University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Environmental Ethics

General data

Course ID: 3800-ES23-S-OG
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Environmental Ethics
Name in Polish: Etyka środowiskowa
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective seminars
general courses

Short description:

Seminar devoted to (a) philosophical aspects of relation man-nature, (b) to human obligations towards natural non-human beings, Will be analysed three metodological perspectives: antropocentric, biocentric and holistic.

Full description:

Seminar devoted to selected issues in environmental ethics considered from human-centred, animal-centred, life-centred and holistic perspectives (ecosystems). Following questions will be discussed: 1. Basic relation „man-nature”, 2. Pro-life standpoint versus antropocentrism, 3. Non-human beings as the subject of moral consideration, 4. The intrinsic value of nature (respect of Nature), 5. Needes of future generations, 6.Human duties and responsibilities with regard to natural ecosystems, 7. Moral rights of animals.

Bibliography: (in Polish)

1. R.Eliot: Etyka ekologiczna

2. Holmes Rolston lll: Environmental Ethics: Values and Duties to the Natural World

3. David Schmidtz: Are All Species Equal?

4. Peter Singer: Not for Humans Only.The Place of Non-Humans in Environm. Issues

5. E.Bińczyk: Troska o post-przyrodę w epoce antropocenu ((art.)

6. Paul Taylor: The Ethics of Respect for Nature

7. Holmes Rolston III: The Anthropocene. Beyound the Natural

8. Tom Regan: Prawa i krzywda zwierząt

9. Brian Luke: Justice, Caring, and Animal Liberation

10. Charles Diehm: Darwin and Deep Ecology

11. Alen Carlson: Aesthetic Appreciation of Nature...

12. Emily Brady: The Ugly Truth: Negative Aesthetics and Environment

13. R.Elliot: Faking Nature

14. Joel Feinberg: Obowiązki człowieka i prawa zwierząt

15. Evelyn B.Pluhar: Meat and Morality: Alternative to Factory Farming

16. Karen J. Warren/Jim Cheney: Ecological feminism and Ecosystem ecology

17 D.C.Dennett: Animal Consciouness: what matters and why...

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

(a) student sprawnie operuje stosowaną podczas zajęć terminologią filozoficzną w zakresie etyki środowiska naturalnego,

(b) potrafi odróżnić stanowiska biocentryczne, antropocentryczne i holistyczne,

(c) potrafi właściwie identyfikować typ argumentacji na rzecz utylitarnego, etycznego czy estetycznego aspektu stosunku człowieka do przyrody,

(d właściwie rozpoznaje metaetyczne podstawy norm regulujących stosunek człowieka do natury

Nabyte umiejętności:

(a) student rozpoznaje relacje między etyką ekologiczna a etyką uniwersalną,

(b) umie podać argumenty na rzecz bronionego stanowiska,

(c) umie krytycznie ustosunkować się do niewłaściwej relacji człowieka do przyrody,

(d) potrafi przygotować prezentację na zajęciach, z zachowaniem metodologicznych rygorów i konkluzywności wywodów, a także odnieść prezentowane tezy do rzeczywistości społecznej

Nabyte kompetencje społeczne:

(a) student potrafi dobrze komunikować się z uczestnikami zajęć,

(b) rozumie i ceni społeczną przydatność prowadzonej filozoficznej dyskusji,

(c) umie przełożyć język filozoficznych/etycznych analiz na aktualne sytuacje społeczne zwłaszcza w kwestii moralnych relacji człowiek-zwierzę,

(d) potrafi stosować zasady etyki środowiska naturalnego do aktualnych zjawisk cywilizacyjnych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Udział w dyskusji, wygłoszenie referatu (w wyjątkowych przypadkach zamienionego na pracę pisemną).

Liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 5 places more information
Coordinators: Joanna Górnicka-Kalinowska
Group instructors: Joanna Górnicka-Kalinowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)