Konwersatorium literaturoznawcze-Iz - Motywy antyczne we francuskiej literaturze renesansowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ1W-KL-017-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.002
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze-Iz - Motywy antyczne we francuskiej literaturze renesansowej |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Romanistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Konwersatorium "Motywy antyczne we francuskiej literaturze renesansowej" jest przeznaczone dla studentów, którzy interesują się mitologią grecką i rzymską i jej wpływem na tworzenie zbiorowej wyobraźni nie tylko literackiej. Zweryfikujemy obiegowy pogląd jakoby autorzy średniowieczni nie interesowali się motywami antycznymi a dopiero odkryli je pisarze renesansowi. Zastanowimy się, dlaczego niektóre mity okazały się niezwykle nośne i wykorzystywane były w wielu utworach od Antyku po Renesans i późniejsze epoki (np. podróż Odyseusza, Prometeusz). |
Pełny opis: |
Konwersatorium "Motywy antyczne we francuskiej literaturze renesansowej" jest przeznaczone dla studentów, którzy interesują się mitologią grecką i rzymską i jej wpływem na tworzenie zbiorowej wyobraźni nie tylko literackiej. Zweryfikujemy obiegowy pogląd jakoby autorzy średniowieczni nie interesowali się motywami antycznymi a dopiero odkryli je pisarze renesansowi. Zastanowimy się, dlaczego niektóre mity okazały się niezwykle nośne i wykorzystywane były w wielu utworach od Antyku po Renesans i późniejsze epoki (np. podróż Odyseusza, Prometeusz). Wybrane tematy: -Motywy mitologiczne w poezji średniowiecznej (m.in. Jean Molinet, François Villon) -Mitologia i wzorce antyczne a estetyka i wartości chrześcijańskie -Renesans i korzystanie z zasobów kultury antycznej, powrót do źródeł -Reformacja wobec kultury antycznej -Echa filozofii antycznej w literaturze renesansowej: epikurezm, stoicyzm, sceptycyzm |
Literatura: |
-D. Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe s., Dunod, 1997. - Lestringant, J. Rieu, A. Tarrete, Littérature française du XVIe siècle, "Premier cycle ", PUF, Paris, 2000. Précis de littérature française du XVIe s., sous la dir. de R. Aulotte, PUF, 1991. -Ph.Desan, Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014. -Jean-Marie Le Gall, Défense et illustration de la Renaissance, PUF, Paris, 20181. -Mały słownik kultury antycznej, pod red. Lidii Winniczuk, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1962 i późniejsze -Filozofia francuskiego Odrodzenia, wybór i wstęp Andrzeja Nowickiego, PWN, Warszawa, 1973. |
Efekty uczenia się: |
Po pozytywnym zaliczeniu zajęć student: - potrafi prawidłowo umiejscowić wydarzenia literackie w ich kontekście kulturowym, - sprawnie odwołuje się do chronologii epoki, - potrafi wyjaśnić najważniejsze pojęcia dla omawianego okresu, -umie odnaleźć związki między zjawiskami literackimi, - potrafi samodzielnie zanalizować tekst literacki, - potrafi wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć. --potrafi prawidłowo cytować źródła i stosuje zasady przestrzegania praw autorskich, - potrafi samodzielnie zredagować, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, pisemną pracę semestralną (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień |
Metody i kryteria oceniania: |
-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl - obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze) -przygotowanie krótkiego wystąpienia na podstawie artykułu lub rozdziału monografii - przygotowanie pracy semestralnej (rozprawka w języku polskim) - końcowe zaliczenie w formie ustnej z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.