(in Polish) Dydaktyka języka niemieckiego (uprawnienia pedagogiczne)
General data
Course ID: | 3302-DJN3nb-Z |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dydaktyka języka niemieckiego (uprawnienia pedagogiczne) |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | German |
Type of course: | foreign languages |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie glottodydaktyczne (w tym w zakresie metodyki nauczania języka niemieckiego) do nauczania języka niemieckiego w przedszkolu, szkole podstawowej i ponadpodstawowej; ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela. Zajęcia przeznaczone dla studentów trzeciego roku studiów (pierwszy semestr) I stopnia na kierunku germanistyka, którzy poznali podstawy psychopedagogiki i dydaktyki, z ukierunkowaniem na naukę języków obcych. Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w szkole podstawowej, w przedszkolu i w szkole ponadpodstawowej (Moduł C i D Rozporządzenia MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r.). Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ. Wiedza teoretyczna stanowi podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego. * W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet). |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) 1. Metodyka realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie nauczania języka niemieckiego 2. Organizacja pracy w klasie szkolnej i grupach 3. Sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej 4. Metody kształcenia językowego (z wykorzystaniem mediów cyfrowych) 5. Warsztat pracy nauczyciela 6. Kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki |
Full description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń z zakresu glottodydaktyki jest trening umiejętności nauczyciela języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia sprawności i działań językowych. Zajęcia obejmują metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie nauczania języka niemieckiego - rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich; organizację pracy w klasie szkolnej i grupach; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne, (multi-)media; metody kształcenia recepcji audytywnej, recepcji wizualnej, recepcji audio-wizualnej, ustnej produkcji i interakcji, pisemnej produkcji i interakcji, metody kształcenia kompetencji leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej w języku obcym; warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji języka niemieckiego przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (z wykorzystaniem wybranych technik i strategii uczenia się sprawności i podsystemów języka w języku niemieckim). |
Bibliography: |
(in Polish) Barkowski, H./ H.-J. Krumm (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache. A. Francke Verlag: Tübingen/ Basel 2010. Bausch, K. R./ Christ, H./ Hüllen, W./ Krumm, H. J. (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 2016. Bimmel, P./ Kast, B. Neuner, G.: Deutschunterricht planen. Kassel 2003 Bovet, G. / Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Berlin 2000. Burwitz-Melzer, E./ Mehlhorn, G./Bausch K.-R./ Krumm, H.-J. (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 2016. Czaplikowska, R./ Kubacki, A.D.: Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów 2016. Hallet, W./ F. G. Königs (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Kallmeyer/ Klett Verlag: Seelze-Velber 2013. Heyd, G.: Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen 1997. Heyd, G.: Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Baltmannsweiler 1996. Jaroszewska, A.: O glottodydaktyce słowami glottodydaktyków [w:] Języki obce w szkole, Nr 2014/04 S. 52-66. Karpeta-Peć, B.: Otwarty, aktywny, samodzielny... Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2008. Karpeta-Peć, B./ Peć, J.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2014. www. bc.ore.edu.pl/kontent/663/pakiet+metodyczny+3.pdf. Karpeta-Peć, B.: Liczy się efekt - otwarte formy pracy w glottodydaktycznym atelier. W: Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014. Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005. Kunter, M./ U. Trautwein: Psychologie des Unterrichts. Verlag Ferdinand Schöningh: Padeborn 2018. Lehner, M.: Allgemeine Didaktik. Haupt Verlag: Bern/ Stuttgart/ Wien 2009. Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z.: Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław 2008. Pawlak, M.: Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz 2004. Peć, B.: Otwarte formy pracy w glottodydaktyce - specyfika oceniania w edukacji szkolnej oraz w akademickim kształceniu nauczycieli języków obcych. W: Gajewska, E./ J. Rokita-Jaskow (red.): Ocenianie w różnych kontekstach edukacyjnych. Neofilolog 54/1 (2020) 105-131. Schart, M./ M. Legutke: Lehrkomptenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2015. Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc, M.: Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2013. Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela efekty to: - w zakresie wiedzy: D.1.W6; D.1.W7; D.1.W8; D.1.W9; .W14; D.1.W15; - w zakresie umiejętności: D.1.U1; D.1.U2; D.1.U3; D.1.U4; D.1.U5; D.1.U6; D.1.U7; D.1.U8; D.1.U9; D.1.U10; D.1.U11; - w zakresie postaw: D.1.K1; D.1.K2; D.1.K3; D.1.K4; D.1.K5; D.1.K6; D.1.K7; D.1.K8; D.1.K9 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu na podstawie: 1. kontrola obecności (limit nieobecności nieusprawiedliwionych: 2 w semestrze); 2. ocena ciągła (samodzielne przygotowanie do zajęć na podstawie literatury fachowej); 3. projekt - prezentacja wybranych zagadnień (moderowanie procesów uczenia się i nauczania, micro teaching); 4. semestralne testy kontrolne / pisemne prace o charakterze praktyczno-teoretycznym (termin złożenia prac: ostatnie zajęcia). * Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Practical placement: |
(in Polish) Równolegle do zajęć student może odbywać praktykę dydaktyczną w wymiarze 120h w szkole podstawowej, ponadpodstawowej i przedszkolu. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W CW
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 60 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Joanna Sobańska | |
Group instructors: | Beata Peć, Joanna Sobańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 60 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Joanna Sobańska | |
Group instructors: | Joanna Sobańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.