University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wprowadzenie do literatury latynoamerykańskiej cz. II: poetyka prozy hispanoamerykańskiej

General data

Course ID: 3223-WLL2-OG
Erasmus code / ISCED: 09.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wprowadzenie do literatury latynoamerykańskiej cz. II: poetyka prozy hispanoamerykańskiej
Organizational unit: Institute of Specialised and Intercultural Communication
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Teoria literatury. Narratologia. Analiza tekstu literackiego. Współczesna literatura hispanoamerykańska.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia są kontynuacją części I Wprowadzenia do literatury hispanoamerykańskiej, choć oba bloki stanowią odrębną całość. Na zajęciach analizowane są wybrane teksty najwybitniejszych autorów, których twórczość omawiana była na wykładzie (cz. I): m.in. J.L. Borges, A. Carpentier, J. Cortázar, G. García Márquez, M.Vargas Llosa, J. Rulfo, L. Sepúlveda, A. Mutis). Jednocześnie na zajęciach – zgodnie z podtytułem „Poetyka prozy hispanoamerykańskiej” – wprowadzone będą elementy teorii literatury (struktura tekstu) i współczesnych metodologii badań literackich, ze szczególnym uwzględnieniem narratologii. W sylabusie część teoretyczną zapisano na czerwono, zaś analizowane teksty – na czarno.

Na zajęciach studenci nabywają umiejętność analizy tekstu literackiego oraz zapoznają się ze współczesnymi metodologiami badań literackich, a także z różnymi nurtami literatury Ameryki Łacińskiej.

Full description: (in Polish)

1. Teoria. Struktura tekstu narracyjnego

Teoria:

• Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978 (s. 15-33);

https://archive.org/details/StoryAndDiscourseNarrativeStructureInFictionAndFilm

• Gérard Genette, Discours du récit w: Figures III, Seuil, 1972 (Narrative Discourse, Cornell University Press, 1980;

https://archive.org/details/NarrativeDiscourseAnEssayInMethod

• Michał Głowiński (wyd.), Narratologia, Gdańsk 2004.

• Michał Głowiński, „Narratologia dzisiaj i nieco dawniej” (Teksty drugie, 7, 2001) http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)-s20-30/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)-s20-30.pdf

2. Analiza

2.1. Poziomy tekstu narracyjnego

• J.L.Borges “Śmierć i busola” (“La muerte y la brújula”)

• J.L.Borges, “Opowiadanie kryminalne” (“El cuento policial” w: Borges oral)

2.2. Narrator i perspektywa narracyjna

Teoria: Seymour Chatman, rozdz 5. “Covert versus Overt Narrator” w: Story and Discourse

Gérard Genette, Narrative Discourse (rozdz. 5 “Voice”).

• Julio Cortázar “Ciągłość parków” (“Continuidad de los parques”)

• Julio Cortázar “Bóstwo z Cyklad” (“El ídolo de las Cícladas”)

• Julio Cortázar “Aksolotl” (“Axolotl”)

2.3. Czas

Teoria: Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978, s. 62-79.

Gérard Genette, Narrative Discourse (rozdz 1-3: “Order”, “Duration”, “Frequency”)

• Alejo Carpentier “Podobny do nocy”, Wojna czasu; Czytelnik, Warszawa 1974 (“Semejante a la noche”, Guerra del tiempo)

• Alejo Carpentier “Powrót do ziarnka”, Wojna czasu (“Viaje a la semilla”, Guerra del tiempo)

• J.L.Borges „Tajemny cud” („El milagro secreto”).

2.4. Przestrzeń

Teoria: Janusz Sławiński, “Przestrzeń w literaturze” w: M.Głowiński i A.Okopień-Sławińska, Przestrzeń i literatura, Wrocław 1978 ((https://pl.scribd.com/document/369095271/Janusz-S%C5%82awi%C5%84ski-Przestrze%C5%84-w-Literaturze).

• Julio Cortázar “Zajęty dom” (“Casa tomada”)

2.5. Fabuła

Teoria: Roland Barthes „Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań” http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4-s327-359/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4-s327-359.pdf.

Władimir Propp, „Morfologia bajki”, Pamiętnik literacki, 59/4, 1968; http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4-s203-242/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4-s203-242.pdf

• J.L. Borges „Ogród o rozwidlających się ścieżkach” („El jardin de senderos que se bifurcan”).

3. Kategorie i koncepcje literackie

3.1. Intertekstualność

Teoria: Gérard Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, Gdańsk 2014, rozdz. I-II. Wersja ang.: https://books.google.pl/books?id=KbYzNp94C9oC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false

• J.L.Borges “Pierre Menard, autor Don Kichota” (“Pierre Menard, autor del Quijote”)

• Alejo Carpentier Koncert barokowy, Czytelnik, Warszawa 1977 (Concierto barroco): fragmenty

3.2. Realizm

Teoria: Philippe Hamon Un discours contraint. (pol. wersja: Ograniczenia dyskursu realistycznego: https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiX8NO1irbgAhUsmYsKHT-aCjwQFjAAegQIAxAC&url=http%3A%2F%2Fbazhum.muzhp.pl%2Fmedia%2F%2Ffiles%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1-s221-262%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1-s221-262.pdf&usg=AOvVaw3qIf0FYbOSCgoHc2JOwiPn

• J.L.Borges “Emma Zunz”

3.3. Fantastyka

Teoria: Adam Elbanowski, Fantastyka: wstępne definicje i określenia (plik w GoogleClassroom)

Tzvetan Todorov, Introduction à la littérature fantastique (The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre, http://mylovelibrabry.com/epdflibraryus/free1.php?asin=0801491460).

