University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophy and experience. The emergence of abstract concepts.

General data

Course ID: 3600-IN-FDPPA-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Philosophy and experience. The emergence of abstract concepts.
Name in Polish: Filozofia i doświadczenie.Powstawanie pojęć abstrakcyjnych
Organizational unit: Faculty of Oriental Studies
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników ze sposobem, w jaki myśl ogólna i abstrakcyjna była tworzona przez najstarszych filozofów indyjskich i greckich. Wykorzystana zostanie metodologia lingwistyki kognitywnej pozwalająca na analizę sposobu, w jaki pojęcia dotyczące doświadczenia są przetwarzane w świadomym namyśle, by w ich ramach wyrażać podstawowe filozoficzne pojęcia. Pozwoli ona również na ukazanie podobieństw i różnic pomiędzy staroindyjskim i starogreckim filozofowaniem.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników ze sposobem, w jaki myśl ogólna i abstrakcyjna była tworzona przez najstarszych filozofów indyjskich i greckich. Wykorzystana zostanie metodologia lingwistyki kognitywnej pozwalająca na analizę sposobu, w jaki pojęcia dotyczące doświadczenia są przetwarzane w świadomym namyśle, by w ich ramach wyrażać podstawowe filozoficzne pojęcia. Pozwoli ona również na ukazanie różnic pomiędzy staroindyjskim i starogreckim filozofowaniem.

Przedmiotem wykładu będą następujące cztery bloki zagadnień:

1. Wprowadzenie do metodologii lingwistyki kognitywnej (prototypowa kategoryzacja, schematy wyobrażeniowe, pojęciowa metonimia, pojęciowa metafora, amalgamacja pojęciowa).

2. Myśl ogólna i abstrakcyjna w świetle współczesnych nauk o umyśle i lingwistyki kognitywnej.

3. Jak powstawały najwcześniejsze pojęcia ogólne i abstrakcyjne w najstarszej filozofii greckiej.

4. Jak powstawały najwcześniejsze pojęcia ogólne i abstrakcyjne w najstarszej filozofii indyjskiej

Bibliography: (in Polish)

1. Fauconnier Gilles, Turner Mark. 2003. The Way We Think: Conceptual Blending And The Mind's Hidden Complexities. New York: Basic Books

2. Havelock Eric A. 1983.The Linguistic Task of the Presocratics". w: K. Robb (red.) Language and Thought in Early Greek Philosophy”. La Salle IL: Hegeler Institute, s. 7-82

3. Johnson Mark. 1987. The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago, London: The University of Chicago Press

4. Jurewicz Joanna. 2016. Fire, Death and Philosophy. A History of Ancient Indian Thinking. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa

5. Lakoff George. 2011 [1987]. Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle. Kraków: Universitas (przekład Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind)

6. Lakoff George, Johnson Mark. 1999. Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books

7. Mandler Jean M. 2004. The Foundation of Mind. Origins of Conceptual Thought. New York: Oxford University Press

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

Student będzie posiadał wiedzę dotyczącą podstawowych założeń lingwistyki kognitywnej oraz wiedzę dotyczącą najstarszej filozofii greckiej i indyjskim w odniesieniu do powstawania ogólnego i abstrakcyjnego myślenia [K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W09, K_W10, K_W13]

Nabyte umiejętności:

Student będzie umiał zastosować analizę z użyciem narzędzi lingwistyki kognitywnej w analizie dyskursu filozoficznego [K_U10, K_U02, K_U03, K_U08, K_U10, K_U11, ]

Nabyte kompetencje społeczne:

Student zyska umiejętności jasnego komunikowania trudnych i abstrakcyjnych zagadnień oraz umiejętności śledzenia toku myślenia innych osób [K_K02, K_K07, K_K08, K_K09, K_K10, K_K11,]

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)