University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Sztuki performatywne jako niematerialne dziedzictwo kulturowe - międzynarodowa i krajowa polityka kulturalna w Polsce i Indonezji

General data

Course ID: 3102-LSPND-OG
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Sztuki performatywne jako niematerialne dziedzictwo kulturowe - międzynarodowa i krajowa polityka kulturalna w Polsce i Indonezji
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Na zajęciach zostaną omówione zagadnienia dotyczące polityki niematerialnego dziedzictwakulturowego UNESCO oraz Polski i Indonezji. Kraje te reprezentują odpowiednio społeczeństwaeuropejskie i postkolonialne oraz względnie homogeniczne i wysoce zróżnicowane. Oprócz zagadnień terminologii dotyczącej niematerialnego dziedzictwa, przeanalizowane zostanąwybrane przykłady sztuk performatywnych z obu krajów, stanowiące najbardziej interesująceprzypadki polityki kulturowej.

Full description: (in Polish)

W 2023 roku przypada 20. rocznica uchwalenia przez Organizację Narodów Zjednoczonych dospraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) Konwencji o Ochronie Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego (Intangible Cultural Heritage/ICH). Konwencja ta była przełomowa ze względu nazaakcentowanie rangi, znaczenia i potrzeby ochrony również niematerialnych aspektów kultury, a nie wyłącznie materialnych, np. różnego rodzaju obiektów i artefaktów muzealnych.

Sztuki performatywne, w tym muzyka, stanowią niezwykle ważną sferę życia społecznego i kulturalnego. Praktyki muzyczne są uważane za „ważne aktywa kulturowe, które należy chronić”(Sweers & Ross 2020). Są one także szczególnie podatne na praktyki eksponowania (cultural display) i prezentacji (showcasing) na potrzeby turystów (Acciaioli 1985). W związku z tym stanowią one obszar, w którym wpływ (zarówno pozytywny, jak i negatywny) wspomnianej Konwencji UNESCO oraz polityki kulturalnej jest szczególnie widoczny i oddziałuje w dużej mierze na jednostki, a także całe społeczności lokalne.

Na zajęciach zostaną omówione zagadnienia dotyczące polityki niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO oraz Polski i Indonezji. Kraje te reprezentują odpowiednio społeczeństwa europejskie i postkolonialne oraz względnie homogeniczne i wysoce zróżnicowane. Oprócz zagadnień terminologii dotyczącej niematerialnego dziedzictwa, przeanalizowane zostaną wybrane przykłady sztuk performatywnych z obu krajów, stanowiące najbardziej interesująceprzypadki polityki kulturowej. Indonezja jest jednym z wiodących krajów Azji Południowo-Wschodniej w zakresie niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Siedem indonezyjskich sztuk performatywnych zostało wpisanych na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości, sygnowaną przez UNESCO; z kolei setki sztuk performatywnych znajdują się na listach krajowych i regionalnych. Jeśli chodzi o Polskę, to kilkanaście z 85elementów kultury niematerialnej na liście krajowej można zaliczyć do kategorii sztukperformatywnych. Na liście UNESCO Polska posiada cztery elementy kultury, ale jak dotąd żadnego z kategorii sztuk performatywnych.

Na zajęciach postaramy się odpowiedzieć między innymi na następujące pytania związane z polityką kulturalną:

--Czy i w jaki sposób fakt uwzględnienia określonych sztuk performatywnych na międzynarodowej lub krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego pomaga (lub utrudnia) kontynuację lokalnych praktyk muzycznych?

--Jakie podmioty inicjują procesy selekcji i wpisywania elementów kultury na listy niematerialnego dziedzictwa; kto posiada siłę sprawczą i decyzyjną w zakresie dziedzictwa kulturowego?

--Jakie konkretne metody i działania („najlepsze praktyki”/best practices) mogą zapewnić ciągłość lokalnych tradycji i praktyk?

--W jaki sposób zachowana jest równowaga pomiędzy ochroną a kreatywnością w procesie podtrzymywania tradycji lokalnych?

Biorąc pod uwagę „znaczenie ICH jako głównej siły napędowej różnorodności kulturowej i gwarancji zrównoważonego rozwoju” (UNESCO 2003), zastanowimy się również nad rolą niematerialnego dziedzictwa w promowaniu afirmowanych przez UNESCO wartości wzajemnego poszanowania kultury, współpracy i pokoju, a także nad procesami globalizacji wartości, ustawodawstwa i zasad polityki kulturowej.

Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny. Problematyka poruszana na nich uwzględnia perspektywy trzech dziedzin nauki: studiów nad dziedzictwem (heritage studies), antropologii i etnomuzykologii.

Zajęcia zawierają elementy analityczno-badawcze: zespołowe ćwiczenia dotyczące identyfikacji, opisu i analizy wybranych elementów kultury o potencjale wpisania na krajową lub międzynarodową listę dziedzictwa kulturowego.

Materiały przeznaczone do zajęć obejmują między innymi przykłady video wybranych sztuk performatywnych.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Marzanna Popławska
Group instructors: Marzanna Popławska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)