Dwa modele fantastyki: fantastyka tradycyjna - E.A.Poe (lektura własna) i współczesna (L.Sepúlveda, J. Cortázar):

• E.A.Poe „Zagłada domu Usherów“: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/zaglada-domu-usherow.html

• Luis Sepúlveda “Zmiana trasy” („Cambio de ruta”) w: L.Sepúlveda Przegapienia, Noir Sur Blanc, Warszawa 2005.

• J. Cortázar „W nocy, twarzą ku niebu” („La noche boca arriba”).

3.4. Ironia narracyjna

Teoria: Piotr Łaguna, Ironia jako postawa i jako wyraz, Kraków-Wrocław 1984.

D. S. Muecke, “Ironia: podstawowe klasyfikacje”, Pamiętnik literacki z 1 1986:

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n1/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n1-s243-263/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n1-s243-263.pdf

• Gabriel García Márquez “Bardzo stary pan z ogromnymi skrzydłami” (“Un señor muy viejo con unas alas enormes”)

3.5. Pojęcie fikcji: Kontrakt prawdziwości i kontrakt fikcyjności w literaturze hispanoamerykańskiej: analiza z perspektywy przedmowy.

Teoria: Adam Elbanowski , rozdz. „Między dokumentem a fikcją” w: A. Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje, CESLA, Warszawa 2013.

Teoria: John R. Searle, “The Logical Status of Fictional Discourse”, New Literary History, 6/ 1975 (“Status logiczny wypowiedzi fikcyjnej”, Pamiętnik Literacki, z. 2, 1980): http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n2/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n2-s307-319/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n2-s307-319.pdf.

Teoria: Gerard Genette Fiction and diction: https://archive.org/details/GerardGenetteFictionDictionCornellUniversityPress1993

• M.Vargas Llosa “Prawda kłamstw” („La verdad de las mentiras”) w: Prawda kłamstw, Rebis, Poznań 1999.

• J.L.Borges “Tlön, Uqbar, Orbis Tertius”.

• G. García Márquez Raport z pewnego porwania (Noticia de un secuestro): fragmenty.

3.6. Poezja: elementy wersyfikacji

• J. L. Borges “Poemat o darach” (“Poema de los dones”)

• J.L. Borges „Ars poetica” („Arte poética”).

3.7. Dyskurs historyczny

Teoria: Hayden White, Tekst historiograficzny jako artefakt literacki, Znak, Kraków 2006 (The Historical Text as Literary Artifact: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~jason.ward/ied485britnovel4/HaydWhitHistTextArtifact.pdf

• Alejo Carpentier Królestwo z tego świata; PIW, Warszawa 2018 (El reino de este mundo): fragmenty

• Álvaro Mutis “Ostatnie oblicze” (“El último rostro”)

• G. García Márquez Generał w labiryncie; Muza, Warszawa 1998 (El general en su laberinto): fragmenty.

3.8. Język i styl

• Juan Rulfo Pedro Páramo; Znak, Kraków 2010; rozdz. I.

UWAGA: opowiadania J. Cortazara w wydaniach Muzy; opowiadania J.L.Borgesa – Wyd. Prószyński. Skany wszystkich opowiadań w GoogleClassroom lub Kampus.

Nakład pracy studenta:

1. Lektura tekstów teoretycznych i analizowanych tekstów literackich.

2. Udział w dyskusji nad wybranym tekstem.

Bibliography: (in Polish)

• Adam Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, Wyd. CESLA UW, Warszawa 2013 (rozdz. I, s. 7-37).

• Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978 (s. 15-33) (http://books.google.com/books?id=ewrOp9uPjYUC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false); całość: https://archive.org/details/storydiscoursena00chat?q=Story+and+discourse

• Gérard Genette, Narrative Discourse, Cornell University Press, 1980 (https://archive.org/details/NarrativeDiscourseAnEssayInMethod)

• Michał Głowiński (wyd.), Narratologia, Gdańsk 2004.

• The living handbook of narratology; https://www.lhn.uni-hamburg.de/.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Po zakończeniu zajęć student:

• Zna najważniejsze nurty współczesnej literatury hispanoamerykańskiej.

• Zna podstawowe pojęcia teoretycznoliterackie.

• Zna współczesne metodologie badań literackich, ze szczególnym uwzględnieniem narratologii.

• Potrafi rozpoznać podstawowe kategorie w dyskursie literackim.

• Zna teorie powieści i innych gatunków prozatorskich sformułowane przez badaczy literackich oraz pisarzy i krytyków z kręgu literatury latynoamerykańskiej.

Umiejętności

Po ukończeniu zajęć student:

• Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalno-językowej jak i formalno-gatunkowej i treściowej, a zwłaszcza zwraca uwagę na szczegóły, niuanse językowe, formalne i znaczeniowe, odnajduje ironię, wieloznaczności, metafory i gry językowe.

• Interpretuje tekst i dyskurs z wielu perspektyw, dokonuje jego pogłębionej analizy.

• Stosuje zdobytą wiedzę teoretycznoliteracką do analizy konkretnych dzieł.

• Rozpoznaje w czytanych tekstach literackich znane z prac teoretycznych techniki literackie.

• Prezentuje własne stanowisko i wyniki własnych analiz w sposób właściwy dla tekstu i dyskursu akademickiego.

Kompetencje społeczne

Po zakończeniu kursu:

• Potrafi formułować i prezentować własne poglądy

• Potrafi dyskutować ze stanowiskami innych osób w sposób właściwy dla dyskusji akademickiej

• Szanuje cudze zdanie i cudzą własność intelektualną

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę, obejmujące materiał z zajęć (podstawowe kategorie teoretycznoliterackie oraz umiejętność zastosowania ww. kategorii do konkretnych tekstów).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)