Critical analysis of works
General data
Course ID: | 3305-AKU-01 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Critical analysis of works |
Name in Polish: | Analiza krytyczna utworów |
Organizational unit: | Institute of Iberian and Ibero-American Studies |
Course groups: |
(in Polish) Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 1 stopnia (in Polish) Plan specjalności brazylijskiej 3 rok 1 stopnia (in Polish) Plan specjalności portugalskiej 2 rok 1 stopnia (in Polish) Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia (in Polish) Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 1 stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Portuguese |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka portugalskiego na poziomie, który umożliwi dogłębne zrozumienie analizowanych tekstów i aktywne branie udziału w dotyczącej ich dyskusji. Umiejętność krytycznego analizowania tekstów piosenek w kontekście społecznym, kulturowym i politycznym dyktatury wojskowej w Brazylii (1964-1985). |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia polegają na krytycznej analizie tekstów piosenek z okresu dyktatury wojskowej w Brazylii, co ma na celu przybliżenie studentom wartości historiograficznej, która kryje się w tej formie kultury. Oprócz tego, zajęcia pomogą studentom krytycznie spojrzeć na okoliczności, w których znajdowała się muzyka podczas dyktatury, a także zrozumieć, jak działała cenzura w Brazylii w latach 1964-1985. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia zaczną się od krótkiego wprowadzenia do znaczenia muzyki i jej relacji z cenzurą podczas dyktatury wojskowej w Brazylii. Następnie przejdziemy do szczegółowych analiz tekstów piosenek takich autorów jak Chico Buarque, Raul Seixas, Elis Regina i inni autorzy znani ze swojej twórczości zaangażowanej społecznie. Wspólnie zastanowimy się nad okolicznościami publikacji wybranych utworów oraz tym, jak ich treść odnosiła się do brazylijskiej rzeczywistości podczas reżimu i cenzury. Przeanalizowane zostaną utwory o takiej tematyce jak: - formy represji społeczeństwa, - sytuacja mniejszości seksualnych, - propaganda dobrobytu, - inne tematy wybrane podczas zajęć przez prowadzącego i studentów. |
Bibliography: |
(in Polish) GAWRYCKI, Marcin Florian. Muzyczne Wojny: Brazylijska muzyka popularna w czasie dyktatury (1964-1985). 1. ed. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2017. BERG, Creuza. Mecanismos do Silêncio: censura e expressões artísticas no regime militar (1964-1984). 1. ed. Rio de Janeiro: Autografia Edição e Comunicação Ltda., 2019. GONÇALVES, Renato. Nós Duas: As representações LGBT na canção brasileira. 1. ed. São Paulo: Lápis Roxo, 2016. STROUD, Sean. Musical Nationalism and the ‘Cultural Invasion’ Debate. In: STROUD, Sean. The Defence of Tradition in Brazilian Popular Music: Politics, Culture and the Creation of Música Popular Brasileira. 1. ed. New York: Ashgate Publishing, 2008. cap.1. NAPOLITANO, Marcos. A MPB sob Suspeita: a Censura Musical Vista Pela Ótica dos Serviços de Vigilância Política (1968-1981). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, ed. 47, p. 103-126, 2004. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zajęciach student: - posiada szczegółową wiedzę odnośnie zaangażowania muzyki z okresu dyktatury wojskowej w kwestie społeczne i polityczne w Brazylii, - potrafi identyfikować, analizować i interpretować informacje zawarte w utworach, zarówno wyraźnie widoczne, jak i te stanowiące ich "drugie dno", - rozumie w jaki sposób funkcjonowała w Brazylii cenzura oraz jaki miała wpływ na brazylijską rzeczywistość, szczególnie tę kulturową, - umie płynnie wypowiedzieć się w języku portugalskim na temat opracowanych podczas zajęć zagadnień, - potencjalnie zyskał nowe inspiracje i pomysły własnych tematów prac naukowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W skład zaliczenia wchodzą trzy elementy: - obecność na zajęciach, - aktywny udział w dyskusji i lektura polecanych tekstów, - prezentacja zaliczeniowa polegająca na przygotowaniu utworu i omówienie go na forum grupy w wybranej przez studenta formie. |
Copyright by University of Warsaw.