University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Interpretatio Romana – the mediterranean civilization and

General data

Course ID: 3105-IR-OG
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Interpretatio Romana – the mediterranean civilization and
Name in Polish: Interpretatio Romana - cywilizacja śródziemnomorska a barbarzyńcy od Scytów po Słowian
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Sformułowanie interpretatio Romana zostało użyte przez

Tacyta przy wyjaśnianiu czytelnikowi charakteru dwóch

bóstw, czczonych przez jedno z plemion

barbarzyńskich. Zajęcia będą dotyczyły właśnie

rozumienia przez przedstawicieli cywilizacji antycznej

otaczających ją barbarzyńców, przy czym ramy

czasowe obejmą zarówno helleńskie postrzeganie

Scytów, jak wczesnośredniowieczną interpretację

założycielskich mitów ludów germańskich.

Jednocześnie tematem rozważań będzie też kwestia,

jak barbarzyńcy absorbowali zwyczaje

śródziemnomorskie.

Full description: (in Polish)

Podane niżej tematy to nie sztywny program zajęć, tylko

podanie przykładowych problemów, których będzie

dotyczyć tematyka wykładów

Kogo w starożytności uważano za barbarzyńców i z czego

wynikało zainteresowanie tymi ludami – zbieżność wizji

antycznych i koncepcji XIX-wiecznych etnologów

Co o Scytach wiedział Herodot?

Celtowie – dlaczego trafili na Ołtarz Pergamoński?

Germanie – czy Tacyt pisał prawdę?

Czy nad Bałtykiem zmieniały się reguły?

Origo gentis Gotów

Co Kasjodor i Jordanes wiedzieli o ludach na północy

Barbaricum

Pweł Diakon i Longobardowie

Bibliography: (in Polish)

Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy

uczestników i informacji przekazywanych przez

prowadzacego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki

bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę.

K. Godłowski, Pierwotne siedziby Słowian. Wybór pism

pod redakcją Michała Parczewskiego, Kraków 2000.

P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje

ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, tom 1,

Kraków 1998.

A. Kokowski, Goci. Od Skandzy do Campi Gothorum,

Warszawa 2007.

J. Kolendo, Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki,

refleksja nad przeszłością, tom I, Warszawa 1998.

[T. Płóciennik, J. Kolendo], P. Cornelius Tacitus, Germania

– Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania. Przekład

Tomasz Płóciennik. Wstęp i komentarz Jerzy Kolendo,

Poznań 2008.

J. Strzelczyk, Odkrywanie Europy, Poznań 2000.

St. Turlej (red.), Barbarzyńcy u bram imperium, Kraków

2007.

J. Wielowiejski (red.), Znaczenie wojen markomańskich

dla państwa rzymskiego i północnego Barbaricum,

Scripta Archaeologica II, Warszawa 1982.

R. Wołągiewicz, Kultura wielbarska – problemy

interpretacji etnicznej, [w:] T. Malinowski (red.),

Problemy kultury wielbarskiej, Słupsk 1981, 79-106.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych

instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym

K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych

kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w

zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin

nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym

uwzględnieniem archeologii protohistorycznej

K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach

rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych

od antyku do współczesności, ze szczególnym

uwzględnieniem antycznych koncepcji

historiozoficznych

K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru

teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych mediów,

socjologii i filozofii kultury

K_U07: posiada umiejętność merytorycznego

argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych

badaczy historii sztuki antycznej i pradziejowej, historii

kultury i archeologii protohistorycznej oraz umiejętność

wyciągania wniosków

K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie

światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego,

standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i

ochrony zabytków i stanowisk archeologicznych

K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy

związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika,

kuratora, pracownika służby ochrony zabytków,

animatora kultury, recenzenta wystaw)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

egzamin

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)