Memory Carriers, Memorial Places. The Balkans, Poland, the World
General data
Course ID: | 3700-CS2-PS-NPMP-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Memory Carriers, Memorial Places. The Balkans, Poland, the World |
Name in Polish: | Nośniki pamięci, miejsca pamięci. Bałkany, Polska, świat |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wymagane biegłe czytanie w języku angielskim; dobrze widziana znajomość na poziomie podstawowym któregoś z języków bałkańskiego Śródziemnomorza; |
Short description: |
(in Polish) Seminarium jest poświęcone nośnikom/ miejscom pamięci na obszarze Bałkanów, Polski i świata. Nośniki pamięci/miejsca pamięci prezentowane są na zajęciach w szerszym kontekście problematyki językowego/mentalnego obrazu świata, pamięci, tradycji, zarówno w odniesieniu do kultur narodowych na Bałkanach, Jugosławii, bloku wschodniego, jak i Europy i świata. Problematyka bałkańskiej specyfiki przedstawiana jest studentom przez prowadzącą (i ewentualnie zaproszonych gości) w formie autorskich wykładów dotyczących bałkańskich miejsc pamięci, pamięci historii dawniejszej i najnowszej, tradycji, kanonów narodowych i map mentalnych/kognitywnych kształtujących się na Bałkanach od XIX wieku. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium jest poświęcone nośnikom/ miejscom pamięci na obszarze Bałkanów, Polski i świata. Nośniki pamięci/miejsca pamięci prezentowane są na zajęciach w szerszym kontekście problematyki językowego/mentalnego obrazu świata, pamięci, tradycji, zarówno w odniesieniu do kultur narodowych na Bałkanach, Jugosławii, bloku wschodniego, jak i Europy i świata. Problematyka bałkańskiej specyfiki przedstawiana jest studentom przez prowadzącą w formie trzech autorskich wykładów dotyczących bałkańskich miejsc pamięci, pamięci historii, tradycji i kanonów narodowych kształtujących się na Bałkanach od XIX wieku oraz map mentalnych/kognitywnych. Wykłady są podsumowaniem i egzemplifikacją lektur teoretycznych i problematyki dyskutowanej wspólnie ze studentami wcześniej, obejmują kwestie różnic między pamięcią narodową np. serbską i albańską w odniesieniu do Kosowa, między kształtującymi się kanonami tradycji narodowych np. macedońskiej, bułgarskiej, greckiej, wreszcie ukazują także przykłady miejsc/miast wielokulturowych i wieloreligijnych takich jak Istambuł, w których różne tradycje narodowe współistnieją ze sobą. Zasadniczym celem zajęć jest zaprezentowanie dyskusji o pamięci i kanonie narodowym, dla której szersze, a zarazem zrozumiałe tło stanowią polskie spory o pamięć i kształt kanonu narodowego. Problematyka bałkańska pomaga zrozumieć różne punkty widzenia. |
Bibliography: |
(in Polish) Lektury obowiązkowe: 1. Jan Pomorski, Punkt widzenia we współczesnej historiografii, Punkt widzenia w języku i kulturze, Lublin 2004, s. 11 – 32. 2. J. Bartmiński, O pojęciu językowego obrazu świata; Miejsce wartości w językowym obrazie świata; Dom i świat – opozycja i komplementarność; Dynamika polskiego pojęcia ojczyzny; Polska „dola”, rosyjska „sud`ba” [w:] Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006. 3. J.Bartmiński, Zmiany stereotypu Niemców Polsce. Profile i ich historyczno-kulturowe uwarunkowania w: Profilowanie w języku i w tekście, red. J.Bartmiński, R.Tokarski, Lublin 1998, s. 225 – 232. DODANE! 4. Tolmana Edword Chace, 1948, Cognitive maps in rates and man „Psychological Review” 55, 189-208. 5. G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków2008 6. P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapominanie, Kraków 2006. 7. J.Szacki, Tradycja. Zarys problematyki, Warszawa 1971. 8. J.Szacki, Tradycja, Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, Wrocław 1991, s. 205-217. 9. M. Kula, Wybór tradycji, Warszawa 2003. 10. M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. 11. A.Szpociński, Kanon historyczny, „Studia Socjologiczne” 4, (91) 1983, s. 129-146. 12. A. Szpociński, Miejsca pamięci, „Borussia” 29, Olsztyn 2003, s.17-23. 13. A. Szpociński, Metafora miejsc pamięci w: Metafory w dyskursie humanistycznym – w mówieniu publicznym i w mowie potocznej, red. Jolanta Sujecka, Warszawa 2008, s. 129-138. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student w zakresie wiedzy zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych oraz zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją. Student w zakresie umiejętności posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej, potrafi samodzielnie zanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych, potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców. Student w zakresie kompetencji społecznych ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy, rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych, rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student jest oceniany za prezentację lektury (z listy lektur), udział w dyskusji i dwie prace pisemne, które odbywają się po autorskim wykładzie prowadzącej lub zaproszonego gościa. Temat pracy jest związany z lekturami omawianymi na seminarium, ale ilustracje wybiera student samodzielnie w porozumieniu z prowadzącą. Wykłady są zaplanowane po kilku lekturach, prezentowanych przez studentów i dyskutowanych na zajęciach i są bałkańską ilustracją omówionej problematyki. Ocena końcowa jest rezultatem udziału w dyskusji, pozytywnego zaliczenia dwóch kolokwiów i jednej (lub więcej) prezentacji. |
Copyright by University of Warsaw.