Deliberatorium mediterraneum: Centres of Growth, Lines of Division, Spaces of Encounter. Mediterranean Orientalism, Colonialism, Nationalism and Fundamentalism
General data
Course ID: | 3700-CS2-SD-DM-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Deliberatorium mediterraneum: Centres of Growth, Lines of Division, Spaces of Encounter. Mediterranean Orientalism, Colonialism, Nationalism and Fundamentalism |
Name in Polish: | Deliberatorium Mediterraneum: Spotkania w świecie Śródziemnomorza: Centra wzrostu, linie podziału i regionalne przestrzenie |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Seminarium jest poświęcone Światu Śródziemnomorskiemu w całej jego rozciągłości geograficznej i dziejowej, kulturowej i ekologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem przełomu czasów nowożytnych i współczesnych (XV-XX w.). jako międzykontynentalnej rzeczywistości wielu cywilizacji . Śródziemnomorze jest ujęte jako Świat regionów, które swą różnorodnością umożliwiały obecność wielu cywilizacji. Naszym tegorocznym celem będzie odtworzenie centrów i osi koncentracji ludzkiej aktywności, w tym przedstawienie zjawiska diaspory. Kontynuowana będzie tematyka sił destrukcyjnych prowadzących do rozpadu Śródziemnomorza i peryferyzacji na przełomie wieku XVIII-XIX. Europeizacja i jej ideologie (orientalizm, kolonializm, nacjonalizm i fundamentalizm). Problematyka zajęć mieści się dla specjalizacji Artes Liberales: Dla I stopnia: Pamięć i tożsamość: Dla II stopnia: Ideowe i materialne aspekty życia społecznego Dla CŚ i FNG problematyka jest rozszerzeniem ich programów. |
Full description: |
(in Polish) Jest to próba połączenia interdyscyplinarnej refleksji nad Światem Śródziemnomorskim z wprowadzeniem uczestników w przygotowania do powstania projektu badawczego. Śródziemnomorze będzie ujmowane jako Świat wielu różnorodnych regionów i wielu lokalnych ośrodków koncentrujących, w nawiązaniu do koncepcji F. Braudela. Równocześnie będziemy rozważać Śródziemnomorze jako ekumenę ludzi wielu cywilizacji w okresie ponad tysiąca lat po rozpadzie imperium rzymskiego. Między rozważaniem chronologicznym a badaniem problemowym ustanowiona będzie wspierająca oba przedsięwzięcia struktura dialogiczna w rozumieniu E. Morina. Podstawą będzie podejście eko-historyczne. Wstępną tezą jest uznanie, że Śródziemnomorze jako rzeczywistość bardzo różnych regionalnych wspólnot ludzkich było zawiązane przez kilka ponad kulturowych relacji nazywanych cywilizacjami (relacji ludzi z systemami wartości). To nie tylko cywilizacje arabska, bizantyńska, łacińska, osmańsko/bałkańska czy w końcu europejska (zachodnia). To również np. cywilizacje andaluzyjska i hiszpańska, a także żydowska i ormiańska. Świat ten łączyły wędrówki, wojny, handle i pielgrzymki, dzieliły spory religijne oraz interesy grup władzy. Szczególną uwagę poświęcimy roli ośrodków skupiających aktywność oraz osi tworzących ponad-regionalne „wiry dialogiczne”. Będzie to okazją do zastanowienia się nad rolą diaspor w kreowaniu relacji między-regionalnych. Świat wielocywilizacyjnego Śródziemnomorza załamał się, gdy nowoczesna Europa wykreowała nową postać cywilizacji (europejskiej, zachodniej, kapitalistycznej, kolonialnej) i rozpoczęła globalną ekspansję. Na przełomie XVIII i XIX wieku nastąpiło pęknięcie Śródziemnomorza na strefy północną i południową. Podział ten związany z ekspansją kolonialną, a potem globalizacją kapitalistyczną, utrzymał się do czasów współczesnych. W takim kontekście rozważać się będzie zagadnienia związane z życiem różnych wspólnot: etnicznych, religijnych, zawodowych. Będziemy także chcieli podjąć próbę określenia „człowieka śródziemnomorskiego”. Nasze zadanie polega na weryfikacji hipotezy o Świecie Śródziemnomorskim i jego rozpadzie w konsekwencji ekspansji europejskiej. Równocześnie chcemy poszukać słabości wewnętrznych regionów, które uniemożliwiły przekształcenie Śródziemnomorza w kapitalistyczną Gospodarkę-Świat w ujęciu I. Wallersteina. Zakres przestrzenny wyznaczyliśmy dwoma elementami: - współistnieniem ludzi różnych cywilizacji - wspólnotą relacji między społeczeństwami a środowiskiem. Co to znaczy? 1. Skupienie uwagi na ludziach. 2. Szukanie tego co łączy ludzi ponad kulturami, to znaczy cywilizacji i sposobu w jakim są one obecne. 3. Potraktowanie tych idei, a także prób opisania nimi rzeczywistości, kształtowania jej, jako drogi do odtworzenia wcześniejszego stanu Świata. 4. Podjęcie refleksji nad procesami określonymi jako obrona tożsamości i szukanie tożsamości. 5. Uwzględnienie możliwości prezentacji komparatystycznej czyli wskazania na równoległy proces anihilacji Świata Międzymorza czarnomorsko-bałtyckiego 6. Takie ujęcie prowadzi do weryfikacji koncepcji Śródziemnomorza jako Świata oraz do dyskusji nad jego zmiennością przestrzenną. Służy także odejściu od popularnych ujęć przeciwstawiających Zachód Wschodowi a chrześcijaństwo/Europę islamowi/światu arabskiemu. W analizie formowania się a następnie rozpadu całości nazywanej Światem będą pokazywane centra wzrostu ludzkiej aktywności, ekonomicznej i umysłowej. Przedstawione zostaną także zmienne religijne i polityczne linie podziału wspólnot, i podjęta zostanie koncepcja granic naturalnych i kulturowych. Zasadniczym tematem staną się przestrzenie spotkań ludzi różnych cywilizacji oraz następstwa ich destrukcji w konsekwencji rozpadu ekumeny. W końcu zostanie postawione pytanie o dziedzictwo śródziemnomorskie i jego rolę w budowaniu możliwej nowej przestrzeni współżycia światów podzielonych.. |
Bibliography: |
(in Polish) OBOWIĄZKOWA Braudel F., Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II (wybrane rozdziały). Braudel F., Coarelli F., Aymard M., Morze Śródziemne. Region i jego dzieje. Carpentier J., Lebrun F. red., Historia świata śródziemnomorskiego. ZALECANA Abulafia D., The Great Sea. A Human History of the Mediterranean. Armour R., Islam, chrześcijaństwo i Zachód. Burzliwe dzieje wzajemnych relacji. Cardini F., Europa a islam. Historia nieporozumienia. Crowley R., Morskie imperia. Rywalizacja o panowanie na Morzu Śródziemnym 1521-1580. Grzybowski St., Narodziny świata nowożytnego 1453-1605. Hughes, J. Donald The Mediterranean : an environmental history Inalcik H., Imperium osmańskie. Epoka klasyczna 1300-1600, Wyd Kieniewicz J., Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu. Kieniewicz J., Andaluzja, Hiszpania i pogranicza cywilizacji: współczesna perspektywa historycznej konfrontacji, w: Koźmiński M. red., Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, Warszawa 2005 (wyd. II), s. 77-88. Lewis B., Muzułmański Bliski Wschód. McGregor, James H., Back to the garden: nature and the Mediterranean world from prehistory to the present. Mazower M., The Balkans. A short History, Mazower M., Salonica. City of Ghosts. Christians, Muslims and Jews 1430-1950. Menocal M. R., Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii. Norwich J.J., The Middle Sea. A History of the Mediterranean. Pedani M., The Ottoman-Venetian Border (15th-18th Centuries). Wallerstein I., Analiza systemów-światów. Wprowadzenie. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Dla kierunku Cywilizacja Śródziemnomorska W zakresie wiedzy: K_W06: ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat dziejów Śródziemnomorza oraz krajów, na które wpływała kultura tego regionu; K_W16: rozumie zależności między rozwojem kultury a przemianami społecznymi. W zakresie umiejętności: K_U02: potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny; K_U07: potrafi adekwatnie wybrać i zastosować metody i narzędzia badawcze w celu krytycznego opracowania i interpretacji wybranego zagadnienia związanego z badaniem kultur Śródziemnomorza lub relacji międzykulturowych; W zakresie kompetencji społecznych: K_K02 ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych K_K05: uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; K_K09: zna i rozumie kluczowe wyzwania związane z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych oraz z zachowaniem spuścizny kulturowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Uczestnicy zajęć są na bieżąco oceniani przez opiekunów według postępów w realizacji indywidualnego programu, w zespole kształtowana jest okresowo ocena aktywności, praca pisemna jest poddawana dyskusji i i ocenie zespołu. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze; oczekujemy zwrotnych odpowiedzi w wymiarze 50% (max 900 znaków), zwrotka może zostać uznana jako zaliczenie nieobecności jednak nie więcej niż 25%. Zaliczenie na podstawie oceny aktywności, przygotowanych wystąpień ustnych i pisemnych. Na ocenę końcową z przedmiotu złoży się: - obecność, aktywność i przygotowanie studenta do zajęć (60%). - 1500 słów praca pisemna napisana pod koniec drugiego semestru na temat związany z problematyką zajęć i uzgodniony z prowadzącym (40%). |
Copyright by University of Warsaw.