Filming the city: the case of New York
General data
Course ID: | 3700-KON65-AL-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Filming the city: the case of New York |
Name in Polish: | Filmowy portret miasta: przypadek Nowego Jorku |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Do realizacji opisywanego przedmiotu nie jest konieczne wcześniejsze zaliczenie innych przedmiotów Jedynym założeniem wstępnym jest znajomość przez studenta języka angielskiego, jako że wiele fragmentów prezentowanych w ramach zajęć nie będzie posiadać polskiego tłumaczenia. Prowadzący zajęcia zakłada, że dla większości studentów zajęcia te będą pierwszymi zajęciami filmowymi, dlatego też każdy wykład będzie zawierał elementy wprowadzenia do podstawowych zagadnień z zakresu historii i estetyki filmu, tak by umożliwić udział nawet studentowi bez żadnego wcześniejszego kontaktu z przedmiotami filmoznawczymi. |
Short description: |
The subject is an anthropological and film studies-oriented case study, focusing on various representations of New York City in documentary, feature and TV films. |
Full description: |
The purpose of the class is to present a complex case study of representation of New York City in American and international film, as seen through the key works of cinema. Each class will be focused on explaining one specific aspect of the city’s representation, but each meeting will also draw a wider historical, cultural, aesthetic and social context within each given work was created. Each cited film will be additionally discussed within the context of a specific director’s work, pointing to stylistic traits and thematic interests. The main context, though, will be provided by the social and cultural history of the city itself – since its foundation two centuries ago to the present day. Below find the list of the films and topics, to which classes will be devoted, together with a list of general tendencies the chosen films are characteristic of: - Early New York newsreels - Silent and part-talkie portrayals of New York (Harold Lloyd’s “Speedy”, Alan Crosland’s “The Jazz Singer”) - 1930s New York in musical and gangster film - Film noir and new forms of realism in representing New York (Jules Dassin’s “Naked City”) - Avant-garde New York: From “Mannahata” to the Beatniks - Early independent portrayals of the city: Films of Morris Engel - Andy Warhol and New York of the 1960s - Black citizen’s New York: from early attempts to blaxploitation - Police Drama of 1970s: New forms of realism (Sidney Lumet, William Friedkin) - New York’s Bard: Romantic vision of New York in Woody Allen’s films - Punk and 1980s: Jim Jarmusch and New York’s collapse - Ronald Reagan’s New York: from “Working Girl” to “Bright Lights, Big City” - 1990s and the Era of Yuppie: The Films of Whit Stillman - New York Dreamed Up: Walter Hill, Darren Aronofsky - New York in New Century: 9/11 and the life following a national trauma - Polish people in New York: Polish stories in New York film The form of the class is a lecture with elements of in-class discussion, richly illustrated with selected film clips. |
Bibliography: |
Literatura zalecana: Jan Zakrzewski, NY, NY, Nowy Jork, Warszawa 1980. Philip Lopate (ed.), Writing New YorL A Literary Anthology, New York 2008. James Sanders, Celluloid Skyline: New York and the Movies, New York 2002. Wojciech Karpiński, W Central Parku, Warszawa 2010. Janusz Głowacki, Polowanie na karaluchy, dowolne wydanie Lech Majewski, Szczury Manhattanu, Poznań 1993. George Chauncey, Gender, Urban Culture, and the Making of the Gay Male World 1890-1940, New York 1994. Rem Koolhaas, Deliryczny Nowy Jork, Kraków 2013 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawowym kryterium będzie ocena przyswojenia sobie przez studenta podstawowych informacji z zakresu historii Nowego Jorku (podstawowe daty, nazwiska istotne dla rozwoju urbanistycznego miasta, etc.). Wiedzą tą powinien wykazać się w teście zaliczeniowym, mającym charakter testu wyboru. |
Copyright by University of Warsaw.