University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The History of Nothing

General data

Course ID: 3700-KON338-AL-OG
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The History of Nothing
Name in Polish: Historia Niczego
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia będą poświęcone historii kategorii Niczego w europejskiej myśli nowożytnej. Prześledzony zostanie zapoznany nurt anty-ontologii, która za centrum swego namysłu obrała „nihil”. Podczas zajęć przyjrzymy się dyskusjom na temat Nicości w teologii, filozofii oraz astronomii (próżnia) w epoce nowożytnej (XVI-XVIII w.), przywołując ich starożytne i średniowieczne podstawy. Celem zajęć będzie rekonstrukcja najważniejszych problemów wielowiekowego namysłu nad Niczym.

Full description: (in Polish)

Od początku europejskiej filozofii waloryzowano byt (gr. to on), jako to, co istnieje. Orzekanie o czymkolwiek nie mogło się obejść bez czasownika „być”, co niejako ustawiło strukturę myślenia w językach indoeuropejskich. Ontologia zajmowała się właściwościami rzeczy i najogólniejszymi prawami rządzącymi światem. Dominujący w Europie nurt ontologiczny kontynuował linię zapoczątkowaną stwierdzeniem Parmenidesa o tym, że „byt jest, a niebytu nie ma”.

Równolegle do głównego nurtu myśli nad ontologicznym statusem rzeczywistości kiełkowały jednak pomysły godzące w tak określony paradygmat. W zależności od wybranej tradycji, paradoks statusu ontologicznego nieistnienia, nicości czy niebytu był różnie rozpatrywany. W tradycji judeo-chrześcijańskiej Bóg dokonał stworzenia ex nihilo. Jednakże już starożytnym znany był bardziej immanentny pogląd na stworzenie i istność świata, a mianowicie koncepcja greckich atomistów i jej kontynuacja w Lukrecjuszowym „O naturze rzeczy”. Rzymski myśliciel przekonywał, że wszystko przenika pustka, bo gdyby ona nie istniała, nie mógłby nawet zaistnieć ruch. Nic jako nieistnienie, które w chrześcijaństwie skończyło się wraz z Boskim ustanowieniem początku czasu i materii, w myśli Lukrecjuszowej, a potem w fizyce kwantowej stanowi wręcz gwarant istnienia jakichkolwiek praw i materii.

Wraz z odkryciami astronomicznymi w XVII wieku Nic odnajduje swoich komentatorów nie tylko wśród literatów, ale także filozofów i przyrodników. Ci, którzy wierzyli w nieskończoność światów, wierzyli także w obecność pustki, vacuum w naszym świecie. Nicość i Nigdzie stają się więc kategoriami tak samo niebezpiecznymi, jak nieskończoność wiążąca się z brakiem wyjątkowości naszego świata.

Podczas zajęć skupimy się na nowożytnej anty-ontologii, polegającej na dowartościowaniu kategorii Niczego jako siły realnie działającej w świecie, a więc pochylimy się nad tekstami, które wymykają się klasycznej, binarnej opozycji bytu i niebytu poprzez rozmyślanie nad realnie istniejącym Niczym. Analizie poddamy teksty literackie, filozoficzne i teologiczne, zestawiając je z wypowiedziami nowożytnych fizyków i astronomów.

Bibliography:

Augustyn, „Przeciwko manichejczykom komentarz do Księgi Rodzaju”, [w:] „Pisma egzegetyczne przeciw manichejczykom”, przeł. J. Sulowski, Warszawa 1980.

Descartes R., „Zasady filozofii”, przeł. I. Dąmbska, Warszawa 1960.

„Discorsi Academici de’ Signori Incogniti”, Venetia: Sarzina stampatore dell'Academia, 1635 (wybór tekstów, tłumaczenia zostaną rozesłane uczestnikom).

Donne J., „A Nocturnal upon St. Lucies Day”, w: tegoż, „The Collected Poems of John Donne” oprac. R. Booth, London 1994.

Galileo G., „Dialog o dwu najważniejszych układach świata Ptolemeuszowym i Kopernikowym”, przeł. E. Ligocki, Warszawa 1962.

Leibniz G.W., „O zasadach istnienia”, [w:] „Wyznanie wiary filozofa; Rozprawa metafizyczna; Monadologia; Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne”, oprac. S. Cichowicz, [Warszawa] 1969

Lukrecjusz, „O naturze wszechrzeczy”, przeł. E. Szymański, oprac. K. Leśniak, Kraków 1957.

Minasowicz J.E., „Pochwała Niczego, Pochwała Czegoś”, oprac. A. Bielak, R. Bronikowska, Pisma Scjencji Pełne, t. 1: Warszawa-Kraków 2015

Naborowski D., „Kalendy styczniowe szczęśliwie nastałego roku 1636”, [w:] tegoż, Poezje, oprac. J. Dürr-Durski, Warszawa 1961.

Newton I., „Optics, or A Treatise of the Reflections, Refractions, Inflections and Colours of Light”, New York 1952.

Shakespeare W., „Hamlet”, „Król Lear”, „Wiele hałasu o nic” (różne przekłady w celu porównania).

Szkot Eriugena J., „Periphyseon: Księga III”, przeł. i oprac. A. Kijewska, Kęty 2010.

Pascal B., „Myśli”, przeł. T. Boy-Żeleński, w układzie J. Chevaliera, oprac. M. Tazbir, Warszawa 1983.

Passerat J., „Nihil”, [w:] Minasowicz J.E., „Pochwała Niczego, Pochwała Czegoś”, oprac. A. Bielak, R. Bronikowska, s. 219-221.

Valeriano M., „Naoczny dowód możliwości istnienia próżni”, przeł. Edward Zwolski, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” (1959), nr 4/1, s. 77-99.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu konwersatorium student:

- ma poszerzoną wiedzę o miejscu i roli historii, filozofii, literatury, sztuki oraz nauk społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej (K_W06)

- rozpoznaje w omawianych na zajęciach tekstach momenty zderzania się przeciwstawnych wizji świata (K_W14)

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów, obrazów i zjawisk społecznych związanych z rolą chrześcijaństwa w kulturze dawnej (K_K08)

- rozumie przydatność stosowania metod filologicznych w analizowaniu tekstów wczesno nowożytnych (K_K03)

- dokonuje samodzielnej analizy wybranych przez siebie tekstów kultury dawnej w oparciu o najnowszy stan badań (K_U02)

- potrafi w rzetelny sposób argumentować swoje stanowisko i prezentować wyniki własnych dociekań (K_U08)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenie podlegają stopień zaangażowania w dyskusje podczas zajęć oraz semestralna praca pisemna.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)