Analysis of media information
General data
Course ID: | 3402-00AMPZ-OG |
Erasmus code / ISCED: |
15.0
|
Course title: | Analysis of media information |
Name in Polish: | Analiza medialnych przekazów informacyjnych |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiot przeznaczony dla osób zainteresowanych sposobem konstruowania i przekazywania informacji przez media tradycyjne (zwłaszcza prasę i telewizję) i korzystających z tych mediów co najmniej sporadycznie. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The aim of the course is to develop the skills of the quantitative and qualitative analysis of the media news messages and to deliver the knowledge on the rules of its construction and communicative presentation. During the course, targeted at the students of social sciences and humanities, the audience will learn about particular ways and research techniques enabling the reading the sense and identification of the surrounding reality delivered by media |
Full description: |
The aim of the course is to acquire practical skills on comprehensive analysis of press and television news messages focusing on its content, transmission, flow, as well as macro- and micro formal structure. The material explains the influence of various kinds of news presentation on its comprehensiveness and memorization altogether with the measurement of the levels of exposure and difficulty. There will be covered basic rules of constructing news messages basing on the cognitive psychology. The course is illustrated with prolific examples (charts, schemes, video). The audience actively participates conducting various research and analysis along with own realization of a short news reports. |
Bibliography: |
(in Polish) Adler P.A.(ed.), Understanding television. Essays on Television as a Social and Cultural Force, Praeger, New York 1981; Allen R.C., Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, Wyd. Szumacher, Kielce 1998; Bauer Z., Chudziński M.,(red.), Dziennikarstwo i świat mediów, (wyd. II), Universitas, Kraków 2000; Berger A.S., Media and Communication Research Methods, Sage Publications, Inc., Thousand Oaks, London, New Delhi 2000 Fedler F., Bender J.R., Davenport L., Drager M.W., Reporting for the Media, Harcourt College Publishers, Fort Worth, Philadelphia, San Diego, New York (etc.) 2001; Francuz P. (red.), Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1999; Fras J, Dziennikarski warsztat językowy, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999; Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa - Kraków 1999; Jachimowska K., Tekst, jako element komunikatu telewizyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005 Kłosiński M., Badanie zawartości i wyeksponowania przekazu medialnego, "Societas/Communitas", nr 2, 2007; Kłosiński M., Analiza medialnych przekazów informacyjnych. Forma, zawartość, treść, komunikatywność, [skrypt powielony], ISNS UW, Warszawa 2005 Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2000 Malcolm F. Mallette (ed.), Handbook for Journalists of Central and Eastern Europe, [tłum. polskie B.Stanisławczyk-Żyła}, Krąg, Warszawa 1990; McQuail D.,Teoria komunikowania masowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008; Mrozowski M., Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mass mediów, COMUK, Warszawa 1991; Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001 Mullan B., Consuming Television. Television and its Audience, Blackwell Publishers, Oxford, Cambridge 1997; Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1983; Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska,, UNIVERSITAS, Kraków 2002; Żurawski K., Długi stół. Skrypt dla dziennikarzy programów informacyjnych,, Centrum Strategii - Akademia Telewizyjna TVP S.A., wyd. II, Warszawa 2004. Chudziński E. (red.), Słownik wiedzy o mediach, wyd. ParkEdukacja, Warszawa-Bielsko-Biała 2007; Skworz A., Niziołek A., Biblia dziennikarstwa, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2010 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: • rozpoznaje różne rodzaje i gatunki medialnych przekazów informa-cyjnych, • operuje fachową terminologią dotyczącą warsztatu dziennikarskie-go, • oblicza poziom trudności i zrozumiałości wypowiedzi prasowych, • oblicza poziom wyeksponowania wypowiedzi prasowej i wskaźnik ekspozycyjności formalnej komunikatu w dzienniku telewizyjnym, • analizuje i porównuje zawartość gazet i dzienników telewizyjnych, • analizuje pole semantyczne wybranych pojęć oraz postawy wyrażo-ne wobec wybranych osób lub obiektów pojawiających się w przekazach medialnych, • rekonstruuje ukryte definicje sprawozdawcze wybranych dotyczące wybranych pojęć osób lub zjawisk przedstawianych w przekazach medialnych, • wyjaśnia podstawowe mechanizmy i czynniki warunkujące selekcję informacji (gatekeeping), • rekonstruuje obraz świata przedstawionego w mediach. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) • Kontrola obecności, • Ocena zadań wykonywanych podczas zajęć • Dwie pisemne prace śródsemestralne |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W WAR
TH FR |
Type of class: |
Workshops, 60 hours, 14 places
|
|
Coordinators: | Marek Kłosiński | |
Group instructors: | Marek Kłosiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Workshops - Examination |
Copyright by University of Warsaw.