University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Performing Arts as Intangible Cultural Heritage - Cultural Politics in Poland and Indonesia

General data

Course ID: 3102-LSPND
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Performing Arts as Intangible Cultural Heritage - Cultural Politics in Poland and Indonesia
Name in Polish: Sztuki performatywne jako niematerialne dziedzictwo kulturowe - międzynarodowa i krajowa polityka kulturalna w Polsce i Indonezji
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: (in Polish) Moduł L08 (od 2023): Wizualność / sztuka / technologie
(in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Na zajęciach zostaną omówione zagadnienia dotyczące polityki niematerialnego dziedzictwakulturowego UNESCO oraz Polski i Indonezji. Kraje te reprezentują odpowiednio społeczeństwaeuropejskie i postkolonialne oraz względnie homogeniczne i wysoce zróżnicowane. Oprócz zagadnień terminologii dotyczącej niematerialnego dziedzictwa, przeanalizowane zostanąwybrane przykłady sztuk performatywnych z obu krajów, stanowiące najbardziej interesująceprzypadki polityki kulturowej.

Full description: (in Polish)

W 2023 roku przypada 20. rocznica uchwalenia przez Organizację Narodów Zjednoczonych dospraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) Konwencji o Ochronie Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego (Intangible Cultural Heritage/ICH). Konwencja ta była przełomowa ze względu nazaakcentowanie rangi, znaczenia i potrzeby ochrony również niematerialnych aspektów kultury, a nie wyłącznie materialnych, np. różnego rodzaju obiektów i artefaktów muzealnych.

Sztuki performatywne, w tym muzyka, stanowią niezwykle ważną sferę życia społecznego i kulturalnego. Praktyki muzyczne są uważane za „ważne aktywa kulturowe, które należy chronić”(Sweers & Ross 2020). Są one także szczególnie podatne na praktyki eksponowania (cultural display) i prezentacji (showcasing) na potrzeby turystów (Acciaioli 1985). W związku z tym stanowią one obszar, w którym wpływ (zarówno pozytywny, jak i negatywny) wspomnianej Konwencji UNESCO oraz polityki kulturalnej jest szczególnie widoczny i oddziałuje w dużej mierze na jednostki, a także całe społeczności lokalne.

Na zajęciach zostaną omówione zagadnienia dotyczące polityki niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO oraz Polski i Indonezji. Kraje te reprezentują odpowiednio społeczeństwa europejskie i postkolonialne oraz względnie homogeniczne i wysoce zróżnicowane. Oprócz zagadnień terminologii dotyczącej niematerialnego dziedzictwa, przeanalizowane zostaną wybrane przykłady sztuk performatywnych z obu krajów, stanowiące najbardziej interesująceprzypadki polityki kulturowej. Indonezja jest jednym z wiodących krajów Azji Południowo-Wschodniej w zakresie niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Siedem indonezyjskich sztuk performatywnych zostało wpisanych na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości, sygnowaną przez UNESCO; z kolei setki sztuk performatywnych znajdują się na listach krajowych i regionalnych. Jeśli chodzi o Polskę, to kilkanaście z 85elementów kultury niematerialnej na liście krajowej można zaliczyć do kategorii sztukperformatywnych. Na liście UNESCO Polska posiada cztery elementy kultury, ale jak dotąd żadnego z kategorii sztuk performatywnych.

Na zajęciach postaramy się odpowiedzieć między innymi na następujące pytania związane z polityką kulturalną:

--Czy i w jaki sposób fakt uwzględnienia określonych sztuk performatywnych na międzynarodowej lub krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego pomaga (lub utrudnia) kontynuację lokalnych praktyk muzycznych?

--Jakie podmioty inicjują procesy selekcji i wpisywania elementów kultury na listy niematerialnego dziedzictwa; kto posiada siłę sprawczą i decyzyjną w zakresie dziedzictwa kulturowego?

--Jakie konkretne metody i działania („najlepsze praktyki”/best practices) mogą zapewnić ciągłość lokalnych tradycji i praktyk?

--W jaki sposób zachowana jest równowaga pomiędzy ochroną a kreatywnością w procesie podtrzymywania tradycji lokalnych?

Biorąc pod uwagę „znaczenie ICH jako głównej siły napędowej różnorodności kulturowej i gwarancji zrównoważonego rozwoju” (UNESCO 2003), zastanowimy się również nad rolą niematerialnego dziedzictwa w promowaniu afirmowanych przez UNESCO wartości wzajemnego poszanowania kultury, współpracy i pokoju, a także nad procesami globalizacji wartości, ustawodawstwa i zasad polityki kulturowej.

Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny. Problematyka poruszana na nich uwzględnia perspektywy trzech dziedzin nauki: studiów nad dziedzictwem (heritage studies), antropologii i etnomuzykologii.

Zajęcia zawierają elementy analityczno-badawcze: zespołowe ćwiczenia dotyczące identyfikacji, opisu i analizy wybranych elementów kultury o potencjale wpisania na krajową lub międzynarodową listę dziedzictwa kulturowego.

Materiały przeznaczone do zajęć obejmują między innymi przykłady video wybranych sztuk performatywnych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)