An Anthropologist at Cinema: Polish Documentary Film
General data
Course ID: | 3102-LAWK-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | An Anthropologist at Cinema: Polish Documentary Film |
Name in Polish: | Antropolog w kinie: polski film dokumentalny |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
The course is a short introduction to the history of polish documentary cinema, and of changing conventions of representation. |
Full description: |
The definition of documentary film is highly problematic. Against the common sense, documentary is not the representation of a "real reality", but rather it is entangled in various strategies of production of authenticity. Therefore it can be useful example to think about different conventions of seeing reality. |
Bibliography: |
Carroll Noel, Nonfiction Film and Postmodernist Skepticism, w: D. Bordwell i N. Carroll, Post-Theory. Reconstructing Film Studies, The University of Wisconsin Press, Londyn 1996 Hendrykowski Marek, „Elementarz” – arcydzieło polskiego dokumentu, ), „Kwartalnik Filmowy” nr 23, jesień 1998 „Kontrapunkt” „Kontrapunkt” poświęcony filmom dokumentalnym nr specjalny 3 (41), 9 kwiatnia 2000 „Tygodnik Powszechny” Tadeusz Lubelski, Podglądacze, retorzy, poeci. Czy istnieje polska szkoła filmu dokumentalnego? Rozmawia z bezdomnymi i opuszczonymi – o filmie „Oni” Ewy Borzęckiej, rozmawiają: Katarzyna Jabłońska, Anita Piotrowska, ks. Adam Boniecki i Wojciech Tochman Kamera będzie czekała cierpliwie – z Marcelem i Pawłem Łozińskimi o projekcie KINEMATOGRAF rozmawia Tadeusz Sobolewski Andrzej Fidyk: Chodzenie po linie Tadeusz Pałka: Drzazga w oku Wojciech Szumowski: Wierność widzowi – wierność prawdzie Żadnej zabawy w dwuznaczności – z Pawłem Pawlikowskim rozmawia Tadeusz Jagodziński Dokumentalne „hity” – oglądalność filmów dokumentalnym w Programie 1 TVP. Dostępne: http://www.tygodnik.com.pl/kontrapunkt/41/lubelski.html Kracauer Sigfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, WAiF, Warszawa 1975 (rozdział o dokumencie) „Kwartalnik Filmowy” „Kwartalnik Filmowy” poświęcony w całości dokumentowi (nr 23, jesień 1998) „Latawce” Fragment dyskusji po projekcji filmu „Latawce” z udziałem: Beaty Dzianowicz – reżyserki; Noorii Habebi – tłumaczki; Krzysztofa Kopczyńskiego – producenta (prowadzącego dyskusję); Witolda Krassowskiego – fotosisty; Jacka Petryckiego – operatora; Jacka Szarańskiego – prowadzącego kurs filmowy w Szkole Artystycznej w Kabulu (dostępne: http://www.eurekamedia.info/img/wydarzenia/pdf/Fragment_dyskusji_Latawce.pdf Łotman Jurij, Semiotyka filmu, tłum. J. Faryno i T. Miczka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983. Michera Wojciech, Sztuka Opowiadania (z Andrzejem Fizykiem rozmawia Wojciech Michera), „Kwartalnik Filmowy” nr 23, jesień 1998 Nichols Bill, Na granicy rzeczywistości (telewizyjnej), „Kwartalnik Filmowy” nr 23, jesień 1998 Nichols Bill, Representing reality: issues and concepts in documentary, Indiana University Press, Bloomington 1991 (rozdzaił: Documentary Modes of Representation) Plantinga Carl, Moving Picture and the Rethoric of Nonfiction: Two Approches, w: D. Bordwell i N. Carroll, Post-Theory. Reconstructing Film Studies, The University of Wisconsin Press, Londyn 1996 Przylipiak Mirosław, Poetyka filmu dokumentalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2000 (2004). Przylipiak Mirosław, Kino bezpośrednie 1960-1963, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007 |
Learning outcomes: |
Having completed the course, students: - have knowledge of polish documentary films and their authors; - have knowledge of various types of narratives used in documentary films; - understand that documentary can be a unique way to learn people, social phenomena, history; - critically analyses reality, ways it is presented and legitimised |
Assessment methods and assessment criteria: |
active participation, essay |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Sławomir Sikora | |
Group instructors: | Sławomir Sikora | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.