Antropologia turystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-MATU-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia turystyki |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IEiAK Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
W czasie zajęć studenci zaznajomią się z antropologicznym ujęciem turystyki: dokona się problematyzacji tego obszaru badań, wskaże główne jego nurty, sformułuje się problemy, które na gruncie turystyki mogą stanowić obszar szczególnego zainteresowania antropologów. Wprowadzi się pojęcia, stanowiące podstawowe narzędzia badawcze w antropologicznych studiach nad turystyką. Analizie zostaną poddane wybrane zjawiska turystyczne współczesnego świata. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć studenci zaznajomią się z podstawowymi nurtami w badaniu turystyki, zapoznają się z ujęciami badawczymi i kategoriami stosowanymi w badaniach zjawisk turystycznych na gruncie nauk społecznych, a zwłaszcza antropologii, na tle przemian historycznych i kulturowych. Zaznajomią się z procesem społecznego nadawania znaczeń obiektom, praktykom i zjawiskom na gruncie turystyki. Zyskają orientację w sposobie, w jaki zjawiska turystyczne wiążą się z szerszymi zjawiskami na gruncie globalnym, a także z jej wpływem na życie codzienne i praktyki konsumpcji. Poznają też sposoby badania doświadczenia turystycznego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa. J. Adler, Origins of Sightseeing, „Annals of Tourism Research” 1989 (16) N. Graburn, The Evolution of Tourist Arts, “Annals of Tourism Research”, 1984, vol. 11, s. 393-419. Albers P., James W., Travel Photography. A Methodological Approach. “Annals of Tourism Research” 1988, 15, s. 134 – 158. Ateljevic I., Doorne S., Culture, economy and tourism commodities. Social relations of production and consumption, „Tourist Studies” 2003, 3, s. 123- 141. Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologie hipernowoczesności, Warszawa 2010. Zwłaszcza rozdział: Od miejsc do nie-miejsca Berger P. , “Sincerity” and “Authenticity” in Modern Society, “Public Interest” 1973 (Spring), str. 81 – 90. Boissevain J., Ritual, Tourism and Cultural commoditization in Malta: Culture by the Pound?, (w:) T. Selwyn (red.) The Tourist Image. Myths and Myth Making in Tourism, Chichester 1996. Boorstin, D. The Image, New York 1964. Rozdział: From Taveler to Tourist. The Lost Art of Travel. Carshsaw C, Urry J., (1997), Tourism and the Photographic Eye, (w: ) Ch. Rojek, J. Urry (red.), Touring Cultures. Transformations of Travel and Theory, London: Routledge. Cohen E., A phenomenology of tourist experiences, “Sociology” 1979, (13), str. 179 – 201. Cohen E., Towards a Sociology of International Tourism, „Social Research”, 1972 nr 39, s. 164 – 89. Cohen E., Traditions in the qualitative sociology of tourism, “Annals of Tourism Research” 1988, 16, str. 30 – 61) Dann, G. The People of Tourist Brochures, (w: ). T. Selwyn (red.), The Tourist Image. Myths and Myth Making in Tourism, Chichester 1996. Edwards E., Postcards – greetings from another world, [w:] T. Selwyn, The Tourist Image. Myths and Myth Making in Tourism, Chichester 1996. Greenwood, D. J., Culture by the Pound: An Anthropological Perspective on Tourism as Cultural Commoditization, [w:] V. Smith (red.), Hosts and Guests. The Anthropology of Tourism, Philadelphia 1989. Haldrup M., J. Larsen, The family gaze, „Tourist Studies” 2003. Liska A., G. Ritzer, ‘McDisneyization’ and ‘Post-Tourism’: Complementary perspectives on contemporary tourism, (w) Touring Cultures, red. Ch. Rojek, J. Urry. London 1997. Lury C., The Objects of Travel, (w:) Touring Cultures. Transformations of Travel and Theory, red. Ch. Rojek, London 1977. MacCannell D., Turysta. Nowa Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2002. Respondek P., Co widać z okien wagonu kolejowego?, „Nowa ResPublica” 1996, nr. 7-8, s. 31-36. Ritzer G., Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003 (lub wydanie wcześniejsze) Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2001. Selwyn T., Introduction, (w:) The Tourist Image. Myth and Myth Making in Tourism, Red. T. Selwyn, Chichester 1996 Smith, V. Introduction (W: ) V.L. Smith, .Hosts and Guests. The Anthropology of Tourism. red. Philadelphia 1989. Sontag, S. O fotografii, Kraków 2009 Urry J., Socjologia mobilności, Warszawa 2009 Urry j,, Spojrzenie turysty, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca Albers P., James, W. , Tourism and the Changing Photographic Image of the Great Lakes Indians, “Annals of Tourism Research” 1983, 10, s. 123 – 148. Alneng, V., The modern deos not cater for natives. Travel ethnography and the conventions of form, “Tourist Studies” 2002, 2, s. 119-142. Baranowska M., Posłaniec uczuć, Warszawa 2004. Baudrillard J.. Precesja simulacrów. (W:) Postmodernizm. Antologia przekładów. Red. R. Nycz. Kraków 1996. Bratuń M., Ars apodemica. Narodziny, rozwój, zmierzch, (w:) Wędrować, pielgrzymować, być turystą, Opole 2003, s. 67- 76. Bogunia-Borowska M., Śleboda M, Globalizacja i konsumpcja, Kraków 2003. Bruner L. M., Cannibals, tourists and ethnographers. “Cultural Anthropology” 1989 (4), s. 438 – 445. Featherstone M., Estetyzacja życia codziennego. (W:) Postmodernizm. Antologia przekładów. Red. R. Nycz. Kraków 1996. Campbell C., The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism. Oxford UK – Cambridge USA 1994. Casson L. , Podróże w starożytnym świecie, Wrocław 1981. Ghandi L. , Teoria Postkolonialna, Poznań 2008. Clifford J., Routes. Travel and Translation in the Late Twentieth Century, London 1997. Goffman E. Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2000. Gottlieb, A., Americans' Vacations. “Annals of Tourism Research” 1982, 9, str. 165-187. Eco U., Podróż do hiperrealności, [w] Semiologia życia codziennego, Warszawa 1998. Kowalski P., Odyseje nasze byle jakie. Droga, przestrzeń i podróżowanie w kulturze współczesnej, Wrocław 002. Eco U., Podróż do hiperrealności, [w] Semiologia życia codziennego, Warszawa 1998. Mączak A., Odkrywanie Europy, Gdańsk 1998 Mączak A. ,, Peregrynacje, wojaże, turystyka, Warszawa 2001. MacCannell D., Empty Meeting Grounds. The Tourist Papers, London 1992. Rozdziały: „Cannibalism Today” oraz „White Culture” Mitologie popularne. Szkice z antopologii współczesności, red. D. Czaja. Kraków 1994. Rozdziały: L. Stomma, Etnolog i reklama. W. Szpilka, Raj nieutracony? D. Czaja, Reklamowy smak raju: między archetypem a historią. Podemski K. , Socjologia podróży, Poznań 2004 Simmel, G. Most i drzwi, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006. Rozdziały: Estetyka Alp Filozofia krajobrazu Veblen, T. Teoria klasy próżniaczej. Warszawa 1998. Warchala M., Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: * opanował podstawowe pojęcia służące antropologicznej analizie zjawisk turystycznych * wie, na czym polega analiza zjawisk turystycznych i umie ją przeprowadzić * wyjaśnia przemiany historyczne i kulturowe wpływające na turystykę * orientuje się w sposobach, w jakie turystyka stanowi nieodłączny czynnik przemian element zjawisk świata współczesnego. * wie, w jaki sposób antropologiczne ujmowanie zjawisk turystycznych wpływa na przeformułowanie tradycyjnych pojęć antropologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności na zajęciach, czynny udział w zajęciach. Prezentacja własnego projektu w czasie części konwersatoryjnej oraz test końcowy z podstawowych pojęć po zakończeniu obu cyklów – tzn. wykładu i konwersatorium. (Studenci, którzy w prezentacji wykazali się wysoką praktyczną umiejętnością stosowania owych pojęć są zwolnieni z pisania testu) Kryteria oceny prezentacji: Występowanie dwóch elementów: materiału oraz kategorii interpretacyjnych Stosowność doboru pojęć do interpretacji Klarowność wywodu Interesujący sposób przedstawienia Zachowanie reżimu czasowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.