Eyes, Media and Visual Culture
General data
Course ID: | 3102-LOMK |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Eyes, Media and Visual Culture |
Name in Polish: | Oko, media i kultura wizualna |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Moduł L08 (od 2023): Wizualność / sztuka / technologie (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) wymagana znajomość j. angielskiego - materiały do czytania i oglądania często w języku angielskim |
Short description: |
(in Polish) Metaforyczne odejście od wizualności, które Martin Jay śledził przede wszystkim w obszarze myśli francuskiej nie ziściło się. Było ono jednak dobrą szkołą nie tyle „potępienia” widzenia (zob. tytuł książki Jaya), ile raczej uczyło, że widzenia nie da się sprowadzić do naoczności i oczywistości. Coraz bardziej kontekstualne „czytanie” wizualności doprowadziło do powstania w końcu XX wieku terminu kultura wizualna, pojmowanego (choć nie ma tu powszechnej zgody) jako przedmiot wiedzy i dyscyplina. Zajęcia mają na celu bliższe i wnikliwsze przyjrzenie się fenomenowi wizualności w kulturze współczesnej w odwołaniu do wybranych przykładów, które roboczo i nieekskluzywnie można skoncentrować wokół trzech wymienionych w tytule topików, wzajemnie, rzecz jasna, ze sobą powiązanych. Chciałbym pokazać, że wizualność (kultura wizualna) może być nie tylko obszarem ciekawych badań, ale także wyzwań intelektualnych. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia będą polegać na dyskusjach związanych z omawianiem przeczytanych lektur i obejrzanych materiałów audio-wizualnych. Poruszone zostaną następujące zagadnienia: *zajęcia wstępne: oko-media-kultura wizualna Kevin Tavin, Seeing and being seen: Teaching visual culture to (mostly) non-art education students, „The International Journal of Art Education”, 2009, 7.2 * Widzieć/niewidzieć Oliver Sacks, Widzieć i nie widzieć, w: tenże, Antropolog na Marsie, Poznań 1995 Marcin Latałło, Un autre regard (film) * Nicholas Mirzoeff, Podmiot kultury wizualnej, „Artium Quaestiones", t. XVII, 2006 W.J.T Mitchell, Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, przeł. M. Bryl, „Artium Quaestiones", t. XVII, 2006 * Po cóż patrzeć na zwierzęta? N. Philibert, Nanette (film) Berger, Po cóż patrzyć na zwierzęta? w: tegoż, O patrzeniu, Alethea 1999 * Media dziś Nick Couldry, Theorising Media as Practice, w: Theorising Media and Practice, Birgit Bräuchler i John Postill (red.), Berghahn Books 2010 Pertti Alasuutari, Cultural Images of the Media, w: tegoż, Rethinking the Media Audience. The New Agenda, SAGE Publications, London • Thousand Oaks • New Delhi 1999 * Fenomen kina nigeryjskiego Melita Zajc, Nigerian Video Film Cultures, “Anthropological Notebooks”, XV/1, 2009, s. 65-85 Onookome Okome, Nollywood and Its Critics, w: Mahir Șaul i Ralph A. Austen (red.), Viewing African cinema in the twenty-first century: art films and the Nollywood video revolution, Ohio University Press, Athens, Ohio 2010 * Medialność wesela Karolina Dudek, Sławomir Sikora, Żeby to było ciekawe… Film o mediatyzacji obrzędów weselnych (film) Sławomir Sikora, Kłopoty ze zbyt bliską kulturą albo antropologia na własnym podwórku. Przypadek filmowy, w: Antropolog wobec współczesności. Tom w darze Profesor Annie Zadrożyńskiej, Warszawa 2010 * Widzenie płciowości Nicholas Mirzoeff, Seeing Sex, w: tegoż, An Introduction to Visual Culture, Routledge, Londyn & New York 1999 Richard Dyer, Nie patrz teraz: niestałość męskich fotografii, “Konteksty” 1997 * Widzenie płciowości II Johannes Sjoberg, Transfiction (film) Johannes Sjöberg, Transgendered Saints and Harlots Reproduction of Popular Brazilian Transgender Stereotypes through Performance on Stage, on Screen, and in Everyday Life, w: The Handbook of Gender, Sex, and Media, Karen Ross (red.), John Wiley & Sons Ltd. 2012 * „Jeden rzut oka wystarczy by poznać klasę” M. Szcześniak, Słabe obrazy polskiej klasy średniej, w: tejże, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Fundacja Bęc Zmiana 2016 * Czy kolor biały jest widoczny? Martin A. Berger, Sight Unseen Whiteness and American Visual Culture, University of California Press, Berkeley 2005 (fragment) * Instytucje i sposoby widzenia: Muzea Gillian Rose, Interpretacja materiałów wizualnych, rozdz. 8: Analiza dyskursu II. Instytucje i sposoby widzenia, PWN, Warszawa 2010 * Etyka widzenia Ewa Domańska, Czy Libera mógłby nas jeszcze uratować?, http://www.raster.art.pl/galeria/artysci/libera/lego/libera lego.htm, Sławomir Magala, Omnia aura mecum porto. Pomyłka Benjamina a strategie artystycznej odnowy doświadczenia, „Rocznika Historii Sztuki", nr XXXI, 2006 * Zmieniający się świat Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, rozdz. Zmieniamy świat, Kraków-Warszawa 2016 Henry Jenkins wraz z Ravi Purushotma, Margaret Weigel, Katie Clinton i Alice J. Robison, Confronting the Challenges of Participatory Culture. Media Education for the 21st Century, rozdz. What Should We Teach? Rethinking Literacy, The MIT Press Cambridge, Massachusetts London 2009 |
Bibliography: |
Askew K. & R. R. Wilk (ed.), The Anthropology of Media. A Reader, Blackwell Publishers Ltd 2002 M. Banks i H. Morphy (ed.), Rethinking Visual Anthropology, Yale University Press, New Haven i London 1997 Belting Hans, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007 Bourdieu Pierre, Telewizja, tłum. P. Wróbel, „Kultura Popularna” 3, 2005 Bourdieu Pierre, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2009 Cherry Deborah, Art History Visual Culture, „Art History”, vol.27, No 4, September 2004, s. 479-493 [wprowadzenie do numeru, troche ciekawych rzeczy o Vis. Cult., 1,06] Davidov Veronica Miriam, Representing representations: the ethics of filming at Ground Zero, „Visual Studies”, Vol. 19, No. 2, October 2004, s. 162-168 [2-06; reprezentacja, Ewa Domańska, Czy Libera mógłby nas jeszcze uratować?, http://www, raster.art.pl/galeria/artysci / libera / lego / libera lego.htm Dyer Richard, Nie patrz teraz: niestałość męskich fotografii, “Konteksty” 1997 Hernández-Reguant Ariana, Copyrighting Che: Art and Authorship under Cuban Late Socialism Heidegger Martin, Czas światoobrazu, przeł. K. Wolicki, w: tegoż, Budować, mieszkać myśleć, wyb., oprac. i wstępem opatrzył K. Michalski, Czytelnik, Warszawa 1977, s. 128-167 hook bell, The Oppositional Gaze: Black Female Spectators, w: Feminist Postcolonial Theory: A Reader, red. Lewis R., Mills S., Routledge, New York 2003, s. 207 – 221 Jenks Chris (ed.), Visual Culture, , Routledge, London 195, s. 142-160 [ii, 2010] Latour Bruno, What Is Iconoclash? Or Is There a World Beyond the Image Wars Kirshenblatt-Gimblett Barbara, The Ethnographic Burlesque, “The Drama Review: A Journal of Performances Studies”, 42, 2, lato 1998 Magala Sławomir, Omnia aura mecum porto. Pomyłka Benjamina a strategie artystycznej odnowy doświadczenia, „Rocznika Historii Sztuki”, nr XXXI, 2006 Martinez D. P., Burlesquing knowledge: Japanese quiz shows and models of knowledge, w: M. Banks i H. Morphy (red.), Rethinking Visual Anthropology, Yale University Press, New Haven i London 1997, s. 105-119 Messaris Paul, Visual Culture, w: J. Lull (red.), Culture in the Communication Age, Routledge, London i New York 2001, s. 179-192 Mirzoeff Nicholas, An Introduction to Visual Culture, Routledge, Londyn & New York 1999 Mirzoeff Nicholas, Podmiot kultury wizualnej, przeł. M. Bryl, „Artium Quaestiones”, t. XVII, 2006, s.249-271 Mitchell W.J.T., Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, przeł. M. Bryl, „Artium Quaestiones”, t. XVII, 2006, s.273-294 Mitchell, W. J. T., Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, The University of Chicago Press, 1994. Mitchell W.J.T., What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images, The Univeristy of Chicago Press, Chicago i London 2005 Tania Modlski, Another World? Daytime Television and Women's Work in the Home, w: P. Gibian (red.) MassCulture and Everyday Life, Okely Judith, Wizualizm i krajobraz: patrzeć i widzieć w Normandii, tum. I. Kurz, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2005, nr 4, s. 11-21] Pełczyński Grzegorz i Ryszard Vorbrich (ed.), Antropologia wobec filmu i fotografii, Biblioteka Telgte, Poznań 2004 Pełczyński Grzegorz i Ryszard Vorbrich (ed.), Obrazy kultur, Biblioteka Telgte, Poznań 2007 Pink Sarah, László Kürti and Ana Isabel Afonso (red.), Working Images. Visual Research and Representation in Ethnography, Routledge, London 2004 Sacks Oliver, Widzieć i nie widzieć, w: tenże, Antropolog na Marsie, Poznań 1995 Taylor Lucien (red.), Visualizing Theory. Selected Essays from V.A.R 1990-1994, Routledge, New York i London 1994 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student zapozna się - ze znaczeniem pojęcia kultura wizualna - z historycznymi i kulturowymi uwarunkowaniami patrzenia - z kwestią mediatyzacji współczesnych obrzędów - z rolą mediów w różnych kulturach i kulturowym uwarunkowaniem wykorzystania i odbioru mediów - z teoretycznymi podejściami, które pozwolą mu zmierzyć się z tematami dotyczącymi roli wizualności i mediów we współczesnej kulturze. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Obecność i aktywność na zajęciach – 25%, maksym. 2 nieusprawiedliwione nieobecności Oraz (do wyboru przez studenta) 2. Esej na wybrany przez studenta temat z zakresu prowadzonego przedmiotu (zatwierdzony przez prowadzącego; 12000-15000 znaków) bądź alternatywnie egzamin pisemny z zakresu zajęć - 75% |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Sławomir Sikora | |
Group instructors: | Sławomir Sikora | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.