Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium literaturoznawcze-Iz - Motywy antyczne we francuskiej literaturze renesansowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZ1W-KL-017-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium literaturoznawcze-Iz - Motywy antyczne we francuskiej literaturze renesansowej
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Romanistyki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Konwersatorium "Motywy antyczne we francuskiej literaturze renesansowej" jest przeznaczone dla studentów, którzy interesują się mitologią grecką i rzymską i jej wpływem na tworzenie zbiorowej wyobraźni nie tylko literackiej. Zweryfikujemy obiegowy pogląd jakoby autorzy średniowieczni nie interesowali się motywami antycznymi a dopiero odkryli je pisarze renesansowi. Zastanowimy się, dlaczego niektóre mity okazały się niezwykle nośne i wykorzystywane były w wielu utworach od Antyku po Renesans i późniejsze epoki (np. podróż Odyseusza, Prometeusz).

Pełny opis:

Konwersatorium "Motywy antyczne we francuskiej literaturze renesansowej" jest przeznaczone dla studentów, którzy interesują się mitologią grecką i rzymską i jej wpływem na tworzenie zbiorowej wyobraźni nie tylko literackiej. Zweryfikujemy obiegowy pogląd jakoby autorzy średniowieczni nie interesowali się motywami antycznymi a dopiero odkryli je pisarze renesansowi. Zastanowimy się, dlaczego niektóre mity okazały się niezwykle nośne i wykorzystywane były w wielu utworach od Antyku po Renesans i późniejsze epoki (np. podróż Odyseusza, Prometeusz).

Wybrane tematy:

-Motywy mitologiczne w poezji średniowiecznej (m.in. Jean Molinet, François Villon)

-Mitologia i wzorce antyczne a estetyka i wartości chrześcijańskie

-Renesans i korzystanie z zasobów kultury antycznej, powrót do źródeł

-Reformacja wobec kultury antycznej

-Echa filozofii antycznej w literaturze renesansowej: epikurezm, stoicyzm, sceptycyzm

Literatura:

-D. Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe s., Dunod, 1997.

- Lestringant, J. Rieu, A. Tarrete, Littérature française du XVIe siècle, "Premier cycle ", PUF, Paris, 2000.

Précis de littérature française du XVIe s., sous la dir. de R. Aulotte, PUF, 1991.

-Ph.Desan, Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014.

-Jean-Marie Le Gall, Défense et illustration de la Renaissance, PUF, Paris, 20181.

-Mały słownik kultury antycznej, pod red. Lidii Winniczuk, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1962 i późniejsze

-Filozofia francuskiego Odrodzenia, wybór i wstęp Andrzeja Nowickiego, PWN, Warszawa, 1973.

Efekty uczenia się:

Po pozytywnym zaliczeniu zajęć student:

- potrafi prawidłowo umiejscowić wydarzenia literackie w ich kontekście kulturowym,

- sprawnie odwołuje się do chronologii epoki,

- potrafi wyjaśnić najważniejsze pojęcia dla omawianego okresu,

-umie odnaleźć związki między zjawiskami literackimi,

- potrafi samodzielnie zanalizować tekst literacki,

- potrafi wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć.

--potrafi prawidłowo cytować źródła i stosuje zasady przestrzegania praw autorskich,

- potrafi samodzielnie zredagować, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, pisemną pracę semestralną (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień

Metody i kryteria oceniania:

-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl

- obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze)

-przygotowanie krótkiego wystąpienia na podstawie artykułu lub rozdziału monografii

- przygotowanie pracy semestralnej (rozprawka w języku polskim)

- końcowe zaliczenie w formie ustnej z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)