University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

An Anthropologist at Cinema: Polish Documentary Film

General data

Course ID: 3102-LAWK-OG
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: An Anthropologist at Cinema: Polish Documentary Film
Name in Polish: Antropolog w kinie: polski film dokumentalny
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description:

The course is a short introduction to the history of polish documentary cinema, and of changing conventions of representation.

Full description:

The definition of documentary film is highly problematic. Against the common sense, documentary is not the representation of a "real reality", but rather it is entangled in various strategies of production of authenticity. Therefore it can be useful example to think about different conventions of seeing reality.

Bibliography:

Carroll Noel, Nonfiction Film and Postmodernist Skepticism, w: D. Bordwell i N. Carroll, Post-Theory. Reconstructing Film Studies, The University of Wisconsin Press, Londyn 1996

Hendrykowski Marek, „Elementarz” – arcydzieło polskiego dokumentu, ), „Kwartalnik Filmowy” nr 23, jesień 1998

„Kontrapunkt”

„Kontrapunkt” poświęcony filmom dokumentalnym nr specjalny 3 (41), 9 kwiatnia 2000 „Tygodnik Powszechny”

Tadeusz Lubelski, Podglądacze, retorzy, poeci. Czy istnieje polska szkoła filmu dokumentalnego?

Rozmawia z bezdomnymi i opuszczonymi – o filmie „Oni” Ewy Borzęckiej, rozmawiają: Katarzyna Jabłońska, Anita Piotrowska, ks. Adam Boniecki i Wojciech Tochman

Kamera będzie czekała cierpliwie – z Marcelem i Pawłem Łozińskimi o projekcie KINEMATOGRAF rozmawia Tadeusz Sobolewski

Andrzej Fidyk: Chodzenie po linie

Tadeusz Pałka: Drzazga w oku

Wojciech Szumowski: Wierność widzowi – wierność prawdzie

Żadnej zabawy w dwuznaczności – z Pawłem Pawlikowskim rozmawia Tadeusz Jagodziński

Dokumentalne „hity” – oglądalność filmów dokumentalnym w Programie 1 TVP.

Dostępne: http://www.tygodnik.com.pl/kontrapunkt/41/lubelski.html

Kracauer Sigfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, WAiF, Warszawa 1975 (rozdział o dokumencie)

„Kwartalnik Filmowy”

„Kwartalnik Filmowy” poświęcony w całości dokumentowi (nr 23, jesień 1998)

„Latawce”

Fragment dyskusji po projekcji filmu „Latawce” z udziałem: Beaty Dzianowicz – reżyserki; Noorii Habebi – tłumaczki; Krzysztofa Kopczyńskiego – producenta (prowadzącego dyskusję); Witolda Krassowskiego – fotosisty; Jacka Petryckiego – operatora; Jacka Szarańskiego – prowadzącego kurs filmowy w Szkole Artystycznej w Kabulu (dostępne: http://www.eurekamedia.info/img/wydarzenia/pdf/Fragment_dyskusji_Latawce.pdf

Łotman Jurij, Semiotyka filmu, tłum. J. Faryno i T. Miczka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983.

Michera Wojciech,

Sztuka Opowiadania (z Andrzejem Fizykiem rozmawia Wojciech Michera), „Kwartalnik Filmowy” nr 23, jesień 1998

Nichols Bill, Na granicy rzeczywistości (telewizyjnej), „Kwartalnik Filmowy” nr 23, jesień 1998

Nichols Bill, Representing reality: issues and concepts in documentary, Indiana University Press, Bloomington 1991 (rozdzaił: Documentary Modes of Representation)

Plantinga Carl, Moving Picture and the Rethoric of Nonfiction: Two Approches, w: D. Bordwell i N. Carroll, Post-Theory. Reconstructing Film Studies, The University of Wisconsin Press, Londyn 1996

Przylipiak Mirosław, Poetyka filmu dokumentalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2000 (2004).

Przylipiak Mirosław, Kino bezpośrednie 1960-1963, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007

Learning outcomes:

Having completed the course, students:

- have knowledge of polish documentary films and their authors;

- have knowledge of various types of narratives used in documentary films;

- understand that documentary can be a unique way to learn people, social phenomena, history;

- critically analyses reality, ways it is presented and legitimised

Assessment methods and assessment criteria:

active participation, essay

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Sikora
Group instructors: Sławomir Sikora
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)