University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cinema and Thought: From the Cinema to Philosophy

General data

Course ID: 3700-KON346-AL-OG
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Cinema and Thought: From the Cinema to Philosophy
Name in Polish: Kino i myśl: poprzez kino do filozofii
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Proponowane konwersatorium to eksperymentalna formuła zajęć mająca na celu docieranie do zagadnień filozoficznych poprzez wybrane dzieła kinematografii, a także odkrywanie poprzez filozofię właściwej złożoności dzieła filmowego. Będziemy starali się poddawać namysłowi problemy stawiane przez wielkie dzieła filmowe, jak i traktaty filozoficzne. Głównym założeniem zajęć jest stworzenie pomostu pomiędzy dwiema dziedzinami – filozofią i kinem. Będziemy również starali się pogłębić nasz namysł nad sztuką filmową, jak i umożliwić zrozumienie skomplikowanych treści filozoficznych poprzez przedstawienie ich w możliwe przystępnej formie.

Full description: (in Polish)

Francuski myśliciel Gilles Deleuze twierdził, że wielkich reżyserów filmowych należy porównywać do myślicieli, a ich filmy traktować jak swoiste traktaty filozoficzne, które dostarczają nam pojęć i stawiają przed nami problemy. Kino prowokuje nas do myślenia i to właśnie ta podstawowa konstatacja, a zarazem umiłowanie sztuki filmowej leżą u podstaw niniejszych zajęć. Chcielibyśmy odkrywać wzajemne związki kinematografii i filozofii, a tym samym zachęcać do zainteresowania się każdą z tych dziedzin. Ich wzajemne zestawienie pomoże nam dotrzeć do właściwej złożoności dzieła filmowego, a także przedstawić skomplikowane treści filozoficzne w możliwie dostępnej formie. Przez kino chcemy docierać do filozofii, ale także na odwrót – poprzez filozofię odkrywać kino. Zajęcia będą więc łączyły w sobie założenia nie-klasycznego kursu filozofii oraz nie-kanonicznej analizy dzieła filmowego. Zmierzymy się z wybranymi zagadnieniami myśli od Sokratesa po współczesnych, a także poznamy dzieła kinematograficzne od Chaplina przez artystyczne kino europejskie do blockbusterów, czy animowanych filmów Disney'a. Najbardziej będzie nas interesowało więc to, co wydarza się na przecięciu obu dziedzin – filozofii i filmoznawstwa, a zawiązanie wzajemnej relacji między nimi powinno ożywić nasz namysł nad każdą z nich. Zajęcia skonstruowane będą w taki sposób, by studenci orientowali się w terminologii używanej przez obie dziedziny. Przede wszystkim zależeć będzie nam jednak na tym, by dostrzegali w proponowanych im zagadnieniach właściwą złożoność otaczającego ich świata i byli gotowi poszukiwać odpowiedzi na nurtujące ich pytania w dziełach filozofów i wielkich twórców filmowych.

Konwersatorium będzie miało charakter interdyscyplinarny – będziemy zarówno czytali teksty filozoficzne, jak i oglądali wybrane dzieła kinematografii. Wymagać to będzie zaangażowania ze strony studentów w zapoznanie się z proponowanymi materiałami.

Bibliography: (in Polish)

1. Dziecięctwo myśli

- Wszystko może się przytrafić, reż M.Łoziński, 1995.

- Postać Sokratesa [w] P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, przeł. P. Domański, Warszawa 2003.

2. Platonizm i odwrócony platonizm – filozof oczy ma czerwone

- Dureń, reż. Yuriy Bykov, 2014

- Platon, Państwo, przeł. W. Witwicki, Warszawa 1994.

- F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, przeł. W. Berent, Kraków 2015.

3. Lekcja widzenia

- Powiększenie, reż. M. Antonioni, 1966.

- R. Barthes, Światło obrazu: uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996.

4. Kilka słów o państwie

- Lewiatan, reż. Andriej Zwagincew, 2014

- T. Hobbes, Lewiatan czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, przeł. C. Znamierowski, Warszawa 2005.

5. Lekcja obywatelskiego nieposłuszeństwa

- Byczek Fernando, reż. Dick Rickard, 1938

- Usłyszcie mój krzyk, reż. Maciej Drygas, 1991

- H. D. Thoreau, O obywatelskim nieposłuszeństwie, przeł. M. Barski, Kraków 2016.

- H. Arendt, O przemocy; Nieposłuszeństwo obywatelskie, przeł. A. Łagodzka, W. Madej, Warszawa 1999.

6. Lekcja śmiechu politycznego

- Dyktator, reż. C. Chaplin, 1940.

- H. Bergson, Śmiech – esej o komizmie, przel. S. Cichowicz, Warszawa 1995.

7. Rzut kości – zmienne koleje losu

- Dzika grusza, reż. N. B. Ceylan, 2018.

- Heraklit, Fragmenty, przekład i komentarz, przeł. K. Mrówka, Kraków 2015.

8. Korzenie zła

- Piękna wieś pięknie płonie, reż. Srdjan Dragojević, 1996

- I. Kant, Religia w obrębie samego rozumu, przeł. A. Bobko, Kraków 1993.

9. Narodziny harmonii z ducha nihilizmu

- Harmonie Werckmeistera, reż. B. Tarr, 2000.

- Próba orkiestry, reż. F. Fellini, 1978. (fragment)

- H. Arendt, Korzenie totalitaryzmu, przeł. M. Szawiel, D. Grinberg, Warszaw 1993.

10. Trzech gentlemanów i zasady

- Wielkie żarcie, reż. M. Ferreri, 1973

- D. A. F. De Sade, 120 dni Sodomy czyli szkoła libertynizmu, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Wrocław 1992.

- M. Horkheimer, T. Adorno, Dialektyka oświecenia, przeł. M. Siemek, Warszawa 2010.

11. Panoptikon

- Truman show, reż. P. Weir, 1998.

- M. Foucault, Nadzorować i karać: narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa 2009.

- G. Deleuze, Postscriptum o społeczeństwach kontroli, [w: tenże], Negocjacje 1972-1990, przeł. M. Herer, Wrocław 2007.

12. Ocalić od zapomnienia – lekcja montażu

- Pasażerka, reż. A. Munk, 1963.

- G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak Ho-Chi, Kraków 2012.

13. Pesymizm i współczucie

- Na los szczęścia Balthazarze, reż. R. Bresson, 1966.

- Imagine, reż. Z. Rybczyński, 1987.

- A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, przeł. J. Garewicz, Warszawa 2012.

- P. Klossowski, Nietzsche i błędne koło, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa 1996.

14. Kryształy czasu

- Wieczność i jeden dzień, reż. T. Angelopoulos, 1998.

- G. Deleuze, Kino, przeł. J. Margański, Gdańsk 2008.

(ewentualne zmiany proponowanych lektur zostaną uzgodnione ze studentami na pierwszych zajęciach)

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej

K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

K_W08 zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

Umiejętności

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

Kompetencje społeczne

K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie

K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych

K_K08 docenia bogactwo kultury

K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej

K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach (ocena ciągła). Krótka praca zaliczeniowa.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)