University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Visual Anthropology. An Introduction

General data

Course ID: 3102-LWAW
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Visual Anthropology. An Introduction
Name in Polish: Wprowadzenie do antropologii wizualnej
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: (in Polish) Moduł L08 (od 2023): Wizualność / sztuka / technologie
(in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description:

Steadily increasing interest in visuality among anthropologists might be due to a fact that this aspect of culture was neglected for some time. Still the changes of the scope of sub-discipline are the main reason why visuality is recently gaining the ground among researchers. Visual anthropology (photography and film) ceased to be considered only as an auxiliary method of ethnography but become a field of reflection in its own right - reflection on visual categories in different cultures including our own. Therefore it is inscribed in transformations that whole discipline of anthropology undergoes.

The course is thought as a prolegomena to visual anthropology. Various films, photographs and some theoretical texts will serve as material for research and a base for discussions.

Full description:

1 & 2 Visual Anthropology. Anthropology of film and photography.

3 Parallel histories of photography and anthropology. Early anthropological photography (B. Malinowski, K. Zagórski)

4 & 5 On photography.

6. R. Flaherty, Nanook of the North

7. A brief history of polish ethnographic film

8. What makes a documentary? Photography and Film: documentary and theories of realism and convention

9. Photography in the traditional peasant culture

9. Andrzej Różycki, Nieskończoność dalekich dróg and the phenomenon of Zofia Rydet

10 & 11 The construction of meaning in photography

12. Outside Europe. An encounter with African photography

13 & 14. Jean Rouch and the problem of documentary

15. Representing ourselves and "shared anthropology"

Bibliography:

M. Banks, H. Morphy (eds.), Rethinking Visual Anthropology, Yale University Press, New Haven i London 1997

R. Barthes, Światło obrazu, Warszawa 1996

R. Barthes, Retoryka obrazu, "Pamiętnik Literacki", z. 3/1985.

J. Bartuszek, Między reprezentacją a martwym papierem. Znaczenie i funkcja chłopskiej fotografii rodzinnej, Warszawa 2005

W. Benjamin, Twórca jako wytwórca, Poznań 1975

J. Berger, J. Mohr, Another Way of Telling, New York 1982

M. Bijak, A. Garlicka, Fotografia chłopów polskich , Warszawa 1983

A. Bohdziewicz, Zostały zdjęcia, "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa" 3-4, 1997

H. Czachowski, O fotografii i etnografii, "Konteksty: Polska Sztuka Ludowa" nr 1-2/1994

J. DeBouzek, Etnograficzny surrealizm Jeana Roucha, "Konteksty Polska Sztuka Ludowa" 3-4/1992

A. Grimshaw, Kino antropologiczne Jeana Roucha, "Kwartalnik Filmowy" nr 47-48, jesień-zima 2004, s. 45-74.

M. Jay, Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, przeł. J. Przeźmiński, [in:] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, pod. red. R Nycza, Universitas, Kraków 2004, s. 295-330.

P. Hockings (ed.), Principles of Visual Anthropology, Mouton de Gruytes, Berlin 1995 "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa" nr 3-4/1992 i 3-4/ 1997

"Konteksty. Polska Sztuka Ludowa" nr 3-4, 1992 oraz 3-4/1997

"Kwartalnik Filmowy" nr 23, 1998; 47-48, 2004

K. Olechnicki, Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.

S. Pink, Interdisciplinary agendas in visual research: re-situating visual anthropology, "Visual Studies", Vol. 18, No. 2, 2003, 179-192

Powiększenie. Fotografia w czasach zgiełku, Festiwal Fotografii Czarno-Białej, Zakopane - Warszawa 2002

M. Przylipiak, Poetyka filmu dokumentalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2000.

A. Różycki, Nieskończoność dalekich dróg (ścieżka dźwiękowa), "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa" 3-4, 1997

J. Ruby, Mówić do, mówić o, mówić z albo mówić przy, "Kwartalnik Filmowy" nr 47-48, jesień-zima 2004, s. 20-44

J. Ruby, Picturing Culture. Explorations of Film and Anthropology, The University of Chicago Press, Chicago and London 2000.

Z. Rydet, O "Zapisie socjologicznym", "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa" 3-4, 1997.

S. Sikora, Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin 2004.

S. Sikora, Fotografia w czasach zgiełku. Kilka uwag o dokumencie i "Powiększeniu", (in:) Polska fotografia dokumentalna na skrzyżowaniu dyskursów. Materiały z sesji zorganizowanej z okazji wystawy Leonarda Sempolińskiego, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2006, s. 113-127.

S. Sikora, O problematyczności wizualności w antropologii, (in:) Kultura profesjonalna etnologów w Polsce, M. Brocki, K. Górny, W. Kuligowski (eds.), Wrocław 2006, s. 181-200.

S. Sikora, Nostalgia urzeczywistniona, tekst do katalogu wystawy: Nostalgia urzeczywistniona. Afryka w fotografiach Kazimierza Zagórskiego, Zachęta 2005

S. Sontag, O fotografii, Warszawa 1987

S. Sprague, How the Yoruba See Themselves, (in:) The Anthropology of Media..A Reader, K. Askew & R. Wilk (eds.), Blackwell Publ., s. 172-186.

R. Sulima, Album "cieni". Słowo i fotografia w kulturze ludowej, [in:] Słowo i etos. Szkice o kulturze, Zakład Wydawniczy FA ZMW "Galicja", Kraków 1992 .

T. Wright, Antropolog jako artysta: fotografie Malinowskiego z Trobriandów, "Konteksty" 1-2/1997

M. Young, Kiriwina Malinowskiego. Wprowadzenie (fragments), przeł. S. Sikora, "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa", nr 1-4/2000.

Assessment methods and assessment criteria:

active participation, written exam

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Sikora
Group instructors: Sławomir Sikora
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Sikora
Group instructors: Sławomir Sikora
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)