University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Anthropology of Tourism

General data

Course ID: 3102-MATU-OG
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Anthropology of Tourism
Name in Polish: Antropologia turystyki
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

W czasie zajęć studenci zaznajomią się z antropologicznym ujęciem turystyki: dokona się problematyzacji tego obszaru badań, wskaże główne jego nurty, sformułuje się problemy, które na gruncie turystyki mogą stanowić obszar szczególnego zainteresowania antropologów. Wprowadzi się pojęcia, stanowiące podstawowe narzędzia badawcze w antropologicznych studiach nad turystyką. Analizie zostaną poddane wybrane zjawiska turystyczne współczesnego świata.

Full description: (in Polish)

W czasie zajęć studenci zaznajomią się z podstawowymi nurtami w badaniu turystyki, zapoznają się z ujęciami badawczymi i kategoriami stosowanymi w badaniach zjawisk turystycznych na gruncie nauk społecznych, a zwłaszcza antropologii, na tle przemian historycznych i kulturowych. Zaznajomią się z procesem społecznego nadawania znaczeń obiektom, praktykom i zjawiskom na gruncie turystyki. Zyskają orientację w sposobie, w jaki zjawiska turystyczne wiążą się z szerszymi zjawiskami na gruncie globalnym, a także z jej wpływem na życie codzienne i praktyki konsumpcji. Poznają też sposoby badania doświadczenia turystycznego.

Bibliography:

Literatura podstawowa:

J. Adler, Origins of Sightseeing, „Annals of Tourism Research” 1989 (16).

N. Graburn, The Evolution of Tourist Arts, “Annals of Tourism Research”, 1984, vol. 11, s. 393-419.

Albers P., James W., Travel Photography. A Methodological Approach, “Annals of Tourism Research” 1988, 15, s. 134–158.

Ateljevic I., Doorne S., Culture, economy and tourism commodities. Social relations of production and consumption, „Tourist Studies” 2003, 3, s. 123-141.

Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010. Zwłaszcza rozdział: Od miejsc do nie-miejsca.

Barthes R., Mitologie, Warszawa 2000. Rozdział: Niebieski przewodnik.

Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, Warszawa 1966. Rozdział: Przestrzeń społeczna: poznawcza, estetyczna, moralna.

Berger P., “Sincerity” and “Authenticity” in Modern Society, “Public Interest” 1973 (Spring), str. 81– 90.

Boissevain J., Ritual, Tourism and Cultural commoditization in Malta: Culture by the Pound?, w: T. Selwyn (red.), The Tourist Image. Myths and Myth Making in Tourism, Chichester 1996.

Boorstin, D., The Image, New York 1964. Rozdział: From Taveler to Tourist. The Lost Art of Travel.

Carshsaw C, Urry J., Tourism and the Photographic Eye, w: Ch. Rojek, J. Urry (red.), Touring Cultures. Transformations of Travel and Theory, London: Routledge, 1997.

Cohen E., A phenomenology of tourist experiences, “Sociology” 1979, (13), str. 179 – 201.

Cohen E., Towards a Sociology of International Tourism, „Social Research”, 1972 nr 39, s. 164 – 89.

Cohen E., Traditions in the qualitative sociology of tourism, “Annals of Tourism Research” 1988, 16, str. 30 – 61.

Dann, G., The People of Tourist Brochures, w: T. Selwyn (red.), The Tourist Image. Myths and Myth Making in Tourism, Chichester 1996.

Edwards E., Postcards – greetings from another world, w: T. Selwyn, The Tourist Image. Myths and Myth Making in Tourism, Chichester 1996.

Greenwood, D. J., Culture by the Pound: An Anthropological Perspective on Tourism as Cultural Commoditization, w: V. Smith (red.), Hosts and Guests. The Anthropology of Tourism, Philadelphia 1989.

Haldrup M., J. Larsen, The family gaze, „Tourist Studies” 2003.

Liska A., G. Ritzer, ‘McDisneyization’ and ‘Post-Tourism’: Complementary perspectives on contemporary tourism, w: Touring Cultures, red. Ch. Rojek, J. Urry, London 1997.

Lury C., The Objects of Travel, w: Touring Cultures. Transformations of Travel and Theory, red. Ch. Rojek, London 1977.

MacCannell D., Turysta. Nowa Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2002.

Respondek P., Co widać z okien wagonu kolejowego?, „Nowa ResPublica” 1996, nr 7-8, s. 31-36.

Ritzer G., Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003 (lub wydanie wcześniejsze).

Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2001.

Selwyn T., Introduction, w: The Tourist Image. Myth and Myth Making in Tourism, Red. T. Selwyn, Chichester 1996.

Smith, V., Introduction, w: V.L. Smith (red.), Hosts and Guests. The Anthropology of Tourism, Philadelphia 1989.

Sontag, S. O fotografii, Kraków 2009.

Urry J., Socjologia mobilności, Warszawa 2009.

Urry J., Spojrzenie turysty, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

Albers P., James, W., Tourism and the Changing Photographic Image of the Great Lakes Indians, “Annals of Tourism Research” 1983, 10, s. 123–148.

Alneng, V., The modern does not cater for natives. Travel ethnography and the conventions of form, “Tourist Studies” 2002, 2, s. 119-142.

Baranowska M., Posłaniec uczuć, Warszawa 2004.

Baudrillard J., Precesja simulacrów, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1996.

Bratuń M., Ars apodemica. Narodziny, rozwój, zmierzch, w: Wędrować, pielgrzymować, być turystą, Opole 2003, s. 67-76.

Bogunia-Borowska M., Śleboda M., Globalizacja i konsumpcja, Kraków 2003.

Bruner L. M., Cannibals, tourists and ethnographers. “Cultural Anthropology” 1989 (4), s. 438–445.

Featherstone M., Estetyzacja życia codziennego, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1996.

Campbell C., The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism, Oxford UK – Cambridge USA 1994.

Casson L., Podróże w starożytnym świecie, Wrocław 1981.

Ghandi L., Teoria Postkolonialna, Poznań 2008.

Clifford J., Routes. Travel and Translation in the Late Twentieth Century, London 1997.

Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2000.

Gottlieb, A., Americans' Vacations, “Annals of Tourism Research” 1982, 9, str. 165-187.

Eco U., Podróż do hiperrealności, w: Semiologia życia codziennego, Warszawa 1998.

Kowalski P., Odyseje nasze byle jakie. Droga, przestrzeń i podróżowanie w kulturze współczesnej, Wrocław 2002.

Mączak A., Odkrywanie Europy, Gdańsk 1998.

Mączak A., Peregrynacje, wojaże, turystyka, Warszawa 2001.

MacCannell D., Empty Meeting Grounds. The Tourist Papers, London 1992. Rozdziały: „Cannibalism Today” oraz „White Culture”

Mitologie popularne. Szkice z antopologii współczesności, red. D. Czaja, Kraków 1994.

Rozdziały: L. Stomma, Etnolog i reklama; W. Szpilka, Raj nieutracony?; D. Czaja, Reklamowy smak raju: między archetypem a historią.

Podemski K., Socjologia podróży, Poznań 2004.

Simmel, G., Most i drzwi, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006. Rozdziały: Estetyka Alp; Filozofia krajobrazu.

Veblen, T. Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 1998.

Warchala M., Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Kraków 2006.

Learning outcomes:

Having completed the course, students:

* know fundamental concepts used in anthropological analisis of touristic phenomena

Assessment methods and assessment criteria:

attendance, project, test

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)