University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

From Disney Films to Junior Eurovision. Phenomena and Problems of Audiovisual Culture for Children

General data

Course ID: 3700-AL-FDEJ-OG
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: From Disney Films to Junior Eurovision. Phenomena and Problems of Audiovisual Culture for Children
Name in Polish: Od filmów Disneya do Eurowizji Junior. Zjawiska i problemy kultury audiowizualnej dla dzieci
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Bierna znajomość języka angielskiego umożliwiająca lekturę tekstów artystycznych i naukowych.

Short description:

Contemporary (20th and 21st century) examples of audiovisual culture for children (film, TV series, reality and shows, online content) will be the subject of the course. Students will learn about the methods used to analyse different media, as well as the theoretical background of interdisciplinary childhood studies. Discussions will focus on artistic and ideological meanings: a multifaceted analysis of selected sources – mainly rooted in cultural studies, film studies and media studies – will show the richness and complexity of audiovisual children’s culture of the 20th and 21st.

Full description: (in Polish)

Materię prowadzonych w trakcie zajęć dyskusji stanowić będą współczesne (XX i XXI w.) przykłady kultury audiowizualnej kierowane do dzieci (film, serial, reality show, widowisko muzyczne, gra wideo, treści internetowe). Studenci i studentki poznają metody potrzebne do analizy różnych mediów i form przekazu, a także teoretyczne zaplecze związane z interdyscyplinarnymi badaniami nad dzieciństwem (childhood studies). W ramach każdego ze spotkań – poświęconego innemu tekstowi kultury – zostaną omówione problemy związane ze specyfiką medium oraz jego potencjalnym wpływem na odbiorców dziecięcych.

Każde spotkanie skupiać się będzie na analizie elementów składowych charakterystycznych dla konkretnego medium/gatunku (m.in. narracja, dialogi, scenariusz, montaż, kolor, muzyka, temat, produkcja), uzupełnionej o kontekst społeczno-kulturowy i rozważania z zakresu badań nad dzieciństwem (m.in. kulturowe konstrukty dzieciństwa, sprawczość dziecka, prawa dziecka, tabu). Dyskusja na wskazane tematy będzie również okazją do poruszenia takich zjawisk, jak różnorodność kulturowa czy polityczność i ideologia.

W trakcie dyskusji skupimy się na rozwiązaniach artystycznych obejmujących wielowarstwowość dzieł audiowizualnych, a wieloaspektowa analiza wybranych źródeł – zakorzeniona głównie w kulturoznawstwie, filmoznawstwie i medioznawstwie – pozwoli na ukazanie bogactwa i złożoności kierowanych do dzieci wytworów kultury audiowizualnej XX i XXI w.

W trakcie konwersatorium omówione zostaną między innymi następujące teksty i fenomeny kultury audiowizualnej:

• „Śpiąca Królewna”, reż. L. Clark i in., 1959;

• „Shrek”, reż. A. Adamson i in., 2001;

• „Koralina”, reż. H. Selick, 2009;

• „To nie wypanda”, reż. D. Shi, 2022;

• „Psi patrol”, reż. K. Chapman, 2013–;

• „Teletubisie”, reż. A. Davenport, 1997–;

• 18. Konkurs Piosenki Eurowizji dla Dzieci, 2019;

• „Master Chef Junior”, reż. M. Sobociński, 2012–;

• „Baby Shark”, Pinkfong, 2018.

Lista wybranych opracowań znajduje się w części „Literatura”. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach, a wszystkie materiały zostaną udostępnione przez prowadzącego.

Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się student/ka musi przeznaczyć 90 godzin (30h zajęć w sali, 60h przygotowania do zajęć).

Bibliography:

Wybrane źródła do analizy:

• „Śpiąca Królewna”, reż. L. Clark i in., 1959;

• „Czarownica”, reż. R. Stromberg, 2014;

• „Shrek”, reż. A. Adamson i in., 2001;

• „Basia”, reż. M. Wasilewski i in., 2016–;

• „Świnka Pepa”, reż. N. Astley i in., 2004–;

• „Koralina”, reż. H. Selick, 2009;

• „To nie wypanda”, reż. D. Shi, 2022;

• „Psi patrol”, reż. K. Chapman, 2013–;

• „Teletubisie”, reż. A. Davenport, 1997–;

• 18. Konkurs Piosenki Eurowizji dla Dzieci, 2019;

• „Master Chef Junior”, reż. M. Sobociński, 2012–;

• „Baby Shark”, Pinkfong, 2018.

Wybrane opracowania:

• M. Cackowska, „Czego chce Basia od polskiego społeczeństwa?”, „Ars Educandi” 15/2018;

• Investigating Shrek: Power, Identity, and Ideology, red. A. Lacassagne, T. Nieguth, F. Dépelteau, New York 2011;

• L.M. Korimboccus, „Pig-Ignorance: The ‘Peppa Pig Paradox’: Investigationg Contradictory Childhood Consumption”, „Journal of Critical Animal Studies”, 17.5/2020;

• L. Myers, „Whose Fear Is It Anyway? Moral Panics and ‘Stramger Danger’ in Henry Selick’s Coraline”, „The Lion and the Unicorn”, 36.3/2012;

• N. Moćko, „Konwergencja programów audiowizualnych dla dzieci – od telewizji do internetu”, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, 2/2015;

• S. Roberts, S. Howard, „Watching Teletubbies: Television and Its Very Young Audience”, [w:] „Popular Culture, New Media and Digital Literacy in Early Childhood”, red. J. Marsh, London 2005;

• M. Skowera, „Model baśni filmowej w złotym wieku wytwórni Walta Disneya (wraz z późniejszymi modyfikacjami)”, „Wielogłos” 1/2021;

• A. Wiczorek, „Kidult (nie tylko) językowy”, „Postscriptum Polonistyczne”, 1/2017;

• N. Wójtowicz, „Aktorskie renarracje baśni Disneya – fenomen nowego (?) kierunku w populturze”, [w:] „Recepcja mediów”, t. 7, red. A. Granat, Lublin 2020.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu konwersatorium student/ka zna i rozumie:

• podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01);

• zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W04);

• podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05);

• najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych (K_W07);

• podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W08).

Student/ka potrafii:

• selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych (K_U01);

• dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02);

• rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności (K_U04);

• uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych (K_U05);

• prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie (K_U06);

• posługuje się wybranym językiem obcym na poziomie B2 (K_U09);

• wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej (K_U12);

• wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej (K_U13).

Student/ka jest gotów/gotowa:

• do poznawania nowych metod badawczych (K_K03);

• ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań (K_K04);

• przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych (K_K07);

• docenia bogactwo kultury (K_K08);

• do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej (K_K09);

• respektuje prawa własności intelektualnej (K_K12).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przez cały semestr punktowane są różnego rodzaju aktywności, z których student/ka realizuje tylko wybrane, aby zebrać liczbę punktów wymaganą do zaliczenia przedmiotu. Ocenie podlegają: przygotowanie do zajęć (prace domowe), aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, wypowiedzi na platformie Google Classroom, prezentacja dodatkowych przykładów) oraz krótkie (6-7 tys. ZZS) response papers (2 w ciągu semestru).

Szczegółowa tabela aktywności i punktów zostanie udostępniona studentkom i studentom na pierwszych zajęciach.

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Trzecią i czwartą należy nadrobić krótką (3 tys. ZZS) pracą pisemną dotyczącą zajęć, podczas których student/ka był/a nieobecny/a. Pięć nieobecności i więcej skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia.

Zaliczenie na ocenę na podstawie systemu punktowego opisane w części „Metody i kryteria oceniania”.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Rybak
Group instructors: Krzysztof Rybak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)