University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Anthropology of Tourism

General data

Course ID: 3102-MATU
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Anthropology of Tourism
Name in Polish: Antropologia turystyki
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: (in Polish) Moduł L2: Antropologia globalizującego się świata i mobilności
(in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective monographs

Prerequisites (description):

(in Polish) Orientacja w podstawowych pojęciach antropologicznych

Studenci powinni posiadać umiejętność czytania w języku angielskim ze względu na anglojęzyczną literaturę.


Short description: (in Polish)

W czasie zajęć studenci zaznajomią się z antropologicznym ujęciem turystyki: dokona się problematyzacji tego obszaru badań, wskaże główne jego nurty, sformułuje się problemy, które na gruncie turystyki mogą stanowić obszar szczególnego zainteresowania antropologów. Wprowadzi się pojęcia, stanowiące podstawowe narzędzia badawcze w antropologicznych studiach nad turystyką. Analizie zostaną poddane wybrane zjawiska turystyczne współczesnego świata.

Full description: (in Polish)

W czasie zajęć studenci zaznajomią się z podstawowymi nurtami w badaniu turystyki, zapoznają się z ujęciami badawczymi i kategoriami stosowanymi w badaniach zjawisk turystycznych na gruncie nauk społecznych, a zwłaszcza antropologii, na tle przemian historycznych i kulturowych. Zaznajomią się z procesem społecznego nadawania znaczeń obiektom, praktykom i zjawiskom na gruncie turystyki. Zyskają orientację w sposobie, w jaki zjawiska turystyczne wiążą się z szerszymi zjawiskami na gruncie globalnym, a także z jej wpływem na życie codzienne i praktyki konsumpcji. Poznają też sposoby badania doświadczenia turystycznego.

Bibliography:

Literatura podstawowa:

J. Adler, Origins of Sightseeing, „Annals of Tourism Research” 1989 (16).

N. Graburn, The Evolution of Tourist Arts, “Annals of Tourism Research”, 1984, vol. 11, s. 393-419.

Albers P., James W., Travel Photography. A Methodological Approach, “Annals of Tourism Research” 1988, 15, s. 134–158.

Ateljevic I., Doorne S., Culture, economy and tourism commodities. Social relations of production and consumption, „Tourist Studies” 2003, 3, s. 123-141.

Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010. Zwłaszcza rozdział: Od miejsc do nie-miejsca.

Barthes R., Mitologie, Warszawa 2000. Rozdział: Niebieski przewodnik.

Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, Warszawa 1966. Rozdział: Przestrzeń społeczna: poznawcza, estetyczna, moralna.

Berger P., “Sincerity” and “Authenticity” in Modern Society, “Public Interest” 1973 (Spring), str. 81– 90.

Boissevain J., Ritual, Tourism and Cultural commoditization in Malta: Culture by the Pound?, w: T.lama; W. Szpilka, Raj nieutracony?; D. Czaja, Reklamowy smak raju: między archetypem a historią.

Podemski K., Socjologia podróży, Poznań 2004.

Simmel, G., Most i drzwi, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006. Rozdziały: Estetyka Alp; Filozofia krajobrazu.

Veblen, T. Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 1998.

Warchala M., Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Kraków 2006.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student:

* opanował podstawowe pojęcia służące antropologicznej analizie zjawisk turystycznych

* wie, na czym polega analiza zjawisk turystycznych i umie ją przeprowadzić

* wyjaśnia przemiany historyczne i kulturowe wpływające na turystykę

* orientuje się w sposobach, w jakie turystyka stanowi nieodłączny czynnik przemian element zjawisk świata współczesnego.

* wie, w jaki sposób antropologiczne ujmowanie zjawisk turystycznych wpływa na przeformułowanie tradycyjnych pojęć antropologicznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kontrola obecności na zajęciach, czynny udział w zajęciach.

Prezentacja własnego projektu w czasie części konwersatoryjnej oraz test końcowy z podstawowych pojęć po zakończeniu obu cyklów – tzn. wykładu i konwersatorium.

(Studenci, którzy w prezentacji wykazali się wysoką praktyczną umiejętnością stosowania owych pojęć są zwolnieni z pisania testu)

Kryteria oceny prezentacji:

Występowanie dwóch elementów: materiału oraz kategorii interpretacyjnych

Stosowność doboru pojęć do interpretacji

Klarowność wywodu

Interesujący sposób przedstawienia

Zachowanie reżimu czasowego

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)