Museum and Private Collections - Ethnological Reflections
General data
Course ID: | 3102-LZKP |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Museum and Private Collections - Ethnological Reflections |
Name in Polish: | Zbiory/kolekcje prywatne i muzealne - refleksje etnologiczne |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Moduł L3: Antropologia materialności/rzeczy (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są refleksji dotyczącej zbieraczy/kolekcjonerów i ich zbiorów oraz podejmowanych przez nich strategii zbieraczych i wystawienniczych. Ważnym wątkiem jest los zbiorów/kolekcji po śmierci zbieracza/kolekcjonera. Przybliżona zostanie także idea izb regionalnych i muzeów lokalnych/regionalnych oraz jej realizacja. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają formę konwersatorium. Zagadnienia: 1. Zbieracz/Kolekcjoner, zbieranie/kolekcjonowanie, zbiory/kolekcje, czy to tylko rozróżnienie terminologiczne? 2. Charakterystyka postaw zbieracza/kolekcjonera. Rzecz o motywacjach i podejmowanych działaniach (m.in. pozyskiwaniu/zbieraniu i/lub kupowaniu; charakterystyka giełd, targów staroci, antykwariatów, aukcji itd.); strategie zbieracze/kolekcjonerskie m.in. decyzja o rejestracji zbiorów (kontekst obowiązującej Ustawy o muzeach), udostępniać czy nie zbiory/kolekcje. 3. Zbiory i ich charakterystyka tematyczna; przechowywanie i wystawianie. Prezentacja wybranych zbieraczy/kolekcjonerów i ich zbiorów/„małych”/prywatnych muzeów. Projekt stowarzyszenia antropologicznego „Archipelagi kultury” pt. Nieprofesjonalne kolekcje jako nośniki tożsamości lokalnej. 4. Zbieractwo/kolekcjonerstwo zorganizowane, czyli o stowarzyszeniach i towarzystwach kolekcjonerów, czasopismach specjalistycznych i literaturze. Nagroda Hetmana Kolekcjonerów Polskich (kim był Jerzy Dunin-Borkowski? Muzeum w Krośniewicach); obecność w internecie (fora zbieraczy/kolekcjonerów); idea portalu: www.myvimu.com. 5. I co dalej? Potomkowie kolekcjonerów/zbieraczy o odziedziczonych zbiorach. 6. O zbieraniu/kolekcjonowaniu raz jeszcze, czyli o idee z przełomu XIX i XX w. (etnograficzne apele zbieracze w czasopismach „Wisła”, „Ziemia”; idea towarzystw krajoznawczych i poradniki np. K. Moszyński „Etnografia w muzeach regionalnych” (1926)] i ich efekty; oraz o izbach regionalnych, szkolnych wystawkach regionalnych, muzeach lokalnych/regionalnych; 7. Zasady pozyskiwania zbiorów w muzeum centralnym i regionalnym. |
Bibliography: |
Cabann P., Wielcy kolekcjonerzy, Kraków 1978. Clifford J., O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, [w:] Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000, s. 233-271 Gluziński W., O istocie i funkcjach muzeów regionalnych, „Lud” t. 55, 1971. GórnickaZdziech I., Przewodnik zacnego kolekcjonera według F. Starowieyskiego, Warszawa 2008. Jackowski A. Pochwała zbieractwa, „Polska Sztuka Ludowa”, 1975, t. 29, z. 1-2, s. 3-8. Pokropek M., Izby regionalne w Polsce, Warszawa 1978. Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVIXVIII wiek, wyd. II Gdańsk 2012. Siuda P., Kolekcjonowanie kontra szybkie konsumowanie, „Przegląd Socjologii Jakościowej” [www.przegladsocjologiijakosciowej.org], t. VIII, nr 3, s.5-75. Sommer M., Zbieranie, Warszawa 2003. Tańczuk R., Ars colligendi. Kolekcjonowanie jako forma aktywności kulturalnej, Wrocław 2011. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student: ma wiedzę na temat kolekcjonerów i zbieraczy, a także muzeów prywatnych w Polsce; ma wiedzę na temat polskich przepisów prawnych, dotyczących powoływania muzeów prywatnych; potrafi wskazać i zanalizować motywacje oraz działania zbieracze i wystawiennicze kolekcjonerów i zbieraczy; potrafi scharakteryzować zasady pozyskiwania zbiorów przez kolekcjonerów i zbieraczy oraz w muzeach; potrafi także wskazać różnice w tych zasadach i wyjaśnić ich przyczyny; rozumie rolę jaką kolekcjonerstwo i muzealnictwo pełni w kulturze; rozumie rolę jaką kolekcjonerstwo i muzealnictwo pełni w społeczeństwie; jest uwrażliwiony na zagadnienia kolekcjonerstwa i muzealnictwa, poddaje je refleksji i krytycznej ocenie. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) aktywne uczestniczenie w zajęciach konwersatoryjnych; przygotowanie i przedstawienie prezentacji na temat wybranego zbieracza/kolekcjonera i jego zbiorów/kolekcji lub „małego”/prywatnego muzeum; zaliczeniem zajęć jest samodzielna praca pisemna na temat wybranego zbieracza/kolekcjonera i jego zbiorów/kolekcji lub „małego”/prywatnego muzeum. |
Copyright by University of Warsaw.