Heritage (Towards) the Anthropocene
General data
Course ID: | 3700-KON267-AL-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Heritage (Towards) the Anthropocene |
Name in Polish: | Dziedzictwo (wobec) antropocenu |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia „Dziedzictwo (wobec) antropocenu” sytuują się na styku krytycznych studiów nad dziedzictwem oraz problematyki na przecięciu kultury i natury. Celem zajęć jest omówienie współczesnych form i implikacji dla dziedzictwa wynikających z proklamowanej kondycji antropocenu. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z popularnym obecnie horyzontem krytycznych studiów nad dziedzictwem, jego przedstawicielami (Meskell, Roco, Harrison, Holtorf, DeSiley, Olsen, Pettursdotir, Szerszyński, Hamilakis, Tilley i Cameron-Daum) i głównymi założeniami. Ramą tematyczną do podejmowanych zagadnień związanych z nomadycznym, cyfrowym, niechcianym, trudnym, społecznym, negocjowanym i naturo-kulturowym dziedzictwem, uczynimy antropocen, który jako nowa epoka w historii człowieka, kojarzona z rujnacją i destrukcją wymusza redefiniowanie dziedzictwa i przydawanych mu tradycyjnie wartości (aura, autentyzm, nastrojowość). Spotkania będą oparte o naświetlanie i dyskutowanie wybranych studiów przypadku. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia „Dziedzictwo (wobec) antropocenu” sytuują się na styku krytycznych studiów nad dziedzictwem oraz problematyki na przecięciu kultury i natury. Celem zajęć jest omówienie współczesnych form i implikacji dla dziedzictwa kulturowego wynikających z proklamowanej kondycji antropocenu. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani ze zjawiskiem antropocenu, a następnie z popularnym obecnie horyzontem krytycznych studiów nad dziedzictwem, jego genezą, przedstawicielami (Meskell, Roco, Harrison, Holtorf, DeSiley, Olsen, Pettursdotir, Szerszyński, Hamilakis, Tilley i Cameron-Daum) i głównymi założeniami. W trakcie trwania zajęć przedyskutowane zostaną następujące koncepcje w studiach nad dziedzictwem: negatywne dziedzictwo, nomadyczne dziedzictwo, cyfrowe dziedzictwo, niechciane dziedzictwo, dziedzictwo jako efekt negocjacji społecznych, dziedzictwo naturo-kultury. Studenci zapoznają się także z kluczowymi pojęciami wyznaczającymi kierunki współczesnych debat nad dziedzictwem, tj. „kryzys akumulacji”, heritigization, kuratorostwo zniszczeń. Prezentacja i dyskusja nad nowymi podejściami będą służyły określeniu i scharakteryzowaniu dziedzictwa kulturowego w epoce antropocenu. Na zajęciach będziemy kwestionować tradycyjne kategorie, rozróżnienie na dziedzictwo kultury i natury, wskazując, że w dobie antropocenu te terminy ulegają dezaktualizacji bądź nie przystają do współczesnych problemów. Omawiając zagrożenia dla dziedzictwa w dobie antropocenu, zwrócimy uwagę na szereg czynników naturalnych, które przyczyniają się do formułowania alternatywnych ujęć w studiach nad dziedzictwem (np. wpływ zmian klimatycznych, tj. przyśpieszona erozja czy kwaśne deszcze, na stanowiska archeologiczne i obiekty historyczne wymuszający tworzenie reprezentacji w ramach cyfrowego dziedzictwa; relokacje obiektów ze względu na zagrożenia naturalne, tj. trzęsienia ziemi i powodzenie, pozwalające mówić o migrującym dziedzictwie). Dyskutując nowe podejścia, studenci będą próbowali spekulować na temat tego, co stanie się dziedzictwem w przyszłości. Sięgając po dzieła sztuki współczesnej, rewizje klasycznych toposów (ruiny, autentyku, aury), zjawiska z obszaru kultury popularnej (serie telewizyjne, literatura popularna), projekty wymierzone w określanie tego, co jest dziedzictwem współczesności (badania śmietnisk, badania wybrzeży, badania schronów atomowych, badania porzuconych domów i farm itd.), studenci spróbują sformułować główne problemy w obszarze krytycznych studiów nad dziedzictwem. Podczas jednego spotkania koncentrować będziemy się na dogłębnym przeanalizowaniu i przedyskutowaniu jednego studium przypadku z towarzyszącymi mu odniesieniami. Student będzie potrzebował ok. 20h poza zajęciami, by gruntownie opanować omawiane zagadnienia — tj. zapoznać się z lekturami przewidzianymi w sylabusie oraz przygotować pracę zaliczeniową (esej). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność w dyskusjach, przygotowanie do zajęć, esej zaliczeniowy |
Copyright by University of Warsaw.