(in Polish) Wprowadzenie do literatury latynoamerykańskiej cz. II: poetyka prozy hispanoamerykańskiej
General data
Course ID: | 3223-WLL2-OG |
Erasmus code / ISCED: |
09.4
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wprowadzenie do literatury latynoamerykańskiej cz. II: poetyka prozy hispanoamerykańskiej |
Organizational unit: | Institute of Specialised and Intercultural Communication |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Teoria literatury. Narratologia. Analiza tekstu literackiego. Współczesna literatura hispanoamerykańska. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia są kontynuacją części I Wprowadzenia do literatury hispanoamerykańskiej, choć oba bloki stanowią odrębną całość. Na zajęciach analizowane są wybrane teksty najwybitniejszych autorów, których twórczość omawiana była na wykładzie (cz. I): m.in. J.L. Borges, A. Carpentier, J. Cortázar, G. García Márquez, M.Vargas Llosa, J. Rulfo, L. Sepúlveda, A. Mutis). Jednocześnie na zajęciach – zgodnie z podtytułem „Poetyka prozy hispanoamerykańskiej” – wprowadzone będą elementy teorii literatury (struktura tekstu) i współczesnych metodologii badań literackich, ze szczególnym uwzględnieniem narratologii. W sylabusie część teoretyczną zapisano na czerwono, zaś analizowane teksty – na czarno. Na zajęciach studenci nabywają umiejętność analizy tekstu literackiego oraz zapoznają się ze współczesnymi metodologiami badań literackich, a także z różnymi nurtami literatury Ameryki Łacińskiej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Teoria. Struktura tekstu narracyjnego Teoria: • Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978 (s. 15-33); https://archive.org/details/StoryAndDiscourseNarrativeStructureInFictionAndFilm • Gérard Genette, Discours du récit w: Figures III, Seuil, 1972 (Narrative Discourse, Cornell University Press, 1980; https://archive.org/details/NarrativeDiscourseAnEssayInMethod • Michał Głowiński (wyd.), Narratologia, Gdańsk 2004. • Michał Głowiński, „Narratologia dzisiaj i nieco dawniej” (Teksty drugie, 7, 2001) http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)-s20-30/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)-s20-30.pdf 2. Analiza 2.1. Poziomy tekstu narracyjnego • J.L.Borges “Śmierć i busola” (“La muerte y la brújula”) • J.L.Borges, “Opowiadanie kryminalne” (“El cuento policial” w: Borges oral) 2.2. Narrator i perspektywa narracyjna Teoria: Seymour Chatman, rozdz 5. “Covert versus Overt Narrator” w: Story and Discourse Gérard Genette, Narrative Discourse (rozdz. 5 “Voice”). • Julio Cortázar “Ciągłość parków” (“Continuidad de los parques”) • Julio Cortázar “Bóstwo z Cyklad” (“El ídolo de las Cícladas”) • Julio Cortázar “Aksolotl” (“Axolotl”) 2.3. Czas Teoria: Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978, s. 62-79. Gérard Genette, Narrative Discourse (rozdz 1-3: “Order”, “Duration”, “Frequency”) • Alejo Carpentier “Podobny do nocy”, Wojna czasu; Czytelnik, Warszawa 1974 (“Semejante a la noche”, Guerra del tiempo) • Alejo Carpentier “Powrót do ziarnka”, Wojna czasu (“Viaje a la semilla”, Guerra del tiempo) • J.L.Borges „Tajemny cud” („El milagro secreto”). 2.4. Przestrzeń Teoria: Janusz Sławiński, “Przestrzeń w literaturze” w: M.Głowiński i A.Okopień-Sławińska, Przestrzeń i literatura, Wrocław 1978 ((https://pl.scribd.com/document/369095271/Janusz-S%C5%82awi%C5%84ski-Przestrze%C5%84-w-Literaturze). • Julio Cortázar “Zajęty dom” (“Casa tomada”) 2.5. Fabuła Teoria: Roland Barthes „Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań” http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4-s327-359/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4-s327-359.pdf. Władimir Propp, „Morfologia bajki”, Pamiętnik literacki, 59/4, 1968; http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4-s203-242/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1968-t59-n4-s203-242.pdf • J.L. Borges „Ogród o rozwidlających się ścieżkach” („El jardin de senderos que se bifurcan”). 3. Kategorie i koncepcje literackie 3.1. Intertekstualność Teoria: Gérard Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, Gdańsk 2014, rozdz. I-II. Wersja ang.: https://books.google.pl/books?id=KbYzNp94C9oC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false • J.L.Borges “Pierre Menard, autor Don Kichota” (“Pierre Menard, autor del Quijote”) • Alejo Carpentier Koncert barokowy, Czytelnik, Warszawa 1977 (Concierto barroco): fragmenty 3.2. Realizm Teoria: Philippe Hamon Un discours contraint. (pol. wersja: Ograniczenia dyskursu realistycznego: https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiX8NO1irbgAhUsmYsKHT-aCjwQFjAAegQIAxAC&url=http%3A%2F%2Fbazhum.muzhp.pl%2Fmedia%2F%2Ffiles%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1-s221-262%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1-s221-262.pdf&usg=AOvVaw3qIf0FYbOSCgoHc2JOwiPn • J.L.Borges “Emma Zunz” 3.3. Fantastyka Teoria: Adam Elbanowski, Fantastyka: wstępne definicje i określenia (plik w GoogleClassroom) Tzvetan Todorov, Introduction à la littérature fantastique (The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre, http://mylovelibrabry.com/epdflibraryus/free1.php?asin=0801491460). Dwa modele fantastyki: fantastyka tradycyjna - E.A.Poe (lektura własna) i współczesna (L.Sepúlveda, J. Cortázar): • E.A.Poe „Zagłada domu Usherów“: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/zaglada-domu-usherow.html • Luis Sepúlveda “Zmiana trasy” („Cambio de ruta”) w: L.Sepúlveda Przegapienia, Noir Sur Blanc, Warszawa 2005. • J. Cortázar „W nocy, twarzą ku niebu” („La noche boca arriba”). 3.4. Ironia narracyjna Teoria: Piotr Łaguna, Ironia jako postawa i jako wyraz, Kraków-Wrocław 1984. D. S. Muecke, “Ironia: podstawowe klasyfikacje”, Pamiętnik literacki z 1 1986: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n1/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n1-s243-263/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n1-s243-263.pdf • Gabriel García Márquez “Bardzo stary pan z ogromnymi skrzydłami” (“Un señor muy viejo con unas alas enormes”) 3.5. Pojęcie fikcji: Kontrakt prawdziwości i kontrakt fikcyjności w literaturze hispanoamerykańskiej: analiza z perspektywy przedmowy. Teoria: Adam Elbanowski , rozdz. „Między dokumentem a fikcją” w: A. Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje, CESLA, Warszawa 2013. Teoria: John R. Searle, “The Logical Status of Fictional Discourse”, New Literary History, 6/ 1975 (“Status logiczny wypowiedzi fikcyjnej”, Pamiętnik Literacki, z. 2, 1980): http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n2/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n2-s307-319/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n2-s307-319.pdf. Teoria: Gerard Genette Fiction and diction: https://archive.org/details/GerardGenetteFictionDictionCornellUniversityPress1993 • M.Vargas Llosa “Prawda kłamstw” („La verdad de las mentiras”) w: Prawda kłamstw, Rebis, Poznań 1999. • J.L.Borges “Tlön, Uqbar, Orbis Tertius”. • G. García Márquez Raport z pewnego porwania (Noticia de un secuestro): fragmenty. 3.6. Poezja: elementy wersyfikacji • J. L. Borges “Poemat o darach” (“Poema de los dones”) • J.L. Borges „Ars poetica” („Arte poética”). 3.7. Dyskurs historyczny Teoria: Hayden White, Tekst historiograficzny jako artefakt literacki, Znak, Kraków 2006 (The Historical Text as Literary Artifact: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~jason.ward/ied485britnovel4/HaydWhitHistTextArtifact.pdf • Alejo Carpentier Królestwo z tego świata; PIW, Warszawa 2018 (El reino de este mundo): fragmenty • Álvaro Mutis “Ostatnie oblicze” (“El último rostro”) • G. García Márquez Generał w labiryncie; Muza, Warszawa 1998 (El general en su laberinto): fragmenty. 3.8. Język i styl • Juan Rulfo Pedro Páramo; Znak, Kraków 2010; rozdz. I. UWAGA: opowiadania J. Cortazara w wydaniach Muzy; opowiadania J.L.Borgesa – Wyd. Prószyński. Skany wszystkich opowiadań w GoogleClassroom lub Kampus. Nakład pracy studenta: 1. Lektura tekstów teoretycznych i analizowanych tekstów literackich. 2. Udział w dyskusji nad wybranym tekstem. |
Bibliography: |
(in Polish) • Adam Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, Wyd. CESLA UW, Warszawa 2013 (rozdz. I, s. 7-37). • Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978 (s. 15-33) (http://books.google.com/books?id=ewrOp9uPjYUC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false); całość: https://archive.org/details/storydiscoursena00chat?q=Story+and+discourse • Gérard Genette, Narrative Discourse, Cornell University Press, 1980 (https://archive.org/details/NarrativeDiscourseAnEssayInMethod) • Michał Głowiński (wyd.), Narratologia, Gdańsk 2004. • The living handbook of narratology; https://www.lhn.uni-hamburg.de/. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Po zakończeniu zajęć student: • Zna najważniejsze nurty współczesnej literatury hispanoamerykańskiej. • Zna podstawowe pojęcia teoretycznoliterackie. • Zna współczesne metodologie badań literackich, ze szczególnym uwzględnieniem narratologii. • Potrafi rozpoznać podstawowe kategorie w dyskursie literackim. • Zna teorie powieści i innych gatunków prozatorskich sformułowane przez badaczy literackich oraz pisarzy i krytyków z kręgu literatury latynoamerykańskiej. Umiejętności Po ukończeniu zajęć student: • Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalno-językowej jak i formalno-gatunkowej i treściowej, a zwłaszcza zwraca uwagę na szczegóły, niuanse językowe, formalne i znaczeniowe, odnajduje ironię, wieloznaczności, metafory i gry językowe. • Interpretuje tekst i dyskurs z wielu perspektyw, dokonuje jego pogłębionej analizy. • Stosuje zdobytą wiedzę teoretycznoliteracką do analizy konkretnych dzieł. • Rozpoznaje w czytanych tekstach literackich znane z prac teoretycznych techniki literackie. • Prezentuje własne stanowisko i wyniki własnych analiz w sposób właściwy dla tekstu i dyskursu akademickiego. Kompetencje społeczne Po zakończeniu kursu: • Potrafi formułować i prezentować własne poglądy • Potrafi dyskutować ze stanowiskami innych osób w sposób właściwy dla dyskusji akademickiej • Szanuje cudze zdanie i cudzą własność intelektualną |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę, obejmujące materiał z zajęć (podstawowe kategorie teoretycznoliterackie oraz umiejętność zastosowania ww. kategorii do konkretnych tekstów). |
Copyright by University of Warsaw.