University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Memory Carriers, Memorial Places. The Balkans, Poland, the World

General data

Course ID: 3700-CS2-PS-NPMP-OG
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Memory Carriers, Memorial Places. The Balkans, Poland, the World
Name in Polish: Nośniki pamięci, miejsca pamięci. Bałkany, Polska, świat
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wymagane biegłe czytanie w języku angielskim; dobrze widziana znajomość na poziomie podstawowym któregoś z języków bałkańskiego Śródziemnomorza;

Short description: (in Polish)

Seminarium jest poświęcone nośnikom/ miejscom pamięci na obszarze Bałkanów, Polski i świata.

Nośniki pamięci/miejsca pamięci prezentowane są na zajęciach w szerszym kontekście problematyki językowego/mentalnego obrazu świata, pamięci, tradycji, zarówno w odniesieniu do kultur narodowych na Bałkanach, Jugosławii, bloku wschodniego, jak i Europy i świata.

Problematyka bałkańskiej specyfiki przedstawiana jest studentom przez prowadzącą (i ewentualnie zaproszonych gości) w formie autorskich wykładów dotyczących bałkańskich miejsc pamięci, pamięci historii dawniejszej i najnowszej, tradycji, kanonów narodowych i map mentalnych/kognitywnych kształtujących się na Bałkanach od XIX wieku.

Full description: (in Polish)

Seminarium jest poświęcone nośnikom/ miejscom pamięci na obszarze Bałkanów, Polski i świata.

Nośniki pamięci/miejsca pamięci prezentowane są na zajęciach w szerszym kontekście problematyki językowego/mentalnego obrazu świata, pamięci, tradycji, zarówno w odniesieniu do kultur narodowych na Bałkanach, Jugosławii, bloku wschodniego, jak i Europy i świata.

Problematyka bałkańskiej specyfiki przedstawiana jest studentom przez prowadzącą w formie trzech autorskich wykładów dotyczących bałkańskich miejsc pamięci, pamięci historii, tradycji i kanonów narodowych kształtujących się na Bałkanach od XIX wieku oraz map mentalnych/kognitywnych.

Wykłady są podsumowaniem i egzemplifikacją lektur teoretycznych i problematyki dyskutowanej wspólnie ze studentami wcześniej, obejmują kwestie różnic między pamięcią narodową np. serbską i albańską w odniesieniu do Kosowa, między kształtującymi się kanonami tradycji narodowych np. macedońskiej, bułgarskiej, greckiej, wreszcie ukazują także przykłady miejsc/miast wielokulturowych i wieloreligijnych takich jak Istambuł, w których różne tradycje narodowe współistnieją ze sobą.

Zasadniczym celem zajęć jest zaprezentowanie dyskusji o pamięci i kanonie narodowym, dla której szersze, a zarazem zrozumiałe tło stanowią polskie spory o pamięć i kształt kanonu narodowego. Problematyka bałkańska pomaga zrozumieć różne punkty widzenia.

Bibliography: (in Polish)

Lektury obowiązkowe:

1. Jan Pomorski, Punkt widzenia we współczesnej historiografii, Punkt widzenia w języku i kulturze, Lublin 2004, s. 11 – 32.

2. J. Bartmiński, O pojęciu językowego obrazu świata; Miejsce wartości w językowym obrazie świata; Dom i świat – opozycja i komplementarność; Dynamika polskiego pojęcia ojczyzny; Polska „dola”, rosyjska „sud`ba” [w:] Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.

3. J.Bartmiński, Zmiany stereotypu Niemców Polsce. Profile i ich historyczno-kulturowe uwarunkowania w: Profilowanie w języku i w tekście, red. J.Bartmiński, R.Tokarski, Lublin 1998, s. 225 – 232. DODANE!

4. Tolmana Edword Chace, 1948, Cognitive maps in rates and man „Psychological Review” 55, 189-208.

5. G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków2008

6. P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapominanie, Kraków 2006.

7. J.Szacki, Tradycja. Zarys problematyki, Warszawa 1971.

8. J.Szacki, Tradycja, Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, Wrocław 1991, s. 205-217.

9. M. Kula, Wybór tradycji, Warszawa 2003.

10. M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002.

11. A.Szpociński, Kanon historyczny, „Studia Socjologiczne” 4, (91) 1983, s. 129-146.

12. A. Szpociński, Miejsca pamięci, „Borussia” 29, Olsztyn 2003, s.17-23.

13. A. Szpociński, Metafora miejsc pamięci w: Metafory w dyskursie humanistycznym – w mówieniu publicznym i w mowie potocznej, red. Jolanta Sujecka, Warszawa 2008, s. 129-138.

Learning outcomes: (in Polish)

Student w zakresie wiedzy zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych oraz zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją.

Student w zakresie umiejętności posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej, potrafi samodzielnie zanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych, potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców.

Student w zakresie kompetencji społecznych ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy, rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych, rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student jest oceniany za prezentację lektury (z listy lektur), udział w dyskusji i dwie prace pisemne, które odbywają się po autorskim wykładzie prowadzącej lub zaproszonego gościa. Temat pracy jest związany z lekturami omawianymi na seminarium, ale ilustracje wybiera student samodzielnie w porozumieniu z prowadzącą. Wykłady są zaplanowane po kilku lekturach, prezentowanych przez studentów i dyskutowanych na zajęciach i są bałkańską ilustracją omówionej problematyki. Ocena końcowa jest rezultatem udziału w dyskusji, pozytywnego zaliczenia dwóch kolokwiów i jednej (lub więcej) prezentacji.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)