Neurogenic speech-language disorders (including dysarthria) - theirs neuropsychologic and psychologic determinants
General data
Course ID: | 3007-L1S2OJ2 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Neurogenic speech-language disorders (including dysarthria) - theirs neuropsychologic and psychologic determinants |
Name in Polish: | Neurogenne zaburzenia mowy (w tym dyzartria) - ich uwarunkowania neuropsychologiczne i psychologiczne |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (in Polish) Seminaria magisterskie dla LOiK - II rok II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
27.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Prerequisites: | Dysartrhia 3007-L1B1DZ |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia mają na celu wsparcie studentów w procesie pisania pracy dyplomowej. Końcowym efektem jest praca magisterska dokumentująca przebieg i wyniki przeprowadzonych przez studenta badań logopedycznych dotyczących jednego z neurogennych zaburzeń mowy: niedokształcenia mowy wskutek niepełnosprawności intelektualnej, niedokształcenia mowy w autyzmie, dyzartrii wrodzonej lub nabytej, z uwzględnieniem psychologicznych/neuropsychologicznych uwarunkowań wybranego zaburzenia. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć prowadzący informuje studentów na temat wymogów merytorycznych i redakcyjnych, jakie ma spełniać praca dyplomowa, wspiera studentów w wyborze tematu badania oraz wyjaśnia wątpliwości związane z prowadzonymi badaniami. Badania na wybrany temat student przeprowadza samodzielnie. Samodzielnie również pisze pracę dyplomową, która dokumentuje przebieg i wyniki badań. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają formę seminaryjną. Podczas zajęć prowadzący: 1. wyjaśnia zasady pisania pracy dyplomowej - wymogi merytoryczne i redakcyjne dotyczące pracy magisterskiej. 2. Studenci prezentują prowadzącemu kolejne fragmenty pracy dyplomowej: - konspekt pracy; -rozdział teoretyczny, oparty na analizie literatury fachowej i uzasadnia wybrany sposób opisu; -rozdział metodologiczny - prezentujący cel i problem badawczy, wybraną metodę oraz narzędzia do badań; - rozdział prezentujący wyniki i wnioski z przeprowadzonych badań aż do uzyskania gotowej pracy dyplomowej. Prowadzący wyjaśnia wątpliwości studentów dotyczące przebiegu badania i prezentacji wyników, udziela wskazówek dotyczących analizy danych. Studenci prowadzą całe badanie samodzielnie, a prowadzący jedynie udziela im stosownych wskazówek. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Brzeziński J., 2002, Metodologia badań psychologicznych. PWN, Warszawa 2. Łobocki, M.,1990, Metody badań pedagogicznych. Warszawa. 3. Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2011, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk. 4. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), 2017, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. T 1. i 2. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole 6. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Opole. 5. Jauer-Niworowska O. Emiluta – Rozya D., 2021, Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa. 6. Jauer-Niworowska O., 2016, Zaburzenia mowy u osób z chorobą Parkinsona - nie tylko dyzartria. Wydawnictwo Wydziału Polonistyki. Warszawa. 7. Jauer-Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa. 8. Jauer-Niworowska O., 2021, Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią. [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia. Organiczne zaburzenia mowy. Wyd. PZWL, Warszawa. 9. Gatkowska I., 2012, Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej. Wyd. UJ. Kraków. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Kurs utrwala i sprawdza: Wiedzę dotyczącą badanych neurogennych zaburzeń mowy odnośnie - podstaw teoretycznych klasyfikacji danego zaburzenia; - jego objawów; -metod i technik badania logopedycznego związanego z konkretnym, wybranym zaburzeniem mowy. Umiejętności dotyczące - samodzielnego doboru literatury dotyczącej wybranego zaburzenia mowy; - właściwego doboru metodologii , czyli: określenia celu, problemu badawczego, ewentualnie umiejętności postawienia hipotez badawczych, a także doboru narzędzi do badań; - adekwatnej analizy danych - logicznie i teoretycznie spójnej prezentacji wyników badań. Kompetencje dotyczące - kontaktów z osobą/osobami badanymi - kontaktów z personelem wielospecjalistycznym w celu przeprowadzenia badania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenie prowadzącego podlega aktywność studenta podczas zajęć, czyli: - gotowość do prezentowania kolejnych fragmentów pracy dyplomowej wraz z uzasadnieniem (patrz opis). Kolejne, niepełne, lecz logicznie zaprezentowane fragmenty pracy stanowią podstawę do zaliczeń śródrocznych. Podstawą do końcowego zaliczenia przedmiotu jest prezentacja spójnej teoretycznie i metodycznie pracy dyplomowej. Aby praca dyplomowa mogła być zaliczona: 1. jej treść musi być zgodna z ustalonym i podanym promotorowi tematem; 2. powinna zawierać sensowne uzasadnienie teoretyczne i /lub praktyczne podjętego tematu (np. diagnoza możliwości językowych i komunikacyjnych konkretnego badanego, poszerzenie lub przedstawienie istotnej wiedzy na związanej z danym zaburzeniem mowy); 3. powinna odpowiadać na pytania badawcze postawione w rozdziale metodologicznym; 4. powinna logicznie i spójnie prezentować przebieg i wyniki przeprowadzonego przez studenta badania logopedycznego lub związanego z logopedyczną tematyką (np. badanie wiedzy społecznej na temat wybranego zaburzenia mowy); 5. powinna uzyskać pozytywną ocenę promotora. Końcowe zaliczenie student uzyskuje na podstawie dostarczenia gotowej do obrony pracy magisterskiej w formie wydrukowanej oraz elektronicznej. UWAGA: Warunkiem przystąpienia do obrony pracy jest potwierdzenie jej autorskiego (samodzielnego) charakteru przez system antyplagiatowy. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO SEM-MGR
TU W TH FR SEM-MGR
|
Type of class: |
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Olga Jauer-Niworowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | Olga Jauer-Niworowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail |
|
Mode: | Classroom |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Błeszyński J.J., Kaczorowska-Bray K. (red.), 2015, Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Harmonia Universalis. Gdańsk. 2. Chojnicka I., de Innes M., Kwasiborska-Dudek J., 2020, Zaburzenie ze spektrum autyzmu – kryteria diagnostyczne, uwarunkowania genetyczne i neurobiologiczne [w:] J. Kwasiborska -Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wyd. Harmonia Universalis. Gdańsk. 3. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym. Wyd. Akademii Padagogiki Specjalnej, Warszawa. 4. Jauer-Niworowska O., 2020, Próba porównania zachowań językowych i komunikacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną i osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, [w:] J. Kwasiborska -Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wyd. Harmonia Universalis. Gdańsk. 5. Łasocha A., 2020, Diagnoza rozumienia mowy osób z ASD ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi – propozycja modelu badania, [w:] J. Kwasiborska -Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wyd. Harmonia Universalis. Gdańsk. 6. Mirecka U., Gustaw K., 2006, Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wyd. Continuo. Wrocław. 7. Pilch, T.; Bauman, T. 2001, Zasady badań pedagogicznych. Warszawa. 8. Rocławski B. (red.),1991, Opieka logopedyczna od poczęcia. Uniwersytet Gdański. Gdańsk 9. Rocławski B., 1995, Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Glottispol. Gdańsk. 10. Smoczyńska M. i wsp., 2015, Test rozwoju językowego TRJ, Wyd. IBE. Warszawa. |
Copyright by University of Warsaw.