Konwersatorium Kobiety w przedhiszpańskiej i wczesnokolonialnej Ameryce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS2-KHS-K-22-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium Kobiety w przedhiszpańskiej i wczesnokolonialnej Ameryce |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego i hiszpańskiego na poziomie wystarczającym do samodzielnej lektury tekstów. Założenia wstępne: Zainteresowanie kulturą latynoamerykańską, w szczególności zagadnieniem roli kobiet w dawnych i współczesnych społecznościach. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów (w tym takżedoktorantów) zainteresowanych kwestią kobiet i ich rolą w społeczeństwach Ameryki Łacińskiej w okresie przedhiszpańskim i wczesno kolonialnym (XVI-XVII w.). Celem zajęć jest ukazanie złożonej problematyki rekonstrukcji wizerunku kobiet w kontekście społeczno-kulturowym szczególnie w odniesieniu do prehistorii andyjskiej. W trakcie zajęć poruszane będą wybrane zagadnienia związane z tożsamością płci/gender, koncepcją dwoistości płci w korelacji z koncepcją płci biologicznej oraz takimi zjawiskami jak władza, dystrybucja dóbr i usług, zasada wzajemności oraz podział ról społecznych, kulturowych i ceremonialnych. Analiza tekstów z różnych regionów, w tym także z obszaru Mezoameryki, pozwali uczestnikom na lepsze i głębsze poznanie szeroko rozumianej problematyki gender studies dla badanego obszaru. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone będzie problematyce statusu i roli kobiet w społeczeństwach Ameryki Łacińskiej w okresie przedhiszpańskim i wczesno kolonialnym (XVI-XVII w.). Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie tożsamości i wizerunku kobiet w Andach Środkowych skąd pochodzi największy i najbogatszy korpus źródeł dla tego kontynentu. W tym kontekście istotne znaczenie będzie miało omówienie koncepcji dwoistości płci (żeńskiej/męskiej) i jej korelacji z płcią biologiczną, która w Andach ze względu na binarny i komplementarny charakter przedstawia się bardzo skomplikowanie. Jest to kwestia o tyle ważna, iż tego powodu do tej pory dochodzi wielokrotnie do przekłamywania i wypaczania obrazu kobiet andyjskich i ich tożsamości w społecznościach tubylczych. Poza tym, w trakcie zajęć poruszane będą również wybrane zagadnienia związane z różnymi zjawiskami społecznymi i kulturowymi, z którymi związane były kobiety, jak władza, zasada wzajemności, dystrybucja dóbr i usług, podział pracy i specjalizacji, rodzina. Analiza wybranych tekstów pozwoli uczestnikom zapoznać się ze specyfiką warsztatu badawczego w zakresie rekonstrukcji wizerunku kobiety w czasach przedhiszpańskich, jak również jego transformacji podczas konkwisty i kolonizacji europejskiej. Materiałem uzupełniającym i wzbogacającym wiedzę na ten temat będą przykłady z obszaru Mezoameryki, zwłaszcza ze świata Indian Nahua, co przyczyni się do lepszego i głębszego poznania szeroko rozumianej problematyki gender studies dla badanego obszaru. Z uwagi na materiał źródłowy analizowane teksty będą dostępne w języku angielskim i hiszpańskim. Zajęcia mają charakter fakultatywny i stanowią przedmiot komplementarny do wykładów z cyklu „Historia kultury iberoamerykańskiej” (część pierwsza i druga) oraz wykładu „Przedhiszpańskie kultury Ameryki Południowej w perspektywie badań archeologicznych” (semestr letni). Zakres tematów • charakter i zakres podstawowych źródeł odnoszących się do problematyki tematu zajęć; • przykłady różnych podejść badawczych w studiach nad rekonstrukcją przedhiszpańskich tradycji, w tym wizji kobiety w kontekście społeczno-kulturowym; • kobieta w ikonografii przedhiszpańskiej z obszaru Andów Środkowych; • status i rola kobiet tubylczych po podboju europejskim; • kobiety a ekonomia kolonialna; • strategie i sposoby przekazywania tradycyjnych elementów kulturowych we wczesnym okresie kolonialnym (obszar Andów Środkowych i Mezoameryki); • kobiety indiańskie w malarstwie kolonialnym z obszaru Andów i Mezoameryki. Na rozpoczęciu każdego, nowego tematu rozdawany będzie materiał, który posłuży do omawiania i analizowania podczas kolejnych zajęć. Ocenie podlega regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć. Ważnym elementem zajęć jest samodzielna praca nad wybranymi tekstami źródłowymi i prezentowanie jej wyników. |
Literatura: |
Literatura (wybór): Bruhns, Karen Olsen and Stothert Karen E., Women in Ancient America. University of Oklahoma Press, 2014. Castillo, Luis Jaime, and Ulla Holmquist. “Mujeres y poder en la sociedad mochica tardía”, in Henríquez, Narda (ed.), El hechizo de las imágenes: estatus social, género y etnicidad en la historia peruana. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universi- dad Católica del Perú, pp. 13-34, 2000. Cordy-Collins, Alana, “Labretted Ladies: Foreign Women in Northern Moche and Lambayeque Art”, in Pillsbury, Joanne (ed.), Moche Art and Archaeology in Ancient Peru. Washington, D.C: National Gallery of Art, pp. 246-257, 2001. Donnan, Christopher, and Luis Jaime Castillo. “Excavaciones de tumbas de sacerdotisas moche en San José de Moro, Jequetepeque”, in Uceda, Santiago and Elías Mujica (eds.). Moche propuestas y perspectivas. Actas del Primer Coloquio sobre la Cultura Moche, Trujillo, 12 a 16 de abril de 1993. Trujillo-Lima: Universidad Nacional de La Libertad-Institut Français d’Études Andines, pp. 415-424, 1994. Etienne, Mona and Eleanor Leacock (eds.), Women and Colonizations. Anthropological Perspectives. Praeger Soecial Studies, New York, 1980. Gero, Joan M., and Margaret W. Conkey (eds.), Engendering Archeology: Women and Prehistory. Oxford: Blackwell Publishing, 1991. Graubart, Karen B, With Our Labor and Sweat: Indigenous Women and the Formation of Colonial Society in Peru, 1550 – 1700. Stanford, CA: Stanford University Press, 2007. Klein, Cecelia F. and Jeffrey Quilter (eds.), Gender in Pre-Hispanic America. Washington DC: Dumbarton Oaks, 2001. Mujica Barreda, Elías, et al. El Brujo: Huaca Cao, centro ceremonial moche en el valle de Chicama. Lima: Fundación Augusto N. Wiese, 2007. Prządka Giersz, Patrycja, “Ajuar personal: las mujeres de la élite wari y su atuendo”, in Castillo de Huarmey. El mausoleo Wari, Milosz Giersz, Cecilia Pardo (eds.). Editorial: Museo de Arte de Lima – MALI, 2014. Prządka Giersz, Patrycja, „Supervivencia de las tradiciones prehispanicas en la sociedad colonial del Peru: testamentos de mujeres indigenas en la elite y clase media de los siglos XVI y XVII”, Temas Americanistas, No 34:124-138, 2015. Silverblatt, Irene, Moon, Sun, and Watches: Gender Ideologies and Class in Inca and Colonial Peru. Princeton University Press, 1987. 2003, Śniadecka-Kotarska, Magdalena, Być kobietą w Ekwadorze”, „Studia i Materiały” 32. Cesla UW, Uniwersytet Łódzki, Warsaw. 2006, Śniadecka-Kotarska, Magdalena, Być kobietą w Peru (1980- 2005), „Studia i Materiały” 32. Cesla UW, Uniwersytet Łódzki, |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: ‒ ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat statusu i roli kobiet przedhiszpańskiej i wczesnokolonialnej Ameryce, szczególnie z obszaru andyjskiego (K_W02, K_W03, K_W04); - potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty dotyczące tematu z obszaru Ameryki Łacińskiej (K_W02, K_W03, K_U01, K_U02); - swobodnie potrafi komunikować się w obrębie tematyki kursu (K_U01, K_U02, K_K04, K_K05); - potrafi prezentować wybrane zagadnienia z omawianej tematyki (K_W04, K_U01, K_K05); - wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru kulturowego, zdobytą na zajęciach (K_W04, K_U01, K_U02, K_K02, K_K04); - identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia (K_U05, K_K02, K_K04, K_K05). Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów: Wiedza: po ukończeniu kursu student(ka) zna i rozumie: K_W02, K_W03, K_W04 - główne trendy rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa i badań recepcji kultury antycznej oraz związane z nimi współczesne metodologie i terminologie. - zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. - temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza. Umiejętności: po ukończeniu kursu student(ka) potrafi: K_U01, K_U02, K_U05, - samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne. - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym. - zaplanować i realizować proces własnego rozwoju i uczenia się oraz ukierunkowywać proces uczenia się innych poprzez planowanie pracy zespołowej. Kompetencje społeczne: po ukończeniu kursu student(ka) jest gotowa(-ów) do: K_K02, K_K04, K_K05 - zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury, inicjuje działania uwzględniające potrzeby środowiska społecznego w sposób kreatywny. - świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form. - uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć. Ważnym elementem zajęć jest samodzielna praca nad wybranymi tekstami źródłowymi i prezentowanie jej wyników. Kryteria oceny: – związek wypowiedzi z tematem, – wnikliwość analizy i interpretacji tekstów literackich, – kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość) Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Sposób zaliczenia Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz końcowego zaliczenia na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Prządka-Giersz | |
Prowadzący grup: | Patrycja Prządka-Giersz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.