University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ethnography of the Caucasus

General data

Course ID: 3102-LEKA
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ethnography of the Caucasus
Name in Polish: Etnografia Kaukazu
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: (in Polish) Moduł L01 (od 2023): Antropologia etniczności
(in Polish) Moduł L9: Etnografie regionalne / Monografie terenowe
(in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Etnografia Kaukazu to zajęcia przybliżające studentom życie codzienne mieszkańców Kaukazu Północnego i Południowego.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przybliżenie słuchaczom życia codziennego mieszkańców Kaukazu Północnego i Południowego. Kontekst historyczny, polityczny i ekonomiczny będzie stanowił ważne tło do szerszych rozważań, nie mniej to codzienne zmagania mieszkańców, ich wyobrażenia o otaczającym ich świecie oraz podejmowane przez nich działania będą dla nas punktem wyjścia.

Dlaczego najstarsze tbiliskie cerkwie są armeńskie? Po co azerbejdżańskie władze wydają fortunę na marmurowe przejścia podziemne, nowoczesne obiekty sportowe i luksusowe hotele? Jak na Kaukazie Północnym rozwiązywane są konflikty? Co to jest krwawa zemsta? Czy na Kaukazie „wychowuje ulica”? Co to jest muzyczny nacjonalizm? Jaki związek ma „walka z terroryzmem” z biurokracją? Kto i dlaczego zbiera rośliny zielone na Kaukazie Północnym?

Zajęcia są efektem długoletnich badań obu prowadzących, będą ilustrowane zarówno materiałami terenowymi jak i filmami z regionu.

1. Zajęcia wprowadzające. Film.

2. Mity narodowe republik Kaukazu Południowego. Polityki pamięci. Jaką rolę odgrywają dziś dawne religie i starożytne zabytki?

3. Zróżnicowanie etniczne Kaukazu. Jaką rolę w kształtowaniu współczesnej mapy etnicznej Kaukazu odegrała polityka radziecka? Czy możemy mówić o etnosie gruzińskim armeńskim lub azerbejdżańskim?

4. Etnografia kaukaskiego miasta. Przestrzeń publiczna na Kaukazie Południowym. Dlaczego najstarsze tbiliskie cerkwie są armeńskie? Po co azerbejdżańskie władze wydają fortunę na marmurowe przejścia podziemne, nowoczesne obiekty sportowe i luksusowe hotele?

5. Tejpy, tuchumy, rodziny. Prawo zwyczajowe i państwowe. Wspólnoty rodowe a lojalność wobec państwa. Jak na Kaukazie Północnym rozwiązywane są konflikty? Krwawa zemsta, zabójstwa czci i porwania.

6. Islam na Kaukazie Pn. Krótki rys historyczny. Jak przebiegała (re)islamizacja regionu po upadku ZSRR? Jaką dynamikę ma dzisiaj? Sufizm i salafizm na Kaukazie Północnym.

7. Ekonomia islamska i ekonomia rynkowa na Kaukazie Północnym.

8. Birża. Nieformalna socjalizacja nastolatków w gruzińskich miastach.

9. Ekonomia kaukaskiego wesela. Jak wyglądają kaukaskie wesela? Dlaczego wiele kobiet woli zostać drugą żoną?

10. Konflikty na Kaukazie i ich skutki. Przesiedleńcy w Gruzji.

11. „Walka z terroryzmem”. Jaki związek ma przemoc państwa z biurokracją?

12. Muzyczny nacjonalizm. Kiedy i w jakim celu stworzono opery narodowe? Dlaczego azerbejdżański jazz jest symbolem wysokiego statusu społecznego? Czy folklor może mieć rangę muzyki klasycznej?

13. Jedzenie i rośliny na Kaukazie Północnym.

14. Zaliczenie

 

Learning outcomes: (in Polish)

Studenci opanują podstawową terminologię i zapoznają się z wybranymi zagadnieniami niezbędnymi do pogłębiania wiedzy o życiu społeczno-religijnym na Kaukazie. Prezentowana na zajęciach literatura przedmiotu ma na celu podniesienie kompetencji teoretycznych studentów, pomocnych w analizie życia społecznego mieszkańców Kaukazu. Służyć będą też temu dane i relacje z badań terenowych przytaczane przez osoby prowadzące konwersatorium.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

50% mini-projekt badawczy

50% aktywność na zajęciach

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Participatory lecture, 30 hours more information
Coordinators: Iwona Kaliszewska
Group instructors: Iwona Kaliszewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)