Historia Brazylii i krajów afrykańskich języka portugalskiego, wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HBAP-21w |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Brazylii i krajów afrykańskich języka portugalskiego, wykład |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 1 stopnia Plan specjalności portugalskiej 2 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia składają się z dwóch części: wykładu (30 godzin) i ćwiczeń (15 godzin). Podczas wykładu przekazana zostanie pogłębiona wiedza na szeroki zakres tematów z historii Brazylii, które obejmą kontekst czynników politycznych, kulturowych i gospodarczych. Wykład poprowadzony zostanie w taki sposób, aby słuchacz dostrzegł, że rozwój Brazylii cechuje się pewną logiką i specyfiką, na który złożyły się zarówno czynniki wewnętrzne jak i zewnętrzne. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu będzie historyczna rekonstrukcja dziejów Brazylii, z uwzględnieniem czynników politycznych, kulturowych i gospodarczych. Szczególny nacisk położony zostanie na formowanie się i rozwój społeczeństwa brazylijskiego, procesy w nim zachodzące i czynniki, które warunkowały jego kształt. Przedmiotem zajęć będzie omówienie poszczególnych etapów, składających się na dzieje Brazylii. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone historii Brazylii mają za zadanie ukazanie wielowiekowego procesu historycznego od odkrycia przez Portugalczyków w 1500 roku aż po czasy współczesne. Głównymi elementami tego ponad pięćsetletniego okresu dziejów będą epoka kolonialna, epoka cesarstwa i czasy po 1889 roku. Analizie poddane zostanie formowanie się struktur państwa, proces powstawania narodu brazylijskiego oraz kształtowania się jego organów demokratycznych. Tematy: 1. Pierwotni mieszkańcy Brazylii 2. Powstanie administracji portugalskiej w Brazylii kolonialnej 3. Kościół katolicki – struktury, specyfika lokalna 4. Gospodarka okresu kolonialnego 5. Bohaterowie idei niepodległościowych 6. Walka o zniesienie niewolnictwa 7. Oligarchia kawowa u władzy 8. Getúlio Vargas i jego „Nowe Państwo” 9. Brazylia w epoce rządów wojskowych 10. Dochodzenie do demokracji |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • B. Fausto, História do Brasil, wyd. X, São Paulo 2002. • M. Kula, Historia Brazylii, Warszawa 1987. • M. Malinowski, Brazylia: republika. Dzieje Brazylii w latach 1889-2010, Warszawa 2013 Literatura pomocnicza: • C. Furtado, Formação econômica do Brasil, 30ª edição, São Paulo 2001. • G. Freyre, Panowie i niewolnicy, Warszawa 1985. • M. Kula, Początki czarnego niewolnictwa w Brazylii. Okres gospodarki cukrowej, XVI-XVII, Wrocław 1970. • P. Wilcken, Império á Deriva: a Corte Portuquesa no Rio de Janeiro, 1808-1821, São Paulo 2006. • F. Mauro, Życie codzienne w Brazylii za czasów Pedra II 1831-1889, Warszawa 1993. • M. Kula, Polonia brazylijska, Warszawa 1981. • E. V. Garcia, Entre América e Europa: a politica externa brasileira na década de 1920, Brasília 2006. • B. Fausto, G. Vargas: O Poder e o Sorriso, São Paulo 2006. • Brazylia jako mocarstwo wschodzące, red. M. F. Gawrycki, Warszawa 2013 |
Efekty uczenia się: |
Student powinien opanować wiedzę na temat historii Brazylii w kontekście zjawisk politycznych i społeczno ekonomicznych Europy i świata. Po ukończonych zajęciach Student: - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej; - zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (w szczególności językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii i historii) - zna elementarną terminologię używaną w opisie języka, literatury, kultury, historii, filozofii, rozumie jej źródła oraz zastosowania; - ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą, kulturą, historią i językiem; - ma podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej w kontekście historii światowej; - ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata. |
Metody i kryteria oceniania: |
W przypadku wykładu kryterium oceny studenta jest stopień przyswojenia przez niego materiału prezentowanego podczas cyklu wykładów. Ów stopień sprawdzany jest podczas egzaminu pisemnego w formie 25 krótkich pytań otwartych, dotyczących pojęć, postaci, dat, przyczyn danego zjawiska itp. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.