Moduł L08 (od 2023): Wizualność / sztuka / technologie (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | |||||
3102-LAWK | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu krótkie wprowadzenie do historii dokumentu polskiego, jak też zastanowienie się nad zmieniającymi się w czasie stosowanymi konwencjami przedstawiania rzeczywistości. |
|
|||
3102-LAWM | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Skupimy się na następujących zagadnieniach: - popularyzacja nauki i obecność w mediach jako element nauki zaangażowanej - antropolog pisze (felieton, sprawozdanie, artykuł popularnonaukowy) - antropolog mówi (jako gość w radiu, jako ekspert w podcaście, jako prowadzący spotkanie w mediach audio) - antropolog przed kamerą i z kamerą (występy w mediach video, tworzenie krótkich ilustracji wizualnych popularyzujących własne badania) |
|
|||
3102-LMUZ | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć zaprezentuję, w jak różny sposób można mówić o muzyce w kontekście antropologicznym. Wybrane teksty pomogą umiejscowić różne zjawiska muzyczne w dyskursie współczesności, technologii, przemian kultury tradycyjnej, polityki i sztuki. Dotkną także tematu różnic w znaczeniach i kontekstach tworzenia, słuchania, odtwarzania oraz wykorzystywania dźwięków do różnych celów w różnych przestrzeniach kulturowych. |
|
|||
3102-LIET | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają pomóc w rozpoznawaniu symbolicznych kodów kulturowych w czasie badań etnograficznych i inspirować interpretacje ikonosfery. |
|
|||
3102-MESK |
Muzyka elektroniczna w świecie postkolonialnym (od 2024-10-01)
|
brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Moduł L08 (od 2023): Wizualność / sztuka / technologie
- (od 2024-10-01) Przedmioty etnograficzne do wyboru
Skrócony opis
Współczesny świat postkolonialny jest obszarem, w którym technologie diametralnie zmieniają wszystkie sfery życia, w tym muzykę i szeroko pojętą sztukę. Ćwiczenia omówią dynamikę i charakter tych zmian na przykładzie stylistyk muzycznych, rozwijających się przy użyciu elektrycznych i elektronicznych narzędzi do wykonywania muzyki, dzielenia się nią i słuchania jej. Prześledzimy adaptację studiów nagraniowych, keyboardów i wirtualnych instrumentów do lokalnych warunków i estetyk w oparciu o twórczość muzyczną z Afryki środkowej i wschodniej. Główną osią zajęć będą zmiany w wykonywaniu i aranżowaniu rytmów a także połączenia nowych form śpiewu, a także polityczne zaangażowanie muzyki. Zajęcia będą wzbogacone o prezentację nagrań współczesnych i historyczną artystów, a także będą stanowić platformę dla studentów do wymieniania się muzycznymi i artystycznymi inspiracjami ze świata postkolonialnego. |
|
|
3102-LOMK | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Metaforyczne odejście od wizualności, które Martin Jay śledził przede wszystkim w obszarze myśli francuskiej nie ziściło się. Było ono jednak dobrą szkołą nie tyle „potępienia” widzenia (zob. tytuł książki Jaya), ile raczej uczyło, że widzenia nie da się sprowadzić do naoczności i oczywistości. Coraz bardziej kontekstualne „czytanie” wizualności doprowadziło do powstania w końcu XX wieku terminu kultura wizualna, pojmowanego (choć nie ma tu powszechnej zgody) jako przedmiot wiedzy i dyscyplina. Zajęcia mają na celu bliższe i wnikliwsze przyjrzenie się fenomenowi wizualności w kulturze współczesnej w odwołaniu do wybranych przykładów, które roboczo i nieekskluzywnie można skoncentrować wokół trzech wymienionych w tytule topików, wzajemnie, rzecz jasna, ze sobą powiązanych. Chciałbym pokazać, że wizualność (kultura wizualna) może być nie tylko obszarem ciekawych badań, ale także wyzwań intelektualnych. |
|
|||
3102-LSZK |
Szkicownik etnografa. Kurs rysunku etnograficznego (od 2024-10-01)
|
brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) Moduł L08 (od 2023): Wizualność / sztuka / technologie
- (od 2024-10-01) Przedmioty etnograficzne do wyboru
Skrócony opis
Celem zajęć jest praktyczne wprowadzenie do tematu rysunku i ilustracji w etnografii i antropologii kulturowej, z uwzględnieniem kontekstów historycznych i metodologicznych. Ważnym elementem zajęć będzie część warsztatowa. |
|
|
3102-LWAW | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zainteresowanie wizualnością wśród antropologów wraca do łask. Wynika to zapewne z zarówno z uprzednich zaniedbań, jak i, przede wszystkim, poszerzenia zakresu samej subdyscypliny. Antropologii wizualnej nie sprowadza się już obecnie jedynie do metody pomocniczej etnografii (fotografia i film); nie zaniedbując tych uprzednich obszarów funkcjonowania stała się ona dziś przede wszystkim obszarem refleksji nad funkcjonowaniem kategorii wizualności w różnych kulturach (także naszej). Wpisuje się więc w przemiany jakie zachodzą w obrębie samej dyscypliny antropologii. Zajęcia pomyślane są jako prolegomena do antropologii wizualnej i będą dotyczyć przede wszystkim fotografii i filmu, rozumianych jako materiał do badań i analizy. Będą one miały charakter dyskusji na temat oglądanych filmów i fotografii, jak również tekstów teoretycznych. |
|
|||