University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Aristophanes and Nietzsche: Ethics of Comedy, Utopia of Return

General data

Course ID: 3700-AL-ANEK-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Aristophanes and Nietzsche: Ethics of Comedy, Utopia of Return
Name in Polish: Arystofanes i Nietzsche: etyka komedii, utopia powrotu
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Gdyby komiczny głos posłuchał chaotycznego bytu, któremu dał wyraz „Święty Arystofanes” (tak go nazywa Nietzsche w Poza dobrem i złem), Platon nie podążyłby drogą sofistyki, na którą wprowadził go Sokrates. Doprowadza ona do separacji życia i poznawania, dyskredytuje życie, uznając je za fakt niemoralny, zwalcza je po to, by je podreperować i dopasować do cnót moralnych, a tym samym kaleczy je i redukuje jego tragiczną, a zarazem komiczną moc. Tylko etyka komedii akceptuje życie takie, jakim ono jest, ale akceptacja ta zakłada krytykę dominującej moralności oraz (utopijny) powrót do stanu, który istnieje tylko jako projekcja estetyczna, jako dzieło sztuki.

Zajęcia będą poświęcone relacji życia i moralności w komediach Arystofanesa i filozofii Nietzschego.

Full description: (in Polish)

Począwszy od Narodzin tragedii, na ostatnich, tragicznych, listach skończywszy, Nietzsche dostrzegał w Arystofanesie idealnego sojusznika w swojej walce z nadmierną powagą, która sprawia, że życie, na tej ziemi, staje się nieznośne. Wiodącym pytaniem przedmiotu będzie ich wspólna niechęć do Sokratesa (i Eurypidesa), w którym Arystofanes widział ucieleśnienie dekadencji dawnej heroicznej etyki, a Nietzsche sam początek obojętnego, wręcz wrogiego, wobec tragiczności życia stosunku do rzeczywistości (cechujący potem chrześcijaństwo i nowoczesną kulturę naukową). Takiej postawy i jeden, i drugi przeciwstawili – chociaż w krańcowo odmiennych formach – utopię powrotu oraz odnowienie zdolności śmiania się z życia.

W pierwszej części zajęć skupimy się na Nietzscheańskiej interpretacji śmierci tragedii, za którą filozof obwinił Sokratesa i Eurypidesa (powołując się właśnie na autorytet Arystofanesa, jednego z „wielkich immoralistów”). Zastanowimy się również nad ciągłym powracaniem Sokratesa w myśleniu Nietzschego, aż do ostatnich pism włącznie, jak również nad jego próbą przewartościowania hierarchii etyki i estetyki.

W drugiej części zajęć będziemy czytać komedie Arystofanesa będące krytyką Sokratesa i Eurypidesa: Chmury, Żaby, Ecclesiazuse. Interesować na będzie odpowiedź Platona, sformułowana w Obronie, ale też szacunek, którym Platon obdarzał Arystofanesa (Uczta).

W trzeciej części zajęć zajmiemy się zagadnieniem powrotu i (komicznej w swej istocie) nostalgii w stosunku do dobrych, dawnych czasów. Zestawimy aforyzmy i fragmenty Nietzschego dotyczące doktryny wiecznego powrotu z komediami Arystofanesa (Ptaki, Acharnejczycy), w których przeszłość uległa idealizacji. Nie tylko nie może ona wrócić, ale, co więcej, jej obraz pozwala na radykalną krytykę moralności, a nawet na katharsis i odprężenie.

Bibliography:

Źródła:

Arystofanes, Chmury, dowolne wydanie.

Arystofanes, Acharnejczycy, dowolne wydanie.

Arystofanes, Żaby, dowolne wydanie.

Arystofanes, Ptaki, dowolne wydanie.

Arystofanes, Ecclesiazuse, dowolne wydanie.

F. Nietzsche, Narodziny tragedii, Kraków 2011.

F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, Kęty 2004.

F. Nietzsche, Radosna wiedza, Gdańsk 2008.

F. Nietzsche, Poza dobre i złem [w:] Dzieła wszystkie 5. Poza dobre i złem. Genealogia moralności, Łódź 2018.

F. Nietzsche, Zmierzch bożyszcz, Kraków 2003.

F. Nietzsche, Dzieła wszystkie 12. Notatki z lat 1885-1887, Łódź 2012.

F. Nietzsche, Dzieła wszystkie 13. Notatki z lat 1887-1889, Łódź 2012.

F. Nietzsche, Listy, Kraków 1994.

Platon, Uczta, Warszawa 2012.

Platon, Obronna Sokratesa, Warszawa 2018.

Opracowania:

L. Barzini, Mystery Cults, Theatre and Athenian Politics. A Reading of Euripides’ Bacchae and Aristophanes’ Frogs, London 2021.

A. Biral, La felicita. Lezioni su Platone e Nietzsche, Saonara 2005.

A.M. Bowie, Aristophanes. Myth, Ritual and Comedy, New York 1993.

E. De Carli, Aristofane e la sofistica, Firenze 1971.

G. Colli, Scritti su Nietzsche, Milano 1980.

G. Colli, Dopo Nietzsche, Milano 2008.

K.J. Dover (pod red.), Aristophanes Clouds, Oxford 1968.

V. Ehrenberg, The People of Aristophanes, New York 1962.

B. Freydberg, Philosophy & Comedy. Aristophanes, Logos, and Eros, Bloomington & Indianapolis 2008.

D. Harvey, J. Wilkins (pod red.), The Rivals of Aristophanes. Studies in Athenian Old Comedy, London 2000.

M. Marren, Plato and Aristophanes. Comedy, Politics, and the Pursuit of a Just Life, Evanston, Ill. 2022.

J.J. Mhire, B.-P. Frost (pod red.), The Political Theory of Aristophanes. Explorations in Poetic Wisdom, New York 2014.

M. Montinari, Che cosa ha detto Nietzsche, Milano 2008.

M. Nussbaum, Aristophanes and Socrates on learning practical wisdom [w:] Aristophanes: Essays in Interpretation, pod red. J. Henderson, New York 1980, s. 43-98.

D. O’Regan, Rhetoric Comedy and the Violence of Language in Aristophanes’ Clouds, New York 1992.

R.M. Rosen, H.P. Foley (pod red.), Aristophanes and Politics. New Studies, Leiden-Boston 2020.

E. Segal (pod red.), Oxford Readings in Aristophanes, Oxford-New York 1996.

K. Sidwell, Aristophanes the Democrat. The Politics of Satirical Comedy during the Peloponnesian War, New York 2009.

B. Snell, Odkrycie ducha, Warszawa 2013.

L. Strauss, Sokrates i Arystofanes, Warszawa 2018.

Uwaga: Literatura może ulec zmianie w zależności od wykazanego zainteresowania studentów poszczególnymi tematami.

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwent rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych.

Absolwent potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych.

Absolwent jest gotów do kształcenia ustawicznego (lifelong learning).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywność na zajęciach oraz egzamin ustny.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegającą usprawiedliwieniu: 2.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)