterska dokumentująca przebieg i wyniki przeprowadzonych przez studenta badań logopedycznych dotyczących jednego z neurogennych zaburzeń mowy: niedokształcenia mowy wskutek niepełnosprawności intelektualnej, niedokształcenia mowy w autyzmie, dyzartrii wrodzonej lub nabytej, z uwzględnieniem psychologicznych/neuropsychologicznych uwarunkowań wybranego zaburzenia.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć prowadzący informuje studentów na temat wymogów merytorycznych i redakcyjnych, jakie ma spełniać praca dyplomowa, wspiera studentów w wyborze tematu badania oraz wyjaśnia wątpliwości związane z prowadzonymi badaniami. Badania na wybrany temat student przeprowadza samodzielnie. Samodzielnie również pisze pracę dyplomową, która dokumentuje przebieg i wyniki badań.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają formę seminaryjną. Podczas zajęć prowadzący:

1. wyjaśnia zasady pisania pracy dyplomowej - wymogi merytoryczne i redakcyjne dotyczące pracy magisterskiej.

2. Studenci prezentują prowadzącemu kolejne fragmenty pracy dyplomowej:

- konspekt pracy;

-rozdział teoretyczny, oparty na analizie literatury fachowej i uzasadnia wybrany sposób opisu;

-rozdział metodologiczny - prezentujący cel i problem badawczy, wybraną metodę oraz narzędzia do badań;

- rozdział prezentujący wyniki i wnioski z przeprowadzonych badań aż do uzyskania gotowej pracy dyplomowej.

Prowadzący wyjaśnia wątpliwości studentów dotyczące przebiegu badania i prezentacji wyników, udziela wskazówek dotyczących analizy danych.

Studenci prowadzą całe badanie samodzielnie, a prowadzący jedynie udziela im stosownych wskazówek.

Bibliography: (in Polish)

1. Brzeziński J., 2002, Metodologia badań psychologicznych. PWN, Warszawa

2. Łobocki, M.,1990, Metody badań pedagogicznych. Warszawa.

3. Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2011, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk.

4. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), 2017, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. T 1. i 2. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole

6. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Opole.

5. Jauer-Niworowska O. Emiluta – Rozya D., 2021, Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.

6. Jauer-Niworowska O., 2016, Zaburzenia mowy u osób z chorobą Parkinsona - nie tylko dyzartria. Wydawnictwo Wydziału Polonistyki. Warszawa.

7. Jauer-Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.

8. Jauer-Niworowska O., 2021, Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią. [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia. Organiczne zaburzenia mowy. Wyd. PZWL, Warszawa.

9. Gatkowska I., 2012, Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej. Wyd. UJ. Kraków.

Learning outcomes: (in Polish)

Kurs utrwala i sprawdza:

Wiedzę dotyczącą badanych neurogennych zaburzeń mowy odnośnie

- podstaw teoretycznych klasyfikacji danego zaburzenia;

- jego objawów;

-metod i technik badania logopedycznego związanego z konkretnym, wybranym zaburzeniem mowy.

Umiejętności dotyczące

- samodzielnego doboru literatury dotyczącej wybranego zaburzenia mowy;

- właściwego doboru metodologii , czyli: określenia celu, problemu badawczego, ewentualnie umiejętności postawienia hipotez badawczych, a także doboru narzędzi do badań;

- adekwatnej analizy danych

- logicznie i teoretycznie spójnej prezentacji wyników badań.

Kompetencje dotyczące

- kontaktów z osobą/osobami badanymi

- kontaktów z personelem wielospecjalistycznym w celu przeprowadzenia badania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenie prowadzącego podlega aktywność studenta podczas zajęć, czyli:

- gotowość do prezentowania kolejnych fragmentów pracy dyplomowej wraz z uzasadnieniem (patrz opis).

Kolejne, niepełne, lecz logicznie zaprezentowane fragmenty pracy stanowią podstawę do zaliczeń śródrocznych.

Podstawą do końcowego zaliczenia przedmiotu jest prezentacja spójnej teoretycznie i metodycznie pracy dyplomowej. Aby praca dyplomowa mogła być zaliczona:

1. jej treść musi być zgodna z ustalonym i podanym promotorowi tematem;

2. powinna zawierać sensowne uzasadnienie teoretyczne i /lub praktyczne podjętego tematu (np. diagnoza możliwości językowych i komunikacyjnych konkretnego badanego, poszerzenie lub przedstawienie istotnej wiedzy na związanej z danym zaburzeniem mowy);

3. powinna odpowiadać na pytania badawcze postawione w rozdziale metodologicznym;

4. powinna logicznie i spójnie prezentować przebieg i wyniki przeprowadzonego przez studenta badania logopedycznego lub związanego z logopedyczną tematyką (np. badanie wiedzy społecznej na temat wybranego zaburzenia mowy);

5. powinna uzyskać pozytywną ocenę promotora.

Końcowe zaliczenie student uzyskuje na podstawie dostarczenia gotowej do obrony pracy magisterskiej w formie wydrukowanej oraz elektronicznej.

UWAGA:

Warunkiem przystąpienia do obrony pracy jest potwierdzenie jej autorskiego (samodzielnego) charakteru przez system antyplagiatowy.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 10 places more information
Coordinators: Olga Jauer-Niworowska, Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Olga Jauer-Niworowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Mode:

Classroom

Bibliography: (in Polish)

1. Błeszyński J.J., Kaczorowska-Bray K. (red.), 2015, Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Harmonia Universalis. Gdańsk.

2. Chojnicka I., de Innes M., Kwasiborska-Dudek J., 2020, Zaburzenie ze spektrum autyzmu – kryteria diagnostyczne, uwarunkowania genetyczne i neurobiologiczne [w:] J. Kwasiborska -Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wyd. Harmonia Universalis. Gdańsk.

3. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym. Wyd. Akademii Padagogiki Specjalnej, Warszawa.

4. Jauer-Niworowska O., 2020, Próba porównania zachowań językowych i komunikacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną i osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, [w:] J. Kwasiborska -Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wyd. Harmonia Universalis. Gdańsk.

5. Łasocha A., 2020, Diagnoza rozumienia mowy osób z ASD ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi – propozycja modelu badania, [w:] J. Kwasiborska -Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wyd. Harmonia Universalis. Gdańsk.

6. Mirecka U., Gustaw K., 2006, Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wyd. Continuo. Wrocław.

7. Pilch, T.; Bauman, T. 2001, Zasady badań pedagogicznych. Warszawa.

8. Rocławski B. (red.),1991, Opieka logopedyczna od poczęcia. Uniwersytet Gdański. Gdańsk

9. Rocławski B., 1995, Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Glottispol. Gdańsk.

10. Smoczyńska M. i wsp., 2015, Test rozwoju językowego TRJ, Wyd. IBE. Warszawa.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)