Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium hiszpańskie: Spotkania Starego i Nowego Świata

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS2-KHS-SSN-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium hiszpańskie: Spotkania Starego i Nowego Świata
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Znajomość języka na poziomie wystarczającym do samodzielnej lektury tekstów w języku hiszpańskim.

Skrócony opis:

Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów (w tym także doktorantów), którzy wcześniej ukończyli podstawowy kurs języka hiszpańskiego pozwalający do samodzielnej lektury tekstów. Celem przedmiotu jest zarówno podniesienie kwalifikacji językowych (gdyż zajęcia prowadzone są w języku hiszpańkim), jak również zapoznanie uczestników ze źródłami dotyczącymi badań nad kształtowaniem się kultury iberoamerykańskiej w kontekście zderzenia kultur i komunikacji międzykulturowej. Zajęcia mają charakter fakultatywny i stanowią przedmiot komplementarny do wykładów z cyklu Historia kultury iberoamerykańskiej.

Pełny opis:

Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów (w tym także doktorantów), którzy wcześniej ukończyli podstawowy kurs języka hiszpańskiego pozwalający do samodzielnej lektury tekstów. Celem przedmiotu jest zarówno podniesienie kwalifikacji językowych, gdyż zajęcia prowadzone są w języku hiszpańkim, jak również zapoznanie uczestników ze źródłami dotyczącymi badań nad kształtowaniem się kultury iberoamerykańskiej w kontekście zderzenia kultur i komunikacji międzykulturowej. W toku zajęć poruszone zostaną tematy zarówno z Andów Środkowych, jak również z obszaru Ameryki Środkowej, które dotyczyć będą różnorodnych zagadnień związanych z problematyką spotkania Starego i Nowego Świata w perspektywie europejskiej, jak np. obraz tubylców i ich kultury, indiańskie zwyczaje, obrzędy i systemy wierzeń. Zajęcia mają charakter fakultatywny i stanowią przedmiot komplementarny do wykładów z cyklu Historia kultury iberoamerykańskiej.

Literatura:

Teksty analizowane w trakcie zajęć będą podawana każdorazowo przez zajęciami.

Literatura podstawowa:

• M. Arguedas, El sueño del pongo, Lima 1965.

• R. Bartida, El mito del salvaje, ”Ciencias” 60-61, Octubre 2000, Marco 2001.

• C.I. Degregori (Ed.), No hay país más diverso. Compendio de Antropología peruana. IEP, Lima 2012.

• G. Espino Relucé, La literatura oral o la literatura de tradición oral, Lima 2010.

• E. García Barragán, La plástica Mexicana: transculturación e identidad, Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM, http://www.seacex.es/Spanish/Publicaciones/119/america_mestiza_08_mexicana.pdf

• C. Itier, El hijo del oso, la literatura oral quechua de la región del Cusco, Lima 2007.

• M. León Portilla, Encuentro de dos mundos, [w:] Estudios de cultura Nahuatl, Mexico 1992.

• L. Millones, Después de la muerte, voces del limbo y el infierno en territorio andino, Lima 2010.

• A. Raimondi, El Peru: itínerarios de viajes, Lima 1929. http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/05819452100514940759079/index.htm

• G. Taylor [red.], Ritos y tradiciones de Huarochirí, IFEA, Lima 2007.

• J.Ch. Wiener, Peru y Bolivia, IFEA, Lima 1993.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

‒ ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat przedhiszpańskiej i wczesnokolonialnej Iberoameryki, szczególnie z obszaru andyjskiego (K_W02, K_W03, K_W04);

- potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty (po hiszpańsku) dotyczące obszaru Ameryki Łacińskiej (K_W02, K_W03, K_U01, K_U02); (B2+)

- potrafi swobodnie komunikować się w obrębie tematyki kursu (K_U01, K_U02, K_K04, K_K05);

- potrafi prezentować wybrane zagadnienie z omawianej tematyki (K_W04, K_U01, K_K05);

- wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach (K_W04, K_U01, K_U02, K_K02, K_K04);

- identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia (K_U05, K_K02, K_K04, K_K05).

Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:

Wiedza: po ukończeniu kursu student(ka) zna i rozumie:

K_W02, K_W03, K_W04

- główne trendy rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa i badań recepcji kultury antycznej oraz związane z nimi współczesne metodologie i terminologie.

- zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.

- temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza.

Umiejętności: po ukończeniu kursu student(ka) potrafi:

K_U01, K_U02, K_U05,

- samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.

- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym.

- zaplanować i realizować proces własnego rozwoju i uczenia się oraz ukierunkowywać proces uczenia się innych poprzez planowanie pracy zespołowej.

Kompetencje społeczne: po ukończeniu kursu student(ka) jest gotowa(-ów) do:

K_K02, K_K04, K_K05

- zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury, inicjuje działania uwzględniające potrzeby środowiska społecznego w sposób kreatywny.

- świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form.

- uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności, przygotowania do zajęć oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz końcowego zaliczenia ustnego.

Metody dydaktyczne

Na początku każdego tematu rozdawany będzie materiał, który następnie będzie omawiany podczas kolejnych zajęć. Nacisk kładziony będzie na prace indywidualną, analizę tekstu i dyskusję. Ważnym elementem zajęć będzie rozwijanie samodzielnego warsztatu badawczego u uczestników zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Prządka-Giersz
Prowadzący grup: Patrycja Prządka-Giersz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)