University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Epistemology of religious experience: reading ‘Fear and Trembling’ by Søren Kierkegaard

General data

Course ID: 3800-EDR23-S-OG
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Epistemology of religious experience: reading ‘Fear and Trembling’ by Søren Kierkegaard
Name in Polish: Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Bojaźni i drżenia” Sorena Kierkegaarda
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective seminars
general courses

Prerequisites (description):

Ability to read and analyze philosophical texts

Short description:

The seminar will proceed through a joint reading of the book 'Fear and Trembling' by Søren Kierkegaard with particular emphasis on epistemological means and strategies used to describe religious experience.

Full description: (in Polish)

Ambicja Sørena Kierkegaarda by filozoficznie uchwycić wysiłek wiary Abrahama w jej krytycznym wydarzeniu, tam gdzie narzędzia filozoficznej analizy powinny zawieść, zaowocowała jedną najwybitniejszych prób filozoficznego uchwycenia aktu wiary/przejmującego i przekraczającego zrozumienie doświadczenia.

W trakcie zajęć będziemy wraz Sørenem Kierkegaardem krążyć wokół wydarzenia pozostającego w centrum optyki książki i za autorem podejmować wysiłek pojęciowego uchwycenia tego, co zdaje się wymykać filozoficznemu opisowi.

Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „Bojaźni i drżenia” Sørena Kierkegaarda a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego.

Zajęcia uzupełnią wiedzę studentów na temat ważnych książek w dziedzinie filozofii religii i mogą stanowić dobry punkt wyjścia dla dalszych samodzielnych studiów poglądów filozofów religii.

Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych problemami filozofii religii i epistemologii.

Zajęcia są kontynuacją zajęć Epistemologia doświadczenia religijnego z roku akademickiego 2022/2023.

Bibliography: (in Polish)

„Bojaźń i drżenie" Sørena Kierkegaarda, „Wprawki do chrześcijaństwa”, „O pojęciu ironii” tegoż autora

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

Wiedza o poglądach Sørena Kierkegaarda

Nabyte umiejętności:

zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;

wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej;

czyta i interpretuje tekst filozoficzny;

analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami;

wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi;

dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę;

twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji;

samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów;

analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami;

określa stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji;

Nabyte kompetencje społeczne:

jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;

na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania;

potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Przedstawianie swoich poglądów w sposób intersubiektywnie zrozumiały

Dodatkowe efekty kształcenia dla doktorantów:

potrafi:

uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych

inicjować debatę

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywny udział w zajęciach (40%) oraz przygotowanie co najmniej jednego protokołu z zajęć z własnym komentarzem albo przygotowanie i przeprowadzenie referatu w ramach seminarium, albo praca pisemna na zatwierdzony przez prowadzącego temat związany z seminarium (60%).

Dodatkowe kryteria oceniania dla doktorantów:

Przygotowanie i wygłoszenie referatu z samodzielną interpretacją wybranego fragmentu książki omawianego na seminarium, bądź uzgodnionego z prowadzącymi innego tekstu powiązanego z tematem seminarium. Przygotowana interpretacja powinna zawierać wyraźnie sformułowane własne tezy autora w sposób, który umożliwi zajęcie stanowiska w stosunku do nich przez uczestników seminarium).

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3 w roku

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 60 hours, 4 places more information
Coordinators: Janusz Dobieszewski
Group instructors: Janusz Dobieszewski, Jakub Mach
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)