Alphabet of the “Second Culture”: What It Is Worth Knowing about Physics
General data
Course ID: | 3700-KON262-AL-OG |
Erasmus code / ISCED: |
13.2
|
Course title: | Alphabet of the “Second Culture”: What It Is Worth Knowing about Physics |
Name in Polish: | Alfabet „drugiej kultury” – co warto wiedzieć o fizyce. |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Według C.P Snow’a – autora “Dwóch kultur” – zrozumienie tego, co odkrył Newton, jest równie ważne dla kultury (także osobistej) jak znajomość dzieł Szekspira. Zajęcia oferują przegląd podstawowych teorii i aktualnych problemów fizyki. Omówione zostaną takie zagadnienia, jak komputer kwantowy, bozon Higgsa, fale grawitacyjne, teoria chaosu, wielki wybuch, zmiany klimatyczne. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przyswojenie wiedzy potrzebnej do poznania aktualnego stanu badań z zakresu najważniejszych zagadnień fizyki. Pozwoli to uczestnikom na zrozumienie zjawisk i technologii, które mają duży wpływ na naszą egzystencję, a także da im możliwość spojrzenia na rzeczywistość z perspektywy współczesnej nauki. Zajęcia zostaną poprowadzone w oparciu o legendarną książkę Hewitta, która ogranicza aparat matematyczny do minimum, a koncentruje się na zbudowaniu rozumienia i wyczucia zjawisk fizycznych. Obejmując szeroki zakres tematów, zajęcia pozwolą studentom stworzyć bazę pojęciową z fizyki, także tej zaawansowanej bez konieczności używania rozwiniętego aparatu matematycznego. Student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się 90h. 30h zorganizowanych zajęć i 60h pracy indywidualnej, w tym 45h na na przygotowanie się do zajęć i utrwalenie informacji z zajęć poprzez zadania domowe, jednocześnie przygotowujące do kolokwiów oraz 15h na przygotowanie prezentacji 10 minutowej z konotacji kulturowych lub oddziaływania na kulturę wybranego zagadnienia. |
Bibliography: |
(in Polish) P. Hewitt „Fizyka wokół nas” B. Clegg „30 seconds of physics” P. Parsons „30 sekund o teoriach naukowych” B. Clegg „30 sekund of teorii kwantów” B. Clegg „30 sekund o energii” J.Gleick „Chaos narodziny nowej nauki” (dodatkowa) S. Hawking „Krótka historia czasu” (dodatkowa) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 30% Aktywność i przygotowanie studenta do zajęć 40% 2 Kolokwia z treści zajęć na tematy podane przez prowadzącego 30% Prezentacja z konotacji kulturowych lub oddziaływania na kulturę wybranego zagadnienia |
Copyright by University of Warsaw.