Konwersatorium włoskie: szaleństwo w literaturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS2-2-K-WL1-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium włoskie: szaleństwo w literaturze |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Kurs przeznaczony jest dla studentów znających język włoski w stopniu zaawansowanym. Szczególne zainteresowanie kulturą włoską oraz zagadnieniem szaleństwa. |
Skrócony opis: |
Szaleństwo w włoskiej literaturze dwudziestego wieku; szaleństwo jako problem psychiatryczny i literackim. Przedmioty na poziomie językowym B2+. |
Pełny opis: |
W wieku dwudziestym dokonały się największe rewolucje psychiatryczne. To właśnie we Włoszech odnaleźć możemy dwa znaczące przykłady potwierdzające tę tezę: wynalazek elektrowstrząsów w 1938 roku oraz ustawa Basagli z roku 1978, za sprawą której zamknięto szpitale psychiatryczne. Różnym sposobom leczenia szaleństwa odpowiadają różne jego wizje oraz różnorakie sposoby postrzegania szaleńca wewnątrz społeczeństwa. Topics (I semestr): Śledzić będziemy „literacką historię” szaleństwa ora związek między chorobą a pisaniem w twórczości: 1) Luigi Pirandello 2) Mario Tobino 3) Alda Merini |
Literatura: |
Andreoli Vittorino, Follia e santità, Marietti, 2005 Andreoli Vittorino, Il matto di carta. La follia nella letteratura, Rizzoli-Bur, 2008 Basaglia Franco, Che cos’è la psichiatria, Baldini Castoldi Dalai, 1997 Bodei Remo, Letteratura e psicoanalisi, Zanichelli, 1974 Borgna Eugenio, Che cos’è la follia? Luca Sossella Editore, 2007 Borgna Eugenio, Come se finisse il mondo. Il senso dell’esperienza schizofrenica, Feltrinelli, 2006 Bresciani Califano Mimma (a cura di), Sapere & Narrare. Figure della follia, Leo S. Olschki, 2005 Cooper G. David, Psichiatria e antipsichiatria, Armando, 1969 Dolfi Anna (a cura di), Malinconia, malattia malinconica e letteratura moderna, Bulzoni, 1991 Dolfi Anna (a cura di), Nevrosi e follia nella letteratura moderna, Bulzoni, 1993 Ferrari Stefano, La scrittura infinita. Saggi su letteratura, psicoanalisi e riparazione, Nicomp, 2007 Ferrari Stefano, Scrittura come riparazione, Editori Laterza, 2007 Foucault Michel, Follia e psichiatria, Raffaello Cortina Editore, 2005 Foucault Michel, Storia della follia nell'età classica, BUR, 1969 Giannola Elio, Psicanalisi e interpretazione letteraria, Jaca Book, 2005 Jaspers Karl, Genio e follia. Strindberg e Van Gogh, Raffello Cortina Editore, 2001 Kepinski Antoni, Schizofrenia, Panstwowy Zakład Widawnictw Lekarskich, 1981 Minkowski Eugène, La schizofrenia. Psicopatologia degli schizoidi e degli schizofrenici, Einaudi, 1998 Resnik Salomon, L’esperienza psicotica, Boringhieri, 1986 Rovatti Pier Aldo, La follia, in poche parole, Bompiani, 2008 Sechehaye Marguerite, Diario di una schizofrenica, Giunti, 2006 Vaccarino Giacomo L., Scrivere la follia. Matti, depressi e manicomi nella letteratura del novecento, Ega, 2007 Lektury: Merini Alda, L’altra verità. Diario di una diversa, Rizzoli, 1997 Merini Alda, La pazza della porta accanto, Bompiani, 2007 Merini Alda, Lettere al dottor G, Frassinelli, 2008 Merini Alda, Reato di vita. Autobiografi a e poesia, Melusine, 1994 Pirandello Luigi, Uno nessuno centomila, Feltrinelli, 2013 Pirandello Luigi, Novelle per un anno, Mondadori, 1954 Tobino Mario, Le libere donne di Magliano, Oscar Mondadori, 2009 Tobino Mario, Gli ultimi giorni di Magliano, Oscar Mondadori, 2009 Tobino Mario, Per le antiche scale, Oscar Mondadori, 1972 Tobino Mario, Il manicomio di Pechino, Mondadori, 1990 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat szaleństwa z punktu widzenia literatury i psychiatrii (K_W02, K_W03, K_W04). - potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty literackie (po włosku) uwzględniając relacje między psychiatrią i literaturą (K_W02, K_W03, K_U01, K_U02). (B2+) - potrafi prezentować wybrane zagadnienie korzystając z własnych notatek (K_W04, K_U01, K_K05) - swobodnie komunikować się w obrębie tematyki kursu (K_U01, K_U02, K_K04, K_K05) - wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach (K_W04, K_U01, K_U02, K_K02, K_K04). - identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia (K_U05, K_K02, K_K04, K_K05). Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów: Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu: K_W02, K_W03, K_W04 - główne trendy rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa i badań recepcji kultury antycznej oraz związane z nimi współczesne metodologie i terminologie. - zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. - temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza. Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01, K_U02, K_U05, - samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne. - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym. - zaplanować i realizować proces własnego rozwoju i uczenia się oraz ukierunkowywać proces uczenia się innych poprzez planowanie pracy zespołowej. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K02, K_K04, K_K05 - zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury, inicjuje działania uwzględniające potrzeby środowiska społecznego w sposób kreatywny. - świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form. - uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na podstawie aktywności w trakcie zajęć oraz zaliczenia ustnego. Kryteria oceny: – związek wypowiedzi z tematem, – wnikliwość analizy i interpretacji tekstów literackich, – kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość) Dopuszczalne dwie nieobecności, każdą następną nieobecność należy zaliczyć, omawiając na zajęciach lektury wskazane przez prowadzącego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stefano Redaelli | |
Prowadzący grup: | Stefano Redaelli | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.