Antropologia intymności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10ANIL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia intymności |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom tych obszarów życia społecznego, które funkcjonują w kulturze jako intymne, czyli prywatne a nadto wrażliwe, ukryte czy trudne. Centralną osią zainteresowania jest ludzkie ciało i kulturowe kodowanie nagości. Równolegle studenci realizują projekty badawcze - badają samodzielnie wybrane zagadnienia wykorzystując warsztat i perspektywę interpretacyjną antropologii intymności. Duża waga położona jest na etykę badawczą, co sprawia, że zajęcia mają także walor edukacyjny w nauce metodologii jakościowych badań społecznych. Pomocne w zrozumieniu poruszanej problematyki będą następujące przedmioty: antropologia kulturowa. Nie trzeba natomiast mieć doświadczenia w badaniach jakościowych. |
Skrócony opis: |
Wiedza, która jest prezentowana na zajęciach, dotyczy tego, co w naszej kulturze kodowane jest jako intymne. Wiodące przykłady analizowane na zajęciach prowadzonych częściowo w formie konserwatorium, a częściowo w formie warsztatów badawczych, koncentrują się wokół praktyk cielesnych oraz nagości. Równolegle studenci prowadzą własne projekty badawcze w grupach, projektując i wykonując je od początku do końca (od fazy wyboru tematu, przez pełne przygotowanie koncepcji i narzędzia, aż po analizę i interpretację danych). Przygotowanie projektów przebiega częściowo podczas zajęć, pod opieką i ze wsparciem prowadzącej, a częściowo samodzielnie. Zadania praktyczne umożliwiają nabycie podstawowego doświadczenia badawczego. Ze względu na tematykę (intymność) podczas przygotowania metodologicznego duży nacisk jest kładziony na etykę badawczą. |
Pełny opis: |
Jest to rozbudowana analiza wybranych aspektów intymności powiązanej z ludzkim ciałem w zachodniej kulturze współczesnej. Ludzkie ciało sytuuje się na pograniczu wymiarów: natury i kultury. Jest zatem ciało jako takie obiektem naturalnym, ale poddanym silnym i wielopłaszczyznowym oddziaływaniom kulturowym, które dopiero czynią nas ludźmi. Wiodące przykłady analizowane na zajęciach w formie konwersatorium koncentrują się wokół praktyk cielesnych, a niekiedy też pozacielesnych aspektów intymności, zarówno w wymiarze indywidualnym - jako zarówno jako wewnętrzna sfera osobowa, niedostępna współprzeżywaniu, jak i relacyjnym - jako zażyłość, poufność i bliskość. Konkretne przykłady i przypadki służą uświadomieniu i zrozumieniu kulturowych kodów i znaczeń nakładanych m.in. na nagie ciało, śledzeniu zmian obyczajowości i praktyk cielesnych, analizie zmiennej linii granicznej między prywatnym i publicznym w perspektywie intymności ludzkiego ciała. Głównym przykładem ukazującym specyfikę kodowania intymności w naszej kulturze jest ciało, które sytuuje się na pograniczu natury i kultury, ale zarazem jest narzędziem uczestniczenia jednostki w społeczeństwie. Z tego względu wiele jego funkcji, ale też aspekty związane z psychiką i relacjami z innymi są poddane wielopłaszczyznowym oddziaływaniom kulturowym. Problematyka kulturowego ujarzmiania ciała jest przedstawiona w perspektywie historycznej oraz na przykładzie wybranych sposobów używania ciała. Konkretne przykłady i przypadki służą uświadomieniu i zrozumieniu kulturowych kodów i znaczeń nakładanych na ciało, śledzeniu zmian obyczajowości i praktyk cielesnych, analizie zmiennej linii granicznej między prywatnym i publicznym w perspektywie intymności ludzkiego ciała. Równolegle do zajęć w formie wykładowo-konwersatoyjnej, studenci realizują własne projekty badawcze. Jest to możliwość treningu badawczego, gdyż każda faza przygotowania badań, a później pracy z wynikami, jest trenowana samodzielnie, pod kierunkiem osoby prowadzącej. Studenci opracowują wybrane zagadnienia badawcze, przygotowują narzędzie badawcze, następnie doświadczają kontaktu z osobą badaną, zbierając dane, a następnie analizują i interpretują zebrany materiał. Projektowanie badań odbywa się częściowo podczas zajęć w formie warsztatów badawczych i pracy w grupach, a częściowo indywidualnie. Praca indywidualna umożliwia nabycie podstawowego doświadczenia badawczego nt. zróżnicowanych ludzkich praktyk intymnych, jak i pogłębienie refleksji dotyczącej tej wrażliwej problematyki. Ważnym elementem kursu jest pogłębiona refleksja na temat etyki badawczej. Wyniki badań są finalnie prezentowane i dyskutowane na forum grupy w formie mini-konferencji. To umożliwia wgląd w różne wycinki współczesnej kultury wszędzie tam, gdzie można mówić o intymności. |
Literatura: |
Giddens Anthony (2007), Przemiany intymności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Bieńko Mariola (2013), Intymne i prywatne praktyki codzienności. Analiza socjologiczna, Warszawa: WUW Elias Norbert (1980), Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa: PIW Kurczewski Jacek (red.) (2006), Praktyki cielesne, Warszawa: Trio Martin S. Weiberg (1968), Sexual Modesty, Social Meanings, and the Nudist Camp w: M. Truzzi (Red.), Sociology and Everyday Life, Prentice-Hall, Englewood Cills, s. 212-220 Herman Aleksandra (2014), Nagość naturystyczna jako nagość (nie)obyczajna? (2014), „Societas/Communitas” 1 (17), ss. 113—134. Jakubowska Honorata (2009), Socjologia ciała Breczko Sylwia (2013), Polityzacja ciała, Kraków: Nomos Trickster. Społeczno-kulturowe aspekty doświadczania ciała, red. D. Majka-Rostek, E. Banaszak, R. Florkowski, P. Czajkowski, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra 2016 (wybrane rozdziałY) Historia ciała, red. Georges Vigarello, Gdańsk: słowo/obraz terytoria, tomy 1--3, (wybrane zagadnienia) |
Efekty uczenia się: |
Student jest zaznajomiony z różnorodnymi aspektami intymności we współczesnej kulturze Student rozumie procesy zmian i kształtowania się intymności w historii na podstawie wybranych praktyk cielesnych, potrafi je interpretować w oparciu o aktualne uwarunkowania Student zna poszczególne etapy realizacji badań jakościowych i umie je zaprojektować i zrealizować Student wie jak rozmawiać na intymne tematy z respondentem Student umie zaprezentować wyniki własnych badań |
Metody i kryteria oceniania: |
30 godzin kontaktowych 30 godzin przeprowadzania przygotowania badań, realizacji i opracowywania wyników 15 godzin przygotowywania się do zajęć (czytanie tekstów) 10 godzin przygotowania się do zajęć (prezentacja wyników projektu badawczego) Obecność na zajęciach (maks. 2 nieobecności). Aktywność i uczestniczenie w pracach zespołowych. Realizacja projektu badawczego w grupie roboczej. Indywidualna praca z zebranymi danymi - analiza i interpretacja. Prezentacja wyników badań - indywidualna. Prowadzenie dyskusji, krytyczna analiza w kilkuosobowej grupie. Egzamin końcowy. Zaliczenie całości przedmiotu następuje przez wypełnienie poszczególnych wymogów: (1) uczestniczenia w zajęciach (obecność + udział czynny), (2) przeprowadzenia zadań badawczych w ustalonym zakresie, (3) prezentacji wyników badań na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Herman | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Herman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.