The City in Film, Film in the City. Film Workshops.
General data
Course ID: | 3700-KON359-AL-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The City in Film, Film in the City. Film Workshops. |
Name in Polish: | Miasto w filmie, film w mieście. Warsztaty filmowe |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student powinien się wykazać podstawową wiedzą z zakresu historii filmu, kulturoznawstwa i historii literatury polskiej. Najważniejsze jest jednak otwarte podejście interdyscyplinarne wraz z próbą łączenia różnych narzędzi poznawczych. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie wprowadzenie uczestników w zagadnienia związane z obecnością tematyki miasta w filmie. Zajęcia będą odbywały się w trybie konwersatorium, 10 spotkań w semestrze (po 3 godziny lekcyjne). Taki tryb umożliwi zarówno oglądanie fragmentów filmu, jak i zajęcia bardziej warsztatowe (np. odbywające się w autentycznych lokacjach użytych w filmie). |
Full description: |
(in Polish) Miasta odgrywają bardzo ważną rolę w sztuce filmowej. Pod wpływem neo-realizmu włoskiego i nowej fali francuskiej, stały się kluczowym « bohaterem » wielu filmów, oraz znakiem rozpoznawczym wielu reżyserów. Nowy Jork, Paryż, Rzym, Los Angeles są najlepszymi przykładami tej silnej relacji, interakcji wręcz, która łączy siódmą muzę z przestrzenią miejską. Miasta nie są tylko tłem do fabuły lecz inspirują, motywują i fascynują scenarzystów; nadają klimat, atmosferę, styl i rytm całemu filmowi. Można powiedzieć, że mają nawet istotny wpływ na inscenizację, grę aktorską, pracę operatorską i wybory reżyserskie. Ale obecność miast w wielu filmach stanowi również bardzo cenny zapis dokumentalny i historyczny pewnych epok lub wydarzeń; daje nam mnóstwo informacji społecznych, politycznych, kulturowych i architektonicznych. Moskwa po Rewolucji Bolszewickiej w Człowiek z Kamerą. Berlin przed dojściem do władzy Hitlera w Ludzie w niedzielę. Rzym tuż po wojnie w Rzym miasto otwarte. Paryż na początku zmian obyczajowych z lat 60 w Do utraty tchu. Pop-kulturowy kultowy Londyn w Powiększenie. Zaniedbany i w kryzysie Nowy Jork z lat 70 w Taxi Driver. Szalony Madryt z pokolenia « movidy » w Kobiety na skraju załamania nerwowego… Przykłady można łatwo pomnożyć! I każdy z tych wymienionych filmów można skonfrontować z wieloma innymi, które pokazują każde z tych samych miast w zupełnie innych okresach swojego rozwoju. Praca reżyserska w mieście łączy w wieloma przypadkami fabułę z dokumentem. W ramach zajęć studenci poznają kulturowe, ekonomiczne, polityczne, socjologiczne i techniczne uwarunkowania odpowiedzialne za obecność miasta w filmie. Zrealizują także projekt terenowy związany z Warszawą, którego efektem będzie zapis dokumentalny |
Bibliography: |
(in Polish) 1. „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 87: „Miasto w filmie” 2. Pozostałe pozycje — do uzupełnienia |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W05 K_U02 K_U03 K_U04 K_K03 K_K02 K_K11 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność, aktywny udział w zajęciach, praca semestralna (dokumentacja wywiadu z filmowcem mającym doświadczenie pracy w lokalizacjach warszawskich). |
Copyright by University of Warsaw.