Gender, class, race and religion. Feminist theories in Africa
General data
Course ID: | 3600-PKRR-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.9
|
Course title: | Gender, class, race and religion. Feminist theories in Africa |
Name in Polish: | Płeć, klasa, rasa i religia. Teorie feministyczne w Afryce |
Organizational unit: | Faculty of Oriental Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Dobra znajomość języka angielskiego. Podstawowa wiedza na temat ruchów feministycznych w XX i XIX wieku. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium oferuje przegląd kluczowych tekstów z zakresu afrykańskich myśli feministycznych. Jego przedmiotem są teorie feministyczne w Afryce i ich wewnętrzne zróżnicowanie. Jednocześnie podczas zajęć skupimy się na głównych wątkach spajających myśli feministyczne w Afryce i na powracającej w nich argumentacji. Kluczowe pytanie dotyczy specyfiki afrykańskiego feminizmu: jego relacji z podejściami postkolonialnymi, czarnym feminizmem i intersekcjonalizmem. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem konwersatorium są teorie feministyczne w Afryce. Na zajęciach omówiona zostanie historia i ewolucja afrykańskich myśli feministycznych wyrastających z krytyki białego, zachodniego feminizmu. Konwersatorium oferuje przegląd kluczowych tekstów przedstawiających teorie feministyczne w Afryce takie jak m.in.: womanism, stiwanism, nego-feminism, czy też Africana womanism. Tematem kursu będzie wewnętrzne zróżnicowanie teorii feministycznych w Afryce. Nasze lektury będą również zróżnicowane: artykuły, eseje, polemiki, wywiady. W programie zajęć przewidziane są również wystąpienia online m.in. Chimamandy Ngozi Adichie, Stelli Nyanzi i Sylvi Tamale. Jednocześnie poszukamy również głównych wątków i powracających stylów argumentacji w tekstach afrykańskich feministek. Kluczowe pytanie dotyczy specyfiki afrykańskiego feminizmu: jego relacji z podejściami postkolonialnymi, czarnym feminizmem i intersekcjonalizmem. |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrana bibliografia: Amadiume, Ifi. 1987. Male Daughters, Female Husbands: Gender and Sex in an African Society. London: Zed Press. (wybrane rozdziały) Aidoo, Ama Ata. 1990. "We were feminists in Africa first." w: Index on Censorship 19.9, s. 17-18. Arndt, Susan. 2000. "African Gender Trouble and African Womanism: An Interview with Chikwenye Ogunyemi and Wanjira Muthoni" w: Signs, Vol. 25, No. 3, s. 709-726. Arnfred, Signe (ed.). 2004. Re-thinking sexualities in Africa. Nordic Africa Institute. (wybrane fragmenty) Emecheta, Buchi. 1988. "Feminism with a Small 'f'!" w: Petersen, Kirsten H. (red.) Criticism and Ideology: Second African Writers' Conference. Scandinavian Institute of African Studies, s. 173-85. Hudson-Weems, Clenora. 1997. "Africana Womanism and the Critical Need for Africana Theory and Thought" w: The Western Journal in Black Studies, Vol. 21, No. 2, s. 79-84. Kolawole, Mary Ebun Modupe. 1997. Womanism and African consciousness. Trenton, N.J.: Africa World Press. (wybrane fragmenty) Nnaemeka, Obioma (ed.). 1998. Sisterhood, feminisms and power: from Africa to the diaspora. Trenton, Asmara: Africa World Press. (wybrane fragmenty) Nnaemeka, Obioma. 2004. "Nego-Feminism: Theorizing, Practicing, and Pruning Africa’s Way" w: Signs, Vol. 29, No. 2, s. 357-385. Ogundipe-Leslie, Molara. 1994. Recreating Ourselves. African Women and Critical Transformation. Trenton: Africa World Press, Inc. (wybrane rozdziały) Ogunyemi, Chikwenye Okonjo. 1985. „Womanism: The Dynamics of the Contemporary Black Female Novel in English” w: Signs, Vol. 11, No. 1, s. 63-80. Oyewumi, Oyeronke. 1997. The Invention of Women. Making an African Sense of Western Gender Discourses. Minneapolis, London: University of Minnesota Press. (wybrane fragmenty) Oyewumi, Oyeronke (ed.). 2003. African Women and Feminism. Reflecting on Politics of Sisterhood. Trenton: Africa World Press. (wybrane fragmenty) Salo, Elaine i Amina Mama. 2001. "Talking about Feminism in Africa" w: Agenda: Empowering Women for Gender Equity, No. 50, s. 58-63. Tamale, Sylvia (ed.). 2011. African Sexualities. A Reader. Pambazuka Press. (wybrane rozdziały) Tamale, Sylvia. 2020. Decolonization and Afro-Feminism. Ottawa: Daraja Press. (wybrane rozdziały) Zalecana literatura dodatkowa: Alice Walker, "In search of our mothers' gardens: womanist prose" Audre Lorde, "Siostra outsiderka; eseje i przemówienia" bell hooks, “Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum” Chandra T. Mohanty, "Under Western eyes: Feminist scholarship and colonial discourses" w: Boundary 2: 333-358 M.L. Andersen, P.H. Collins (ed.), "Race, Class, and Gender: An Anthology" Margot Badran, 2002 “Islamic Feminism: What’s in a Name?” [online] http://www.feministezine.com/feminist/international/Islamic-Feminism-01.html. P. H. Collins, S. Bilge, "Intersectionality" |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o teoriach afrykańskiego feminizmu; - posiada znajomość treści omawianych tekstów źródłowych; - zna i rozumie szerszy kontekst historyczny, kulturowy i polityczny dla historii i rozwoju afrykańskich myśli feministycznych; - rozumie feminizm afrykański jako żywą tradycję intelektualną. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi posługiwać się pojęciami z zakresu teorii feministycznych; - potrafi zastosować przyswojoną wiedzę w typowych sytuacjach profesjonalnych; - posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków; - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorek i autorów; - potrafi zrozumieć i wyjaśnić złożoną argumentację teoretyczną; - potrafi zebrać, przetworzyć i zaprezentować na forum grupy materiał dotyczący wąsko zakrojonego tematu. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; - potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne; - potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując szacunek dla poglądów odmiennych; - ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata; - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Części składowe oceny końcowej: 1. Obecność oraz aktywność na zajęciach 2. Prezentacja przygotowana na wybrany temat (mieszczący się w zakresie ogólnej tematyki zajęć). 3. Praca końcowa - wypowiedź pisemna. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Izabela Romańczuk | |
Group instructors: | Izabela Romańczuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.