Performing Arts as Intangible Cultural Heritage - Cultural Politics in Poland and Indonesia
General data
Course ID: | 3102-LSPND |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Performing Arts as Intangible Cultural Heritage - Cultural Politics in Poland and Indonesia |
Name in Polish: | Sztuki performatywne jako niematerialne dziedzictwo kulturowe - międzynarodowa i krajowa polityka kulturalna w Polsce i Indonezji |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Moduł L08 (od 2023): Wizualność / sztuka / technologie (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach zostaną omówione zagadnienia dotyczące polityki niematerialnego dziedzictwakulturowego UNESCO oraz Polski i Indonezji. Kraje te reprezentują odpowiednio społeczeństwaeuropejskie i postkolonialne oraz względnie homogeniczne i wysoce zróżnicowane. Oprócz zagadnień terminologii dotyczącej niematerialnego dziedzictwa, przeanalizowane zostanąwybrane przykłady sztuk performatywnych z obu krajów, stanowiące najbardziej interesująceprzypadki polityki kulturowej. |
Full description: |
(in Polish) W 2023 roku przypada 20. rocznica uchwalenia przez Organizację Narodów Zjednoczonych dospraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) Konwencji o Ochronie Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego (Intangible Cultural Heritage/ICH). Konwencja ta była przełomowa ze względu nazaakcentowanie rangi, znaczenia i potrzeby ochrony również niematerialnych aspektów kultury, a nie wyłącznie materialnych, np. różnego rodzaju obiektów i artefaktów muzealnych. Sztuki performatywne, w tym muzyka, stanowią niezwykle ważną sferę życia społecznego i kulturalnego. Praktyki muzyczne są uważane za „ważne aktywa kulturowe, które należy chronić”(Sweers & Ross 2020). Są one także szczególnie podatne na praktyki eksponowania (cultural display) i prezentacji (showcasing) na potrzeby turystów (Acciaioli 1985). W związku z tym stanowią one obszar, w którym wpływ (zarówno pozytywny, jak i negatywny) wspomnianej Konwencji UNESCO oraz polityki kulturalnej jest szczególnie widoczny i oddziałuje w dużej mierze na jednostki, a także całe społeczności lokalne. Na zajęciach zostaną omówione zagadnienia dotyczące polityki niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO oraz Polski i Indonezji. Kraje te reprezentują odpowiednio społeczeństwa europejskie i postkolonialne oraz względnie homogeniczne i wysoce zróżnicowane. Oprócz zagadnień terminologii dotyczącej niematerialnego dziedzictwa, przeanalizowane zostaną wybrane przykłady sztuk performatywnych z obu krajów, stanowiące najbardziej interesująceprzypadki polityki kulturowej. Indonezja jest jednym z wiodących krajów Azji Południowo-Wschodniej w zakresie niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Siedem indonezyjskich sztuk performatywnych zostało wpisanych na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości, sygnowaną przez UNESCO; z kolei setki sztuk performatywnych znajdują się na listach krajowych i regionalnych. Jeśli chodzi o Polskę, to kilkanaście z 85elementów kultury niematerialnej na liście krajowej można zaliczyć do kategorii sztukperformatywnych. Na liście UNESCO Polska posiada cztery elementy kultury, ale jak dotąd żadnego z kategorii sztuk performatywnych. Na zajęciach postaramy się odpowiedzieć między innymi na następujące pytania związane z polityką kulturalną: --Czy i w jaki sposób fakt uwzględnienia określonych sztuk performatywnych na międzynarodowej lub krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego pomaga (lub utrudnia) kontynuację lokalnych praktyk muzycznych? --Jakie podmioty inicjują procesy selekcji i wpisywania elementów kultury na listy niematerialnego dziedzictwa; kto posiada siłę sprawczą i decyzyjną w zakresie dziedzictwa kulturowego? --Jakie konkretne metody i działania („najlepsze praktyki”/best practices) mogą zapewnić ciągłość lokalnych tradycji i praktyk? --W jaki sposób zachowana jest równowaga pomiędzy ochroną a kreatywnością w procesie podtrzymywania tradycji lokalnych? Biorąc pod uwagę „znaczenie ICH jako głównej siły napędowej różnorodności kulturowej i gwarancji zrównoważonego rozwoju” (UNESCO 2003), zastanowimy się również nad rolą niematerialnego dziedzictwa w promowaniu afirmowanych przez UNESCO wartości wzajemnego poszanowania kultury, współpracy i pokoju, a także nad procesami globalizacji wartości, ustawodawstwa i zasad polityki kulturowej. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny. Problematyka poruszana na nich uwzględnia perspektywy trzech dziedzin nauki: studiów nad dziedzictwem (heritage studies), antropologii i etnomuzykologii. Zajęcia zawierają elementy analityczno-badawcze: zespołowe ćwiczenia dotyczące identyfikacji, opisu i analizy wybranych elementów kultury o potencjale wpisania na krajową lub międzynarodową listę dziedzictwa kulturowego. Materiały przeznaczone do zajęć obejmują między innymi przykłady video wybranych sztuk performatywnych. |
Copyright by University of Warsaw.