Time and the Human Individual in the East and in the West
General data
Course ID: | 3700-CS-CJLWZ-22-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Time and the Human Individual in the East and in the West |
Name in Polish: | Czas i jednostka ludzka na Wschodzie i Zachodzie |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Podstawowa wiedza z kulturoznawstwa |
Short description: |
(in Polish) Studia nad zagadnieniami teorii cywilizacji: kategorie czasu i jednostki ludzkiej w cywilizacjach Wschodu i Zachodu. |
Full description: |
(in Polish) Studia nad zagadnieniami teorii cywilizacji: kategorii czasu i jednostki ludzkiej w cywilizacjach Wschodu i Zachodu. Analiza zmian kulturowych społeczeństw Wschodu i Zachodu. Przedstawienie pogranicza cywilizacyjnego Euro-Azji: zagadnienia tożsamości jednostki. Czas jako kategoria obrazu świata. Jednostka ludzka i czas w kulturach tradycyjnych oraz wspołczesnych: analiza porównawcza. Jednostka ludzka a społeczeństwo w cywilizacjach Wschodu i Zachodu. Podstawowe zagadnienia. Wartości tradycyjne i współczesne w perspektywie czasu. Specyfika procesów konstruowania tożsamości w społeczeństwie wielokulturowym. Analizie poddane zostaną główne konteksty tworzenia tożsamości w przeszłości i współcześnie, jej zawartość symboliczna, relacje z innymi typami identyfikacji tj. narodową, państwową, regionalną oraz próby teoretycznego ujęcia tych zagadnień. Tożsamość euro-azjatycka a inne typy tożsamości (regionalna, narodowa, państwowa). Wybrane kulturowe, historyczne i polityczne konteksty tworzenia tożsamości. ZAKRES TEMATÓW: Czas jako kategoria obrazu świata. Jednostka ludzka i czas w kulturach tradycyjnych oraz współczesnych: analiza porównawcza. Euro-Azja: próba określenia współistnienia różnych cywilizacji. analiza zmian kulturowych społeczeństw Wschodu i Zachodu. Pogranicza cywilizacyjne Euro-Azji: zagadnienia tożsamości jednostki. Jednostka ludzka a społeczeństwo w cywilizacjach Wschodu i Zachodu. Podstawowe zagadnienia. Wartości tradycyjne i współczesne w perspektywie czasu. Specyfika procesów konstruowania tożsamości w społeczeństwie wielokulturowym. Konteksty tworzenia tożsamości w przeszłości i współcześnie, jej zawartość symboliczna, relacje z innymi typami identyfikacji tj. narodową, państwową, regionalną oraz próby teoretycznego ujęcia tych zagadnień. Tożsamość euro-azjatycka a inne typy tożsamości (regionalna, narodowa, państwowa). Wybrane kulturowe, historyczne i polityczne konteksty tworzenia tożsamości euro-azjatyckiej. |
Bibliography: |
Anderson, B. Wspólnoty wyobrażone, Kraków - Warszawa 1997. Appadurai, A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005. Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, Warszawa 1970 . Benedict R. , Chryzantema i miecz Wzory kultury japońskiej, Warszawa, 1999. Berger P.L., Luckmann Th., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983. Gračeva G.N.Tradicionnoe mirovozzrenie ochotnikov Tajmyra : (na materialach nganasan XIX-načala XX v.), Leningrad, 1983. Durrell L., Kwartet aleksandryjski ,Warszawa, 1996. Jullien Fr., Drogą okrężną i wprost do celu. Strategie sensu w Chinach i Grecji, Kraków 2006. Hall E., Ukryty wymiar, Warszawa, 1976. Hall E., Bezgłośny język, Warszawa 1987. Granet M., Cywilizacja Chińska, Wyd. 2, Warszawa, 1995. Guriewicz A., Kategorie kultury średniowiecznej, Warszawa 1976, Wstęp: Obraz świata człowieka średniowiecznego, s. 5-28. Kipling R., Kim, Warszawa 1987 Lukes St., Individualism, Blackwell 1973. Nakane Ch., Japanese Society, Berkeley 1970. Nakamura H.,Systemy myślenia ludów Wschodu. Indie, Chiny, Tybet, Japonia, Kraków 2005. Panikkar R., Religie świata w dialogu, Warszawa 1986. Paradowski R., Eurazjatyckie imperium Rosji. Studium idei, Toruń 2001. Patai R., The Arab Mind, Hatherleigh Press, 2002. Rushdie S., Wschód, Zachód. Dom Wyd. REBIS 1997. Sieroszewski W., Dwanaście lat w kraju Jakutów. T.1-2. Kraków 1961. Tan Amy, Klub radości i szczęścia, Prószyński i S-ka 2002. Whorf B., Język, myśl i rzeczywistość. Warszawa 1982. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Uczestnicy zyskują elementy wiedzy o różnych kręgach kulturowych, orientują się w ich podbudowie religijnej i i ideologicznej. Studenci nabywają kompetencje poznawcze oraz funkcjonalne w zakresie dostosowania odpowiedniej metodologii porównawczej do przedmiotu badania. Studenci nabywają umiejętność rozpoznania metod badawczych stosowanych przy opisach różnorodnych kultur i form społecznych z ich instytucjami, wartościami i wzorami zachowań. (K_W01/02/04-09; K_U01-13;; K_K01-12) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceny oparte na kryterium punktacji. Ocena referatów na zajęciach, ocena aktywności i obecności studentów na zajęciach, ocena udziału w dyskusjach (idee, argumentacja), system zaliczeniowy na końcu. Metody dydaktyczne integracyjne, definiowania pojęć, priorytetów, twórczego rozwiązywania problemów, współpracy, dyskusyjne Liczba dopuszczalnych nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach: 6. |
Copyright by University of Warsaw.