University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Heritage (Towards) the Anthropocene

General data

Course ID: 3700-KON267-AL-OG
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Heritage (Towards) the Anthropocene
Name in Polish: Dziedzictwo (wobec) antropocenu
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia „Dziedzictwo (wobec) antropocenu” sytuują się na styku krytycznych studiów nad dziedzictwem oraz problematyki na przecięciu kultury i natury. Celem zajęć jest omówienie współczesnych form i implikacji dla dziedzictwa wynikających z proklamowanej kondycji antropocenu. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z popularnym obecnie horyzontem krytycznych studiów nad dziedzictwem, jego przedstawicielami (Meskell, Roco, Harrison, Holtorf, DeSiley, Olsen, Pettursdotir, Szerszyński, Hamilakis, Tilley i Cameron-Daum) i głównymi założeniami. Ramą tematyczną do podejmowanych zagadnień związanych z nomadycznym, cyfrowym, niechcianym, trudnym, społecznym, negocjowanym i naturo-kulturowym dziedzictwem, uczynimy antropocen, który jako nowa epoka w historii człowieka, kojarzona z rujnacją i destrukcją wymusza redefiniowanie dziedzictwa i przydawanych mu tradycyjnie wartości (aura, autentyzm, nastrojowość). Spotkania będą oparte o naświetlanie i dyskutowanie wybranych studiów przypadku.

Full description: (in Polish)

Zajęcia „Dziedzictwo (wobec) antropocenu” sytuują się na styku krytycznych studiów nad dziedzictwem oraz problematyki na przecięciu kultury i natury. Celem zajęć jest omówienie współczesnych form i implikacji dla dziedzictwa kulturowego wynikających z proklamowanej kondycji antropocenu. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani ze zjawiskiem antropocenu, a następnie z popularnym obecnie horyzontem krytycznych studiów nad dziedzictwem, jego genezą, przedstawicielami (Meskell, Roco, Harrison, Holtorf, DeSiley, Olsen, Pettursdotir, Szerszyński, Hamilakis, Tilley i Cameron-Daum) i głównymi założeniami.

W trakcie trwania zajęć przedyskutowane zostaną następujące koncepcje w studiach nad dziedzictwem: negatywne dziedzictwo, nomadyczne

dziedzictwo, cyfrowe dziedzictwo, niechciane dziedzictwo, dziedzictwo jako efekt negocjacji społecznych, dziedzictwo naturo-kultury. Studenci

zapoznają się także z kluczowymi pojęciami wyznaczającymi kierunki współczesnych debat nad dziedzictwem, tj. „kryzys akumulacji”,

heritigization, kuratorostwo zniszczeń.

Prezentacja i dyskusja nad nowymi podejściami będą służyły określeniu i scharakteryzowaniu dziedzictwa kulturowego w epoce antropocenu. Na

zajęciach będziemy kwestionować tradycyjne kategorie, rozróżnienie na dziedzictwo kultury i natury, wskazując, że w dobie antropocenu te terminy ulegają dezaktualizacji bądź nie przystają do współczesnych problemów.

Omawiając zagrożenia dla dziedzictwa w dobie antropocenu, zwrócimy uwagę na szereg czynników naturalnych, które przyczyniają się do

formułowania alternatywnych ujęć w studiach nad dziedzictwem (np. wpływ zmian klimatycznych, tj. przyśpieszona erozja czy kwaśne deszcze,

na stanowiska archeologiczne i obiekty historyczne wymuszający tworzenie reprezentacji w ramach cyfrowego dziedzictwa; relokacje obiektów ze względu na zagrożenia naturalne, tj. trzęsienia ziemi i powodzenie, pozwalające mówić o migrującym dziedzictwie).

Dyskutując nowe podejścia, studenci będą próbowali spekulować na temat tego, co stanie się dziedzictwem w przyszłości. Sięgając po dzieła

sztuki współczesnej, rewizje klasycznych toposów (ruiny, autentyku, aury), zjawiska z obszaru kultury popularnej (serie telewizyjne, literatura

popularna), projekty wymierzone w określanie tego, co jest dziedzictwem współczesności (badania śmietnisk, badania wybrzeży, badania schronów atomowych, badania porzuconych domów i farm itd.), studenci spróbują sformułować główne problemy w obszarze krytycznych studiów nad dziedzictwem. Podczas jednego spotkania koncentrować będziemy się na dogłębnym przeanalizowaniu i przedyskutowaniu jednego studium

przypadku z towarzyszącymi mu odniesieniami.

Student będzie potrzebował ok. 20h poza zajęciami, by gruntownie opanować omawiane zagadnienia — tj. zapoznać się z lekturami przewidzianymi w sylabusie oraz przygotować pracę zaliczeniową (esej).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywność w dyskusjach, przygotowanie do zajęć, esej zaliczeniowy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